Sidan 7 av 8 FörstaFörsta ... 5678 SistaSista
Resultat 49 till 56 av 60
    Citat Ursprungligen postat av Stefan Böna Visa inlägg
    PID är en enhet som man kopplar till maskinen och som styr kokaren till att hålla en och samma temperatur hela tiden. Detta för att slippa tempsurfa maskiner med en kokare.

Och som vi alla vet(?) så är temperaturen en av de, kanske, allra viktigaste parametrarna för en god espresso...

//Stefan (som inte riktigt kan bestämma sig för om han ska prova Zege Wild Forest nu eller vänta)

Är det en bra investering till maskinen?
    Verkar inte vara allt för dyrt, och monteringen bör inte vara allt för svår.
    http://www.auberins.com/index.php?ma...products_id=36

Nån som kopplat in en på en Silvia? Är det något att satsa på?
    //Tobias "LeWaN" Lewandovski
    www.fjollrosa.se

Kommer med en ny fråga.

Är detta ett tecken på för lite kaffe?

//Tobias "LeWaN" Lewandovski
    www.fjollrosa.se

Senior Member Larges avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    3*jajamensan

Senior Member Jacobs avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Citat Ursprungligen postat av LeWaN Visa inlägg
    Är det en bra investering till maskinen?
    Verkar inte vara allt för dyrt, och monteringen bör inte vara allt för svår.
    http://www.auberins.com/index.php?ma...products_id=36

Nån som kopplat in en på en Silvia? Är det något att satsa på?
    Jag köpte min pid-enhet till min Gaggia Classic för nästan ett år sen. Skillnaden var stor, så länge jag inte har oflyt med kanalisering så håller skotten mycket jämn kvalitet. Och hög, bättre än något jag kan få på alla caféer i stan. Liten stad förvisso, men ändå...

Kan inte uttala mig om Silvia, men andra verkar nöjda! Jag säger KÖP!

Vad är "Färskmalet kaffe" som Statoil gör reklam för? Har dom uppfunnit en process där dom maler innan dom rostar?

Citat Ursprungligen postat av MaZ Visa inlägg
    Vad är "Färskmalet kaffe" som Statoil gör reklam för? Har dom uppfunnit en process där dom maler innan dom rostar?

Nä, jag tror att du får en näve med färska, malda bönor, helt enkelt. För det är ju inte kaffe bryggt på nymalda bönor heller, som en annan hade uttryckt det...

Senior Member Coffea-Arvensiss avatar
    Reg.datum
    okt 2009

...nymalt kaffe på gammla bönor,
    färskare än McD är min gisning.
    "-Gott kaffe växer på Buskar."

Ok, ytterligare en dum fråga då kanske...

Var och tog en kaffe med en polare på café Marmelad i gbg häromdan, och han beställde in en färskmalen kaffe. Då klämde dom ut en ganska schysst kopp ur espressomaskinen, lite crema och allt. Fast i en vanlig kaffekopp storlek så att säga. Är inte mycket för vanligt kaffe egentligen, brukar köra espressos mest, men detta var faktiskt ganska schysst. Fått nåt liknande på café Zenit i Gbg också.

Min kompis frågade i alla fall mig, som numera ska föreställa lite kaffekunnig, lite senare om han kunde få en liknande hemma hos mig, men jag har ingen aning hur dom gjorde... Är det en vanlig lungo så att säga? Eller maler man grövre kaffe, typ brygg, och kör i espressomaskinen? Kan man ens det? Tycker när jag har testat att göra såpass stor lungo att det tappar rätt mkt smak... Men hur gör man? Nån som vet? Känns som sagt som en dum fråga, säkert ett enkelt svar men men....

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •