Sidan 1 av 8 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 8 av 60

Lightbulb Dumma frågor kan ställas här!

Hej!
    Som nybörjare i espressovärlden finns det hela tiden endel begrepp och förkortningar som vi nybörjare inte har en susning om, men är så självklara för er andra.

Tänkte nu starta denna tråd där man kan få ställa alla sina dumma frågor, annars får man ju inga svar!

Jag börjar med en personlig en:

Vad sjutton är koppning?
    Förklara gärna ingående hur det går till osv.

Finns en bra tråd här med ordlista för kaffenördar. Vet inte om just koppning är med i ordlistan dock.

Koppning är lite som vinprovning, fast med kaffe. Kaffeprovning, kan man säga.
    Men i övrigt vet jag inte om det behövs en tråd med dumma frågor i det här forumet, man brukar få svar på sina dumma frågor i alla fall.

Jag kan tycka att det är bättre att skapa en ny tråd för varje dum fråga (om man inte hittat svar efter att ha sökt lite i forumet). Då kan man ju redan från början se vad frågan handlar om, och vet om man ska in och skriva ett svar.

Ser man bara att en tråd som heter "Dumma frågor här" updaterats så vet man ju inte om det är en ny fråga, ett svar, en fråga man kan svaret på eller en fråga man inte vet svaret på...
    Dyrt kaffe är ett billigt nöje.

ok, KG.

Själv tyckte jag att man kan spara lite på miljön så det inte blir mängder med nya trådar. Nä skämt åsido.

Just när det kommer nya i massor så åker de andra som kanske även är väsentliga långt ner i listan för fort.

Men men, då hade jag fått svar på koppning iallafall.

Följdfråga:
    På bilder man ser så på koppning så står det koppar med kaffe. Hur fungerar det, doftar man först på bönor och sedan dricker?

Senior Member Larges avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Man använder sig av en kaffeprovarsked som man tar upp en mängd kaffevätska från en kopp och sedan surplar man i sig vätskan från skeden så fort att den sprayas tillsammans med en hel del luft mot gomseglet. Detta gör man för att tydligt kunna känna och särskilja aromerna från smakerna som finns i kaffet.

Nybörjare som just blivit med en Silvia..

Jag har en kvarn från KRUPS och förmodar att den ej maler tillräckligt fint och jag har ej råd att köpa en ny kvarn just nu.. Hört att Silvia är kräsen på malningen och undrar vad och var för färdigmalet kaffe jag kan beställa som passar till Silvian.

Tack på förhand.

Citat Ursprungligen postat av Sharkey98se Visa inlägg
    ...undrar vad och var för färdigmalet kaffe jag kan beställa som passar till Silvian.
    Beställ/köp olika malningsgrader av ett kaffe och dela upp det till flera små portioner. Märk upp påsarna och vilken inställning som användes för respektive påse. Testa och se vilken som passar bäst, då vet du varomkring det ska vara för just de bönorna.

Lycka till!

Dyrt kaffe är ett billigt nöje.

Kanalisering eller channeling skulle jag gärna vilja ha en förklaring på. Fixar panelen det?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •