Kan jag göra Latte Art med min setup?

Luigi

New member
Tjena. Jag har en lattevisp (inköpt på Teknikmagasinet) och har hittills bara skummat upp kall mjölk för att sedan hälla den i kaffet. Inga konstigheter. Resultatet blir gott men det ser inget vidare ut, knappt så skummet hålls innanför koppen...

När man tittar på Latte Art videor blir man dock j*vligt sugen på att testa. Jag lagar kaffe med en vanlig Svensson-kaffebryggare (filter och hela rasket)...
Jag prövade en gång att värma mjölken i mikron en stund, för att sedan pröva vispa den med lattevispen, resultatet? Något mindre fluffigt men man får ju ändå inte fram mönster och så i det svarta kaffet... Det blandas ju nästan direkt. Måste det vara Espresso? Går det inte med vanligt svart kaffe som man häller mjölken i?

Ta i beaktande att jag är nybörjare...

:)
 

Axel

Well-known member
Självfallet går det!
Men det är då inte lätt. Om folk tycker att vanliga latte art är svårt ( Vilket man tycker de första 500 försöken) Så är det här många gånger svårare. Men vill du så kan du!
 

Luigi

New member
Självfallet går det!
Men det är då inte lätt. Om folk tycker att vanliga latte art är svårt ( Vilket man tycker de första 500 försöken) Så är det här många gånger svårare. Men vill du så kan du!
Är det för att man ångar mjölken som det blir lättare att göra Latte Art?
 

Viking

Well-known member
Vad jag förstår, utan att vara en inbiten nörd just yet, så krävs det ångad mjölk för att göra latte art och dessutom rätt teknik när du ångar den. Anledningen är att du vill ha ett fint micro-skum (microfoam se: http://en.wikipedia.org/wiki/Microfoam).

Huruvida det funkar med espresso eller kaffe vet jag inte. Men jag misstänker att det är creman i espresson som blir "de mörka konturerna" i latte art:en? Om mitt antagande är korrekt så är det tyvärr svårt att göra latte art med vispad varm mjölk och vanligt kaffe, tyvärr.

/En Viking som hoppas att han har fel
 

fotogenicco

Well-known member
det med creman stämmer bara till viss del, visst blir det tydligare och mörkare mönster men det går göra art utan crema oxå, det spelar ju mest roll hur konsistensen är samt hur du häller upp mjölken.
 

svartvest

Well-known member
En snygg sak

Värm eller kall vanlig standard mjölk
Häll i ett högt glas
Skumma lättmjölk och lägg på den med en sked
Häll sakta kaffet.

Och så lite rå socker på toppen.

Och häller du sakta så får du en tre lager som folk funderar på hur du gjorde!!!

Det var ett tag sedan jag gjorder den börja fundera om det var lättmjölken först...nej tror inte det.

Lycka till
 

Faktor

Well-known member
Jag har gjort latteart på bryggkaffe (hehe, skryt skryt) så det är inte omöjligt, det blir bara inte lika skarpa kontraster och trevliga konturer. Det svåra tror jag är att få ett bra mikroskum med lattevispen, och att när du väl passerat det hindret fixa upphällningstekniken. Men skam den som ger sig :)
 

Luigi

New member
En snygg sak

Värm eller kall vanlig standard mjölk
Häll i ett högt glas
Skumma lättmjölk och lägg på den med en sked
Häll sakta kaffet.

Och så lite rå socker på toppen.

Och häller du sakta så får du en tre lager som folk funderar på hur du gjorde!!!

Det var ett tag sedan jag gjorder den börja fundera om det var lättmjölken först...nej tror inte det.

Lycka till
Så om jag har förstått det rätt...

1. Häll mjölk i ett glas så det är 1/3 av glaset.
2. Skumma mjölk i ett annat glas och lägg på det med en sked. 1/3?
3. Häll på kaffet saktat, det skall vara 1/3.
4. Toppa med lite socker.

Detta måste prövas. Heter detta "kaffe-recept" något?
 

Axel

Well-known member
Någon crema behövs absolut inte för latte-art, de kan dock göra det lite lättare.
Precis som Faktor gjort latte art i brygg kan man göra det i teet och de flesta drycker det kräver dock sin tid.
Det tog nog mig ett par hundra koppar innan jag fick fram någon hygglig art med min elektrabarlume... Sedan många många hundra koppar innan de började se riktigt bra och sedan ännu många fler för att leka i bryggkaffet.
Så att förvänta sig resultat efter 20-30 koppar är inte så troligt men lite talang och övning så kommer de fort!
 

Luigi

New member
En sak som också är en bidragande faktor är att min kalla uppvispade mjölk inte blandar sig med kaffet! Den lägger sig bara som ett lock på kaffet, det ser visserligen snyggt ut men... Jag har prövat att värma mjölken i mikron, vispa upp den och då blir den mer som mikroskum, den får en liten crema på toppen, men enda kruxet är att det är för varmt.
Går det att: Värma mjölken i mikron tills den är ca 65 grader, vispa den så den blir lite skummig, låta den kallna för att sedan lägga den i kaffet?

EDIT: Nu har jag exprimenterat ytterliggare. Jag värmde mjölken i mikron, skummade länge med lattevispen, blev stora bubblor och många, men de åtgärdade jag genom att snurra kannan, de flesta försvann och skummet blev faktiskt rätt bra. När jag sen hällde det i kaffe kom först nästan vanlig mjölk, den blandades nästan direkt, sen kom skummet. Det blev mera krämigt än skummigt jämfört då jag inte alls värmde mjölken. Kanten av skummet blev brunt... Ungefär som detta (Fast skummet var inte alls sådär bra) http://i40.tinypic.com/27zz2b5.jpg
Jag har också svårt att veta hur länge mjölken skall vara i mikron, har hittills kört med ungefär 40sek, har den hunnit bli 65 grader då? Har en ganska gammal mikro...
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,654
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp