Dumma frågor kan ställas här!

Stefan Böna

Mr Microtext
PID är en enhet som man kopplar till maskinen och som styr kokaren till att hålla en och samma temperatur hela tiden. Detta för att slippa tempsurfa maskiner med en kokare.

Och som vi alla vet(?) så är temperaturen en av de, kanske, allra viktigaste parametrarna för en god espresso...

//Stefan (som inte riktigt kan bestämma sig för om han ska prova Zege Wild Forest nu eller vänta)
 

Gholam

Well-known member
PID är en enhet som man kopplar till maskinen och som styr kokaren till att hålla en och samma temperatur hela tiden. Detta för att slippa tempsurfa maskiner med en kokare.

Och som vi alla vet(?) så är temperaturen en av de, kanske, allra viktigaste parametrarna för en god espresso...

//Stefan (som inte riktigt kan bestämma sig för om han ska prova Zege Wild Forest nu eller vänta)

Det kan också tilläggas att PID står för Proportionell, Integererande och Differentiell reglering, en väldigt vanlig metod inom reglerteknik.
 

Pernilla

New member
Nicco, gamle skolkamrat, du ska ju komma till oss på da Matteo och koppa lite det hör jag ju! Jag hör av mig nästa gång vi kör!
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Har kommit på en fråga som platsar här.
Finns det olika namn för cappucino, latte, macciato o.s.v. beroende på om man har kall eller varm mjölk?
(Jag menar såklart inte iskaffe.)
 

LeWaN

Member
PID är en enhet som man kopplar till maskinen och som styr kokaren till att hålla en och samma temperatur hela tiden. Detta för att slippa tempsurfa maskiner med en kokare.

Och som vi alla vet(?) så är temperaturen en av de, kanske, allra viktigaste parametrarna för en god espresso...

//Stefan (som inte riktigt kan bestämma sig för om han ska prova Zege Wild Forest nu eller vänta)



Är det en bra investering till maskinen?
Verkar inte vara allt för dyrt, och monteringen bör inte vara allt för svår.
http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&products_id=36


Nån som kopplat in en på en Silvia? Är det något att satsa på?
 

LeWaN

Member
Kommer med en ny fråga.

Är detta ett tecken på för lite kaffe?

16755_105649769446473_100000043519752_156925_6840821_n.jpg
 

Jacob

Well-known member
Är det en bra investering till maskinen?
Verkar inte vara allt för dyrt, och monteringen bör inte vara allt för svår.
http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&products_id=36


Nån som kopplat in en på en Silvia? Är det något att satsa på?

Jag köpte min pid-enhet till min Gaggia Classic för nästan ett år sen. Skillnaden var stor, så länge jag inte har oflyt med kanalisering så håller skotten mycket jämn kvalitet. Och hög, bättre än något jag kan få på alla caféer i stan. Liten stad förvisso, men ändå...

Kan inte uttala mig om Silvia, men andra verkar nöjda! Jag säger KÖP!
 

MaZ

Well-known member
Vad är "Färskmalet kaffe" som Statoil gör reklam för? Har dom uppfunnit en process där dom maler innan dom rostar?

;)
 

Mangs

Member
Ok, ytterligare en dum fråga då kanske...

Var och tog en kaffe med en polare på café Marmelad i gbg häromdan, och han beställde in en färskmalen kaffe. Då klämde dom ut en ganska schysst kopp ur espressomaskinen, lite crema och allt. Fast i en vanlig kaffekopp storlek så att säga. Är inte mycket för vanligt kaffe egentligen, brukar köra espressos mest, men detta var faktiskt ganska schysst. Fått nåt liknande på café Zenit i Gbg också.

Min kompis frågade i alla fall mig, som numera ska föreställa lite kaffekunnig, lite senare om han kunde få en liknande hemma hos mig, men jag har ingen aning hur dom gjorde... Är det en vanlig lungo så att säga? Eller maler man grövre kaffe, typ brygg, och kör i espressomaskinen? Kan man ens det? Tycker när jag har testat att göra såpass stor lungo att det tappar rätt mkt smak... Men hur gör man? Nån som vet? Känns som sagt som en dum fråga, säkert ett enkelt svar men men....
 

grebdnul

Well-known member
Det där låter som en Americano i mina öron. En espresso med varmt vatten i alltså.

När jänkarna kom till Italien under kriget tyckte de förstås att den italienska espresson var alldeles för stark för deras smak. Så italienarna fick snällt spä ut espresson med vatten till lagom svagt kaffe för en amerikan. Därifrån kommer namnet. En liten historielektion :)
 

Mangs

Member
Se på tusan.... Fanns ju t.o.m. en tråd om det, kanske inte var en så dum fråga ändå...

Men då har jag lärt mig nåt nytt idag igen. Tack för svaren (och historielektionen...). Ska genast pröva detta, kanske inte alls är dumt som variation.
 
Topp