Kan jag göra Latte Art med min setup?

Luigi

New member
Tjena. Jag har en lattevisp (inköpt på Teknikmagasinet) och har hittills bara skummat upp kall mjölk för att sedan hälla den i kaffet. Inga konstigheter. Resultatet blir gott men det ser inget vidare ut, knappt så skummet hålls innanför koppen...

När man tittar på Latte Art videor blir man dock j*vligt sugen på att testa. Jag lagar kaffe med en vanlig Svensson-kaffebryggare (filter och hela rasket)...
Jag prövade en gång att värma mjölken i mikron en stund, för att sedan pröva vispa den med lattevispen, resultatet? Något mindre fluffigt men man får ju ändå inte fram mönster och så i det svarta kaffet... Det blandas ju nästan direkt. Måste det vara Espresso? Går det inte med vanligt svart kaffe som man häller mjölken i?

Ta i beaktande att jag är nybörjare...

:)
 

Axel

Well-known member
Självfallet går det!
Men det är då inte lätt. Om folk tycker att vanliga latte art är svårt ( Vilket man tycker de första 500 försöken) Så är det här många gånger svårare. Men vill du så kan du!
 

Luigi

New member
Självfallet går det!
Men det är då inte lätt. Om folk tycker att vanliga latte art är svårt ( Vilket man tycker de första 500 försöken) Så är det här många gånger svårare. Men vill du så kan du!
Är det för att man ångar mjölken som det blir lättare att göra Latte Art?
 

Viking

Well-known member
Vad jag förstår, utan att vara en inbiten nörd just yet, så krävs det ångad mjölk för att göra latte art och dessutom rätt teknik när du ångar den. Anledningen är att du vill ha ett fint micro-skum (microfoam se: http://en.wikipedia.org/wiki/Microfoam).

Huruvida det funkar med espresso eller kaffe vet jag inte. Men jag misstänker att det är creman i espresson som blir "de mörka konturerna" i latte art:en? Om mitt antagande är korrekt så är det tyvärr svårt att göra latte art med vispad varm mjölk och vanligt kaffe, tyvärr.

/En Viking som hoppas att han har fel
 

fotogenicco

Well-known member