Isomac Tea vs. Millenium

gustavm

Member
Hej kaffevänner!

Står i valet och kvalet mellan en Isomac Tea eller en Isomac Millenium.

Dels. Har någon några erfarnheter att dela med sig gällande dessa maskiner?

Dels. Är det någon som vet skillnaden, förutom utseendet, mellan dessa? Bryggaren verkar vara lika stor, likaså effekten. Tea är ca 1-2000 kr billigare.

Tacksam för svar.

Trevlig helg!


Mvh

Gustav
 

Jemo

Well-known member
det har tidigare förekommit en del kritik mot isomac här på forumet (ett tag användes isomac nästan som synonym för läckage). 99 procent av problemen handlade dock om de minsta, billigaste, modellerna (typ viper, napolissima och liknande) och om kvarnar.

jag blocketfyndade en millenium för knappt 2 år sedan och jag är supernöjd. den har gjort 3-4 espresso (minst) och 1-2 cappu per dag sedan dess och alltid levereat. dock tycker jag att kokaren är i minsta laget. om jag köpt ny maskin så hade jag satsat på större kokare. jag upplever t ex att det är lättare att skumma på en giotto.

jag har också uppfattat att tea är samma maskin. jag tycker millenium är snyggare.
 

gustavm

Member
Tack både Jemo och HenrikL!

Bra input med ev kvalitetsproblem - hoppas det stämmer att det är på Isomacs billigare versioner. Det verkar ju också som om Millenium verkar vara god kvalitet! Jag gör inte heller alltför många cappucino om dagen, så det kanske inte blir ett problem med kokarens storlek. Men bra reflektion!

Det gäller då bara att välja - den lite mer klassiska Tea eller den lite mer moderna Millenium. Kvarn hade jag tänkt på isomac Inox, men har läst lite negativt om den och kvaliteten. Får ett bra paketpris med Rockyn, så det kanske är dumt att pruta på 1000 kr och kvalitet?

Om någon annan har en avvikande uppfattning om dessa maskiner, får ni gärna skriva det!

Tack och bock - och trevlig kväll!


Gustav
 

Tobiemme

Well-known member
jag hade en prof inox och jag har provkört rockyn. inoxen är långt ifrån dålig, men du kommer inte ångra de 1000 extra kr för rockyn.
 

MartinForsberg

Well-known member
Isomac Millenium (och dess systrar) är inga dåliga maskiner i sig, några av oss här på forumet har tyvärr råkat ut för måndagsexemplar, som också beskrivs på en del utländska forum så det är fler än två maskiner som har "måndags"-syndromet - men många är mycket nöjda med dem.

Det som jag ser som MINUS med dem är:

- varmt ångrör
- varma muttrar längs fram på ång/te-vreden så man bränner sig lätt
- en vattenvagga som hakar upp sig ibland (se en av mina trådar hur man fixar den)
- en spillbricka där locket passar lite illa jämfört med andra maskiner
- Millenium saknar en manometer, men Tea har denna manometer från början

PLUSSEN är:

- billiga att köpa i 2a-hand
- levererar bra espresso när man justerat ner trycket som de kommer med från fabrik ibland (1,3 bar fungerar mycket bättre än 1,5-1,6 bar - se Bellabaristas bra dokument om Millenium)
- relativt tyst för att vara utrustad med vibrationspump
- Millenium har lite snyggare utsida än de andra systrarna

När det gäller kvarnen är den mycket högljudd jämfört med tex Rocky - men jag tycker du skall lägga till en slant till över Rockyn för då får du bra mycket bättre kvarn även jämfört med Rockyn - tex kan du få steglös reglering. Compac K3 Touch är populär hos många som testat den.
 

gustavm

Member
Tack båda!

Det låter som en del pros & cons, men överlag låter de minussakerna som man kan leva med (särskilt om du Martin har tips på hur man kan åtgärda ett av dem). Håller med om att Millenium är lite snyggare och smäckrare, men Tea är ändå 1700 kr billigare - mamma har ju alltid sagt att skönhet kommer inifrån! ;)


Mvh

Gustav
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp