kaffesorter

Bina

New member
Hej!

Efter att ha surfat runt bland massa trådar i två dagar har jag idag köpt en rancilio silvia samt en Rocky kvarn via kaffegrossisten. Eg är de en föelsedagspresent till min sambo som fyller år i helgen. Jag måste erkänna att jag fram till för ca ett halvår sedan inte drack kaffe men nu tycker jag att det är riktigt gott med en cappuccino eller latte så vem vet om ett halvår kanske jag avnjuter en espresso.

Jag har läst alla inlägg om hur viktigt det är att ha en bra kvarn som jag tror att jag har köpt (i varje fall till att börja med)
men det står dåligt om vad jag ska ha i kvarnen.

Finns det någon indelning av bönor ex beska, milda mm. Någon sorts grundkurs!?! För mig är det just nu en väldigt många och konstiga namn.

Jag tror ju personligen att jag gärna vill ha ganska "snällt" kaffe. Finns det några sorter ni kan rek ?(troligtvis lika många som det finns personer på forumet)

Och är det någon som vet om man kan köpa bönor någonstans i Eskilstuna (har förstått att Kahls inte står jätte högt i kurs här på forumet)

Ha en fortsatt trevlig kväll....väntar på silvian med spänning
 

Videoten

Well-known member
Grattis till köpet och välkommen till forumet.
Ett tips är att gå in på ex. www.baristashopen.se eller www.blickfang.nu och beställ hem några olika påsar....otroligt spännande och roligt att läsa om dom olika sorterna, prova och känna om man själv känner alla smakerna.
Håller själv på att lära mig och har beställt lite olika bönor från dessa.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Välkommen in i gemenskapen! :)

"Snällt" kaffe, skriver du... Ja, det beror väl lite på vad man menar med "snällt"... Ska det vara ett kaffe som är lätt att lyckas med eller ett kaffe som inte är en käftsmäll eller tre cl citronjuice i munnen?

Jag skulle nog, spontant säga Johan&Nyströms Bella eller Isola. Enkla ganska okomplicerade (men väldans fina och goda) kaffen.

Sedan finns det ju en fin avdelning om olika bönor och åsikter om dessa på annan plats i detta forum.

Annars: en espressoblandning innehåller allt som oftast robusta vilket ger den dess lite kärva karaktär. Ju mer robusta desto kärvare. Sedan finns det givetvis rena arabicablandningar också i alla möjliga smakriktningar...

Det är en djungel detta, men en trevlig sådan! :)

Maskinmässigt har du gjort ett bra val. Ta bara tid på dig att lära dig (och komma överens med) frk Silvia. Hon är lite svårflörtad till att börja med...

//Stefan (som helt snöat in på specialkaffen och som gärna dricker korta hårt dragna espressoskott)
 

larjo11

Well-known member
Till en början skulle jag nog köpa billigare bönor. Det tar ett tag o lära sig mala, dosera o tampa rätt. Så en påse böner går åt rätt fort. På Hemköp/Willys finns det Musetti. Både blå o brun påse bra. Blå påse har 100% arabica o brun påse innehåller en del robusta oxo.

BTW Grattis till köpet!
 

Bina

New member
tack för tipsen..redan varit inne på länkarna och spanat in en del sorter som verkar väldigt intressanta men jag får väl vänta tills jag och silvia blivit goda vänner och till dess köra typ musetti, läste en trå om den och åsikterna om smaken verkar skilja sig åt men billig är den
 

svartvest

Well-known member
Den jag först fick smak på det var Monsun Malabaar. Fantastisk böna.

Lycka till och går det dåligt med musettin så ta något annat jag övade på den och det smakade skit. Färskt skall det vara
 

Jacob

Well-known member
Jag har haft mycket glädje av Musetti när jag velat ha en billig "övningsböna". Enligt mitt tycke är det det bästa lågpriskaffet smakmässigt. Tyvärr är deras fairtradevariant (har bara testat två kilo än iofs) inte lättjobbad alls. Den verkar torr på nåt sätt, man får ställa kvarnen på mkt finmalet jämfört med genomsnittskaffet, annars forsar det bara. Smakar inte kanon heller. Personligen tycker jag den bruna påsen med lite robusta i är bäst balanserad, och den är lätt att lyckas få bra skott med också.

Men så fort ni behärskar tekniken, gå över till solidariskt kaffe, rättvisemärkt eller motsv! Brukar inte kosta mkt mer än annat kaffe, och det har kommit många sorter nu på sistone.
 

Furioso

Active member
Hej!

Efter att ha surfat runt bland massa trådar i två dagar har jag idag köpt en rancilio silvia samt en Rocky kvarn via kaffegrossisten. Eg är de en föelsedagspresent till min sambo som fyller år i helgen. Jag måste erkänna att jag fram till för ca ett halvår sedan inte drack kaffe men nu tycker jag att det är riktigt gott med en cappuccino eller latte så vem vet om ett halvår kanske jag avnjuter en espresso.

Jag har läst alla inlägg om hur viktigt det är att ha en bra kvarn som jag tror att jag har köpt (i varje fall till att börja med)
men det står dåligt om vad jag ska ha i kvarnen.

Finns det någon indelning av bönor ex beska, milda mm. Någon sorts grundkurs!?! För mig är det just nu en väldigt många och konstiga namn.

Jag tror ju personligen att jag gärna vill ha ganska "snällt" kaffe. Finns det några sorter ni kan rek ?(troligtvis lika många som det finns personer på forumet)

Och är det någon som vet om man kan köpa bönor någonstans i Eskilstuna (har förstått att Kahls inte står jätte högt i kurs här på forumet)

Ha en fortsatt trevlig kväll....väntar på silvian med spänning

Italcaffe skulle nog passa dig. Finns på aposto espressobar i Eskilstuna. Jag fastnade för smaken för flera år sedan. God och rund enligt min uppfattning. Lättjobbat.
:coffee:
 
Bump*

Östermans precis brevid Café Sylvia är duktiga, plockar in små batchar av J&N. Ofta mkt bra rostningsdatum!

Apropå espressobaren som ligger brevid Akropolis och Friskis och Svettis, den är aldrig öppen, gått och konkat?
 

Furioso

Active member
Nä, inga ekonomiska problem här inte! Espressobaren ligger i mitt bolag som ett litet extra. Vi har kontoret i samma lokal och öppnar baren då vi finns inne. Den huvudsakliga verksamheten är import och försäljning av kaffe.
Bump*

Östermans precis brevid Café Sylvia är duktiga, plockar in små batchar av J&N. Ofta mkt bra rostningsdatum!

Apropå espressobaren som ligger brevid Akropolis och Friskis och Svettis, den är aldrig öppen, gått och konkat?
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp