Izzo Alex Duetto

Silur

Member
Positiva respektive negativa åsikter om Izzo Alex Duetto? Jag är nästan säker på att jag vill ha denna maskin men jag måste motivera hemma skillnaden i pris mot en 14 kkr kaffemaskin som har både E61 och t.ex. H/X eller liknande.
Vi dricker mest espresso, ibland mjölkbaserat kaffe. Vi vill kunna servera båda till flera gäster samtidigt på ett smidigt sätt. Budget är 20kkr och bänkutrymmet begränsat.
Tack på förhand!

/Silur
 

Buffeln

Well-known member
Positiva respektive negativa åsikter om Izzo Alex Duetto? Jag är nästan säker på att jag vill ha denna maskin men jag måste motivera hemma skillnaden i pris mot en 14 kkr kaffemaskin som har både E61 och t.ex. H/X eller liknande.
Vi dricker mest espresso, ibland mjölkbaserat kaffe. Vi vill kunna servera båda till flera gäster samtidigt på ett smidigt sätt. Budget är 20kkr och bänkutrymmet begränsat.
Tack på förhand!

/Silur

Om du sällan skummar mjölk känns det ju onödigt att ha en hel extra kokare för ändamålet. Denna tar ju oftast lite plats också, vilket du hade ont om. Satsa på en bra E61 enkelkokare med PID och rotorpump i stället.
 

Large

Well-known member
Det är lätt att lockas av Duettons "kompletta" specifikation. Hade gärna haft en själv men är som tur är lite snå.. eh ..prismedveten också. Svårt att motivera denna maskin för en icke kaffeintresserad bättre hälft. Jag lyckas inte motivera ett köp för mig själv ens en gång :)

19kkr är mycket pengar för en espressomaskin för hemmabruk, dessutom bör man nog matcha den med en kompetent kvarn också för >5kkr för att få maximal glädje av investeringen.

Kan du pruta på rotorpumpen kanske detta är en bättre investering om man vill ha en nätt och prisvärd dubbelkokare:

http://www.risteriet.dk/blog/Danmark...AL_BOILER.html

Den får plats på ett begränsat utrymme samt att det finns rum (även i budgeten) för en riktigt bra kvarn.
 

svartvest

Well-known member
Varför izzo för mig, det en maskin som har det som jag ville ha. Att den kostar ja visst men för mig är det en livsinvestering(jag byter inte och grejar). Den levererar för hur många gäster som helst 40 är mitt rekord.

Det som kan tala mot Duetto är för dig Silur är storleken på maskinen, ser på bilderna i mitt albumet hur den stod inklämd på en liten bänk. Den tar plats.

Lycka till
 

Sand

Well-known member
Resonerade på samma sätt som Svartvest när jag beställde min Duetto. Halkade in på detta forum då jag vill byta min Ascasso Dream. For runt i Stockholm och kikade och kom sedan hit. Duetton leverar allt vad man kan behöva och om det då kostade 18 eller 14 var inte det avgörande. Duetton känns som en livsinvestering helt enkelt!

Duetton kan du köra med ångkokaren avstängd. Du missar förvärmningen men det är ett litet bekymmer, om ens ett bekymmer över huvudtaget. Vill du ordna en Cappu så är det bara att slå på ångkokaren och så är det bara att köra. Duetton har grym kapacitet och trycker ur sig skott på skott utan problem.

Ett köp jag inte ångrat!!!!
 

JKolmo

Well-known member
Det är lätt att lockas av Duettons "kompletta" specifikation. Hade gärna haft en själv men är som tur är lite snå.. eh ..prismedveten också. Svårt att motivera denna maskin för en icke kaffeintresserad bättre hälft. Jag lyckas inte motivera ett köp för mig själv ens en gång :)

19kkr är mycket pengar för en espressomaskin för hemmabruk, dessutom bör man nog matcha den med en kompetent kvarn också för >5kkr för att få maximal glädje av investeringen.

Äsch, köp den från Öriket så blir det ca 17,5 kkr istället. Om man sedan räknar in slaktvärdet på Silvian så blir det ju ännu mindre. Detta borde motivera även den mest priskänsliga icke-koffeinisten. Det är den väg jag kommer att ta. Först skall dock kvarnen uppgraderas...
 

Silur

Member
Hej igen!
Finns det någon nackdel med ha dubbla kokare?
Spelar rotationspumpen FÖRST funktion om maskinen vattenanslutas?

Har ni nåpon aning varför t.ex butiker i Stockholm inte säjer maskiner med dubbla kokare som t.ex Izzo Duetto? Såvitt jag har förstått är det bara på nätet man kan köpa sig en sådan maskin.
/Silur
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Finns det någon nackdel med ha dubbla kokare?

Nej, egentligen inte.

Spelar rotationspumpen FÖRST funktion om maskinen vattenanslutas?

Rotopumpen är alltid bra att ha.

Har ni nåpon aning varför t.ex butiker i Stockholm inte säjer maskiner med dubbla kokare som t.ex Izzo Duetto?

Förmodligen eftersom de tjänar mer pengar på att sälja de billigare apparaterna. De skulle inte sälja så många Duetton om året, jämfört med t.ex. Gaggia Classic (eller vilken annan billigare maskin som helst).

Duetton är så dyr att många drägglar över den, men få köper den.:coffee:
 

Pediatrik

Well-known member
Är det någon som vet om det är någon butik i Sthlm som har Duetton inne? Är på fastlandet nästa fredag och skulle vilja klämma lite på Duetton inför ett ev köp till sommaren.
 

Large

Well-known member
Fick ett "litet" paket i torsdags.
Första intrycken är:

* Jisses vilket kaffe den levererar. Tom Musettis blåa smakar mumma !
* Skumma mjölk: Tillbaka på ruta ett. Cappusarna är inte varit vad de har varit. Måste få lite mer tid att få till mjölken. Nu är det snarare café au lait isf cappucino.
 

Large

Well-known member
Nää så bra är den ;) Man behöver aldrig någonsin mer köpa dyrt kvalitetskaffe :) :)

När jag tuggat mig igenom Izzos mutkaffe skall jag köpa några gamla favoriter och se vad Duetton kan göra med dem. Om den lilla blå kan smaka så trevligt så vad skall då inte några väl valda påsar från tex J&N smaka ? Jag nästan bävar när jag tänker på det :)
 

Lars

Well-known member
En bra maskin förtjänar bra kaffe helt enkelt. Har du hunnit testa något kul kaffe än?
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp