Thé kanna/press

Videoten

Well-known member
Har lyckats slå sönder min bodumkanna (gammal å använd) så jag är ute efter något nytt.
Vad har ni för rekomendationer på Thékanna eller press.
Jag gör ofta thé med ingefära i så det är bra om den har någon form av sil eller rör inuti.
 

lupoo

Well-known member
Tycker att Bodum är ett bra val, oftast bra kvalitet på silen och det som hör till pressen, se dock upp för vissa kannor där man har använt en svartplatshylsa som stopp för själva press-silen. Den bör var av metall, har varit med om flera som har släppt just där när man pressar och det har bara varit problem med dem i plast.

Bodum Chambord tycker jag är stilig.
Chambord8cupCoffeePress.jpg
 

zix

Well-known member
Det ser ut som om Bodum assam fortfarande har samma filtertyp som när mina föräldrar hade den. Isåfall är det en plastsil. Det är tydligen samma funktion som förut, d.v.s. som en presskanna ungefär, fast det blir kvar te i botten på silen (det måste det, så som den är konstruerad, för att det inte ska stå och dra och bli bittert - andra liknande tekannor finns med bättre konstruktioner, där man drar upp silen istället för att man pressar ner teet.)

Personligen gillade jag den inte så mycket, men jag är väl lite enkelriktad när det gäller tekannor. Glaskanna - nej tack, porslin, ler- och stengodskannor - ja tack. Plastsil - nej tack, tyg- eller metallsil - ja tack.
 

Videoten

Well-known member
Har en höganäs thékanna som måste användas för tillfället.
Den är snygg men inte funktionabel (inget théfilter) samt att när man sätter i bitar av ingefära, kanel osv så fastnar dom.
Svår att rengöra.

Är även jag lite negativ till kanna helt i glas då den förr eller senare går sönder
Föredrar metallsil framför plast.

Och det är som zix säger, silen måste gå att dra upp.
 

wesaft

Well-known member
Det svarta guldet

Spana in mina fynd för 50 kronor från second handen här i Mölndal, givetvis är det bling bling i guld som gäller för pressen! Ja, det är guldfilter i den såklart ;)
(Har en i silver också)

Det är en ganska stor kopp som jag gillar, inte så tung tyvärr, men för 5 kronor är den guld värd, jag gillar det stora örat.

Kaffet är Los Lajones lot 11, men njae jag är inte riktigt vän med presskaffet, fast det funkade :p

Ni får låtsas att bilden är tagen ute på balkongen.

attachment.php
 

Bilagor

  • Det.Svarta.Press.guldet.jpg
    Det.Svarta.Press.guldet.jpg
    81.5 KB · Visningar: 36

erikb

Member
Jag har inte hittat något som kommit i närheten av ForLife när det gäller tekannor. Bra kvalité, ok utformning och riktigt bra sil (rostfritt, stora hål).

Speciellt deras serie "WholeLeaf" lämpar sig för lite seriös tebryggning.

Jag har köpt mina kannor på Vardein i Uppsala saluhall (http://www.vardein.com/), men de finns även på http://www.hotteapots-store.com/catalog/.


En fråga: är det någon som sett deras (press) kaffekannor till salu i Europa? Jag tycker de verkar vara ett bättre (?) alternativ till Bodum. Hela kannan är i keramik, både snyggare och renare.
 

lennart

Well-known member
Det här är en trevlig tekanna fungerar bra och är lätt att göra ren, kostar endast 4 US dollar
 

Bilagor

  • DSCN0826.jpg
    DSCN0826.jpg
    33.9 KB · Visningar: 13
  • DSCN0827.jpg
    DSCN0827.jpg
    41.4 KB · Visningar: 13

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp