100% nybörjare - handvevad kvarn vart?

Faltpihl

Member
Först och främst, underbart forum!

Har tröttnat på skitkaffet och är nu på g med att beställa en Aeropress som jag tänkt pressa ur någon typ av J&N ur ( hört att aeropressen går fint med misty valley?).

Som urfattig student (har man precis skaffat en ny hoj kan ekonomin gå knackligt :cool: ) är budgeten nära på 0, och då behöver jag ändå något att mala kaffet med!

För närvarande är det enda som finns här hemma en gammal Magic Bullet ( http://www.tvins.com/products/magicbullet/magicbullet.php ) men som jag förstätt är det förbjudet att mala med kniv?


Såå.. Jag tänkte kanske leta rätt på någon gammal (tja, kan väl vara ny också) handdriven rackare för en rimlig penning, eller i värsta fall dra till med någon billig sak såsom Hugin:en som nämts här.

Har dock inget emot att veva lite, om detta ger ett okay resultat för en mindre slant! Har hellre en robust enkel kvarn som kan hålla några månader för att senare investera i en bra kvarn, än någon elektrisk som pajar efter några veckor.


Till huvudfrågan då: Vart får man tag på en handvevad rackare? Vill helst undvika t.ex. tradera om möjligt. Har sett att nya sådana går på 2-300 i diverse butiker, men är de något att ha?
Kanske får ta en tur till några lokala loppisar och leta, om jag kan få lite mer info om vad som anses dugligt!

Ojojoj, detta blev ett alldeles för långt inlägg, hoppas någon vänlig själ lyckas läsa sig igenom :)


Ps. Om någon har någon "skräpkvarn" liggandes på vinden för en billig slant får ni gärna hojta till
 

larjo11

Well-known member
Jag köpte en billig handjagad kvar på Duka eller Cervera, kom inte ihåg vilken. Den mal väldigt ojämt. Allt ifrån grova bitar till smått pulver. Duger till nöds i för presskaffe (Bodum el dylik) om man är på semestern. Skulle jag köpa en handjagare nu så får det bli en Zassenhaus, eller möjligtvis en Peugeot. Men har inte läst nåt om Peugeot kaffekvarnar.
Ska man köpa dessa kvarnar så hamnar man ju över tusen kronor för en ny. Ser dem ibland på blocket. Så en Hugin är ju ett bra alternativ. Den kosta ju 400 ny.
 

Ignatius Riley

Well-known member
Zassenhaus, Peugeot, KyM (Kissing und Mollman), Kungenthal, PeDe (Peter Dienes), C. A. Lehnartz, HT Armin Trösser är i allmänhet bra. Dock maler inte alla kvarnar fint nog för espresso. En handjagare är i stort sett outslitlig, men begagnade kvarnar kan behöva en del kärlek i form av rengöring.

www.orphanespresso.com finns det en hel del info om manuella kvarnar.
 

zix

Well-known member
Har inte erfarenhet av just den zassen. Men deras malverk har generellt lägre kvalitet nu än förr.

Har slitit ut den turkiska zassenhausen. Det gick på under ett år. Den kostade mig 800 ny, så det var inte någon bra affär alls. Ser bra ut, men är inte det!
 

Buffeln

Well-known member

Huh. :huh: Är det Zoegas reklam?

040333.jpg
 

zix

Well-known member
Bara i Sverige va? Ser rätt fräck ut, synd att man inte vågar köpa den för att man är rädd för att malverket ska vara utslitet efter ett halvår.
 

johey

Well-known member
Är det alltså dumt att köpa en ny Zassenhaus idag? De påstår sig ju lämna 10 års garanti på malverket. Inget du provade att utnyttja, Zix?
 

lupoo

Well-known member
Tycker visst att Du kan satsa på en beg märkeshandkvarn. Har köpt på mig ett 10-tal under de senaste åren. Brukar bara behövas en rejäl rengöring så är kvarnen som ny. Sedan har det blivit en fin presentcombo Kvarn+Kaffe+Presskanna.

Vad jag har märkt är att kvarnar som kan dateras till 50-60 talet knappt är använda. Var väl vid den tiden som det färdigmalda kaffet gjorde sitt intåg på marknaden och kaffkvarnarna stoppades undan.
 

johey

Well-known member
Begagnat är jag bra på att köpa, men denna gång var faktiskt frågan om det är dumt att köpa en ny. :)
 

zix

Well-known member
@lupoo: näpp, jag hörde inget om garanti när jag köpte kvarnen, och hade tyvärr inte en tanke på det. Turkiska kvarnen är isärplockad och delvis använd till annat sen länge, tvärr. Har inte provat det m.a.o.
Kyoceran på orphanespresso är mitt nästa offer. När jag har råd, det är lite annat som ska ordnas först.

Beggad märkeshandkvarn är antagligen bättre än ny (vad gäller zass). Men det är min erfarenhet - andra här kanske har annan erfarenhet. Sen ska sägas att jag har använt kvarnarna för espressomalning. Det sliter mer på dom än moka- brygg- presso eller vacuumbryggarmalning. Pplus att det är mer noga med malkvaliteten för att shoten ska funka, man ska slippa channelling och sånt.
Dock är jag inte helt ensam om min slutsats om malverken. Söker man lite på engelskspråkiga kaffeforum så kan man hitta andra med samma slutsatser.
 

johey

Well-known member
Det var jag som yrade om garanti. :)

Har inte sett den där Kyocera-kvarnen förut. Kollade Orphans youtubesnuttar. Shit vilket imponerande skägg han har! Värre än jag hade 2002-2006 ju. :)

Hur som helst... Den där kvarnen ser ju perfekt ut. Liten, simpel och väldesignad, precis som Pavonin. Inte så blodigt dyr heller, men skulle gärna köpa den i EU, för att slippa riskera att få tullen på mig. Går det tro?

Jag köpte en packning från Orphan. Hann knappt trycka på beställknappen förrän jag hade ett mail om att den var packad och postad. Han är min favoritkaffegubbe. :)
 

AA

Skottjägare
Kyoceran på orphanespresso är mitt nästa offer.

Jag har beställt en för att ha på jobb och den skickades tydligen idag (dock ej från Orphan utan från Ebukten). Skall helt klart bli intressant att se om den motsvarar det man läst om den. Tänkte primärt använda den tillsammans med 1-kopps guld när man är ute på jobb.

Recension kommer så fort den anländer.

Ha de´

/AA
 
Topp