Dumma frågor kan ställas här!

Stefan Böna

Mr Microtext
Överdosering och/eller finare malgrad kan ju ge ett tajtare skott. Vissa föredrar det så, andra inte; vissa kaffen funkar tajta, andra inte. Som så mycket annat är det en fråga om tycke och smak...

Personligen skulle jag se ett tajt skott som ett misslyckat skott om jag inte menade att det skulle bli just tajt...

//Stefan (som har gjort ett och annat misslyckat skott i sin dar; tajt eller ej)
 

HE

Well-known member
Ja, så är det väl. Jag bugar och bockar och tackar för svaret.

Godnatt!
/HE (som hoppas att den yngste familjemedlemmen sover längre än till fem imorgonbitti)
 

BT

Member
Det här är ju en asbra tråd!

Hur vet man vad som är blondning? ibland rinner det trögt svart för att nästan direkt gå över i tjockt ljust, ev lite skummigt. Men ibland blir det ljusare efter ett tag. Då blir det mer och mer genomskinligt... Eh... Är något av detta tecken på kanalisering och vad är skillnaden på det och när kaffet blondar? och när börjar det bli dåligt med ljust kaffe, jamenar, är det inte ibland creman som gör att det blir ljust?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Blondningen uppstår då kaffet inte längre har något att lämna ifrån sig om du förstår vad jag menar... Blondningen kan ju komma för snabbt om det blir kanalisering i pucken, men en blondning är (så vitt jag förstår) alltid halvt om halvt genomskinlig.

Om man vågar sig på ett naket PF och slipper den värsta kanaliseringen kan man enkelt se att kaffet, under extraktionen, är både mörkt och ljust. Däremot har det ljusa då ungefär samma färg och konsistens som latte; blondat kaffe är blaskigt och, som sagt, halvtransparent.

//Stefan (som återigen försöker sig på en förklaring; hoppas att det blir mer rätt denna gång)
 

mikotekniko

Well-known member
Vissa forum har inbyggd "wiki" där kända ord och förkortningar har ett tooltip och/eller länk. Det vore sjukt najs! Hmm kanske man ska skriva i feedback-tråden... gör det en annan gång ;)
 

BT

Member
Ah, jag fattar. Jag brukar ju se ibland att det blir lite randigt i strålarna, och det ser ju himla bra ut. Men jag ska kolla noga om det blir halvgenomskinligt framöver.

Naket portafilter är min nästa grej. Jag har till och med skaffat fram en kille som ska svarva bort botten på ett portafilter, bara jag kommer över något begagnat till Francis någon gång. Letar febrilt. (Inget standardmått här inte.)

Men kan man anta att om det slår om till helljust efter ett par sekunder så har det kanaliserats?
 

bchi

Well-known member
Ah, jag fattar. Jag brukar ju se ibland att det blir lite randigt i strålarna, och det ser ju himla bra ut. Men jag ska kolla noga om det blir halvgenomskinligt framöver.

Naket portafilter är min nästa grej. Jag har till och med skaffat fram en kille som ska svarva bort botten på ett portafilter, bara jag kommer över något begagnat till Francis någon gång. Letar febrilt. (Inget standardmått här inte.)

Men kan man anta att om det slår om till helljust efter ett par sekunder så har det kanaliserats?

Nja, jag tror inte kanalisering är hela världen. Det smakar nog rätt bra ändå.
Blondar det såpass fort är det nog malning/dosering som inte riktigt är korrkekt.
 

Jacob

Well-known member
Nja, jag tror inte kanalisering är hela världen. Det smakar nog rätt bra ändå.
Blondar det såpass fort är det nog malning/dosering som inte riktigt är korrkekt.

Enligt min erfarenhet kan det mycket väl vara kanalisering som ger en så snabb blondering. Ofta när det blondar fort i min maskin så är det ett eller ett par "maskhål" i pucken. Och det smakar faktiskt inte nåt vidare gott. Det blonda kaffet vid kanalisering ger ju likadant kaffe som man får på slutet av ett alldeles för långt skott, och det kan smaka både blaskigt och bränt på samma gång.
 

Neo

Well-known member
HE: är inte från sthlm sålda på latte? Nä men skämt åsido. Om alla hade fått smaka en latte från Koppi hade dom oxå varit sålda på latte.

Dum fråga: Hur kyls bönorna ner efter rostningen?

Skål!
 

HE

Well-known member
Neo: Vill du veta en hemlis? Jag är från Huskvarna från början. Bara en sån sak:cool:
 

Agathorn

Well-known member
Vissa forum har inbyggd "wiki" där kända ord och förkortningar har ett tooltip och/eller länk. Det vore sjukt najs! Hmm kanske man ska skriva i feedback-tråden... gör det en annan gång ;)

Ja det kan vara en rätt trevlig funktion. Kräver kanske dock en del ifrån forumplattformen i sig. Jag är inte hemma på dom bitarna dock, men någon admin kanske ser detta inlägget och kan svara?
 

saxviken

Member
Det talas ju en del om att man kan få råttsvansar i sin espresso. Hur ser dessa egentligen ut och vad är det för något?
mvh
 

bchi

Well-known member
Det talas ju en del om att man kan få råttsvansar i sin espresso. Hur ser dessa egentligen ut och vad är det för något?
mvh

Det är mest ett mått på hur strålen av kaffe som kommer ut från portafiltret ska se ut.
Det ska inte droppa, det ska inte forsa eller bubbla, det ska inte vara för smal stråle. Det ska helt enkelt likna en råttsvans :)
 

Axel

Well-known member
Det talas ju en del om att man kan få råttsvansar i sin espresso. Hur ser dessa egentligen ut och vad är det för något?
mvh

Som bchi sa är det en generell riktlinje för hur kaffet ska rinna ut ur mynningarna. Man brukar säga att det liknar mussvansar. Detta är en generell riktlinje men man får inte glömma att vissa kaffesorter passar helt enkelt bättre av att vara droppande och inte mussvansar.
 

saxviken

Member
ah...ok, kanon då förstår jag, trodde innan att det var ett mönster man kunde se i espresson när den var färdig...=)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
...det var ett mönster man kunde se i espresson när den var färdig...

Ibland hör man uttrycket tigerränder eller mottafläckar för mönstret du antagligen är ute efter (om man nu inte häller i skummad mjölk och gör latteart ;)).

Lustigt hur en böna kan bli en mus för att sedan bli en tiger... :)

//Stefan (som för närvarande får vare sig mussvansar eller tiggerränder utan bara niagarafall)
 

duenorth

Well-known member
Halloj!
Någon som har lust att klargöra lite med singel origin/blandningar (kallar man det för blandkaffe?) för nyfrälsta.
 

Tobiemme

Well-known member
Single Origin (SO) ≈ kaffe från en viss plantage eller ett visst avgränsat område i ett visst land.
Blandningar är helt enkelt blandningar av olika kaffen – ibland olika SO, ibland med lösare ursprungsmärkning. kallas oftare för blandning än för blandkaffe.
 

Daffy Duck

Well-known member
Single Origin (SO) ≈ kaffe från en viss plantage eller ett visst avgränsat område i ett visst land.
Blandningar är helt enkelt blandningar av olika kaffen – ibland olika SO, ibland med lösare ursprungsmärkning. kallas oftare för blandning än för blandkaffe.

För att komplettera Tobiemmes beskrivning av single origin:

Single Estate - Kaffe från en specifik farm/gård
Single Lot - Kaffe från en specifik åkerplätt
 

Danielo

Member
Perfekt rubrik för mig.

Min (dumma) fråga är: Hur sjutton är de latte man får om man köper på EspressoHouse, eller liknande, så stora i jämförelse med de jag får till här hemma med min Silvia? Om jag använder stora Portafiltret, maler som man skall o.s.v. och kör 24 sekunder, så skall man väl idealt få c:a 6cl? Är det verkligen det de har i bas till sina stora latte som ser ut som "stor Fanta på McDonald's"? 6cl. espresso?
Någon månad sen, men what the hell.

Det är sexor i den stora latten, dubbelkorg. Visst blir det blaskigt, men vissa vill ha en halvkanna mjölk i kaffet...
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp