Koprad angaende dubbelkokare med pid o rotationspump

treefinger

Well-known member
Jag kanner att det ar dags for en ny maskin att ersatta min gaggia classic. Jag har dock inte varit sa aktiv sista tiden sa jag har inte stenkoll pa vad som galler. Darfor tanke jag hora med er forst innan jag bestammer mig for vad jag ska skaffa.

Vad jag dock kommit fram till hittils ar"
Jag tror att en dubbelkokare skulle passa mig. PID hade varit roligt att ha for att det ger lite mer kontroll och rotationspump for tystnaden.

Vad har jag da for alternativ? Nya brewtusen med rotationspump och pid verkar prisvard. Sedan har vi val den dar izzo alex duetto eller vad den hette. Det ar val de tva maskinerna som fangat mitt intresse mest. Tidigare var jag valdigt sugen pa Dalla Corte, men super minin kanns lite val mastig prismassigt for att komma at rotationspumpen.

Hur skulle ni resonera?

(ursakta spraket, men hittade inget svenskt tangentbord har i kanada)
 

Large

Well-known member
Glöm inte La Spaziales Vivaldi också, ungefär i samma prisklass som Duetton. Har dock ingen intern tank och kräver deras speciella timer om man vill köra den tidstyrd.

Personligen gillar jag Duetton skarpt. Den har "allt" man behöver plus att det finns en bra och teknisk kunnig ägarbas och delar är relativt billiga. Synd bara att den gick upp en del i pris tack vare den skakiga kronan.
 

Lars

Well-known member
Jag har funderat en hel del i de här banorna och rent tekniskt, så känns Duetton som ett givet köp. Tyvärr är den för ful för mig. Jag gillar Dalla Corte utseendemässigt, men jag håller med om att det blir lite väl dyrt om man vill åt rotationspumpen. Dessutom har jag inget behov av en 4-liters ångkokare. En Mini med rotationspump och vattentank skulle varit perfekt för mig. För min del skulle man kunna plocka bort ångkokaren också och köra med någon annan typ av förvärmning av vattnet till kokaren, t ex av "Marv"-typ.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Duett eller Brewtus. Duett får fördel genom sitt magnifika utseende och faktumet att den kan värma båda kokarna samtidigt, något som Brewtusen inte gör (den kan bara värma en i taget).

Mitt val: Lätt en Duett!
 

Marv

Well-known member
Jag tycker att duetton är ett givet val....den verkar ruskigt välbyggd.

Duetton:
+ Rotatonspump
+ Kan både direktkopllas och köras från tank
+ snygg

- Dyrare än Brewtus III

Brewtus III
+ Billigare än duetton
+ Ny med samma PID som Duetton, mer tillförlitlig än den gamla.
- Om man väljer vaiantem med rotationspump så missar man tanken.

DellaCorte
+ Erkänt myket bra maskin
- Ful ( i mitt tycke)

S1.
+ Erkänt myket bra maskin
- Ful ( i mitt tycke)

Det är väll en fråga vad man värderar helt enkelt, alla dessa maskiner är ruskigt bra maskiner.
 

Marv

Well-known member
En sak till att ta hänsyn till är ju storleken, duetton är ganska stor jämfört med brewtus III, men det kanske inte spelar ngn roll....
 

mag

Well-known member
Skulle framhålla Dalla Corte pga gruppens design. Till skillnad från Expobar och Izzo-maskinerna har den ju en egenutvecklad grupp med integrerad bryggkokare vilket bör betyda bättre temperaturstabilitet än E61-gruppen. Vill minnas att detta diskuterats en del på HB, och att flera där tyckte att E61-gruppen lämpade sig bättre tillsammans med en värmeväxlare eftersom flushandet är nödvändigt för att få upp temperaturen i grupphuvudet, snarare än med PID där temperaturen på vattnet inte bör kallna alltför mkt på väg från kokare till brygghuvud. I exv La Marzocco-maskiner (se här: http://www.home-barista.com/espresso-machines/cutaway-of-la-marzocco-saturated-grouphead-t700.html) hänger ju gruppen samman med bryggkokaren och därmed är temperaturdifferensen ganska liten. Kan tänka mig att det fungerar liknande på DC - nån som vet?
 

treefinger

Well-known member
ahh.. svart val det har. Jag tillhor ju den skaran som gar igang pa dalla cortens utseende. Skulle man bli nojd med minin eller kommer man bli bitter for att man inte pyntade lite extra for rotationspumpen?

Angaende duett vs brewtus III. Det lat ju inte sa bra att man bara kan varma en kokare i taget, men vad innebar det i praktiken? Annars tycker jag ocksa att bade duetten och brewtusen ar ganska trakiga utseendemassigt. E61-maskiner kan se snygga ut, men de bada tillhor inte de vackrare kreationerna.

Svart val..

Large, tackar for tipset om la spazialen, den verkar gedigen. Dock kommer det nog droja ett tag innan jag kan direktansluta min maskin. Man kanske kan kora ur dunk den forsta tiden?
 

Fabian

Well-known member
Jag gillar Dalla Corten bäst av dina alternativ, och jag tycker inte den låter så farligt mycket heller, för att ha vibrationspump. Du kan ju kanske kila till Kaffemaskinen och testa när du är i Stockholm igen? Själv skulle jag ha svårt att välja för att det är något bekvämt med E61 då det finns så mycket tillbehör lättillgängligt, som färdigsvarvat nakenfilter, gigantiska ridgeless synesso-korgar, osv... Jag tror att jag en dag ska ha en pumpmaskin utöver min leva, och det är ungefär i de här banorna jag tänker redan nu :)
 

Large

Well-known member
Vivaldin går att köra på dunk. Vill man ha en reservoar finns ju alltid Mini Vivaldi men då får man stå ut med vibrationspump.

Jag gillar verkligen storleken på Dalla Cortes Mini. I stort sett inte mycket större än min Silvia och designen kan jag leva med men den kostar ungefär lika mycket som andra dubbelkokare i klassen men saknar i princip alla finesser som de andra maskinerna erbjuder:
Ingen varmvattenkran (hur avkalkar man ångkokaren ?), vibrationspump, analog tempinställning, ingen grupptrycksmätare och 54 mm filterdiameter vilket gör det svårare att hitta tillbehör i form av tamprar, extra filterkorgar mm. Man undrar ju nästan om de utrustat maskinen med trevägsventil :)
Nåja, ingen av de avsaknade finesserna är ju direkt livsviktig och det mesta går ju att leva utan men poängen är att man får ganska lite(n) maskin för pengarna och DC Minins enda egentliga fördel är storleken, där de är klassledande utan konkurrens.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Den analoga tempinställningen på Dalla Corte är avtändande. :(

Ni har fått det här om storleken om bakfoten, det är bra om maskinen är STOOOR, eller i alla fall lite bredare än en pluttvariant. Man ju en fin arbetsyta med en lite bredare maskin!:cool:
 

Marv

Well-known member
Skulle framhålla Dalla Corte pga gruppens design. Till skillnad från Expobar och Izzo-maskinerna har den ju en egenutvecklad grupp med integrerad bryggkokare vilket bör betyda bättre temperaturstabilitet än E61-gruppen. Vill minnas att detta diskuterats en del på HB, och att flera där tyckte att E61-gruppen lämpade sig bättre tillsammans med en värmeväxlare eftersom flushandet är nödvändigt för att få upp temperaturen i grupphuvudet, snarare än med PID där temperaturen på vattnet inte bör kallna alltför mkt på väg från kokare till brygghuvud. I exv La Marzocco-maskiner (se här: http://www.home-barista.com/espresso-machines/cutaway-of-la-marzocco-saturated-grouphead-t700.html) hänger ju gruppen samman med bryggkokaren och därmed är temperaturdifferensen ganska liten. Kan tänka mig att det fungerar liknande på DC - nån som vet?

I ett cafe med högt tryck kan detta säkert ge litet bättre temp stabilitet, men de tempstudier jag har sett på duetton antyder inget om att E61 gruppen inte skulle fungera för en dubbelkokare.
 

Large

Well-known member
Ni har fått det här om storleken om bakfoten, det är bra om maskinen är STOOOR, eller i alla fall lite bredare än en pluttvariant.

Mnja, inte för oss som bor i liten hyreslägenhet :) Mitt kök består i princip av en diskbänk och en spis. Konceptet med köksöar och diverse matberedningsytor var tyvärr inte uppfunnet på 1930-talet.
Kanske räckte lönen ändå inte till mat :)
 

treefinger

Well-known member
Tackar för alla svar. Känns som att dalla corte och duetten blir vettigast för mina behov. Fördel duetten även om jag tycker att dalla corten är snyggare.


Förresten vet ni om det är isolerade ångrör på izzo duetten?
 

Marv

Well-known member
En annan fördel med duetton är att man relativt enkelt kan justera bryggtrycket, men det kommer liksom på köpet med rotationspump.
Om man jämför duetton och Brewtus III med rotationspump så har man lyckats vända justerskruven innåt på brewtus medan den är vänd utåt på duetton. Med vibrationspump måste man in och pilla i OPV istället....
 

Lars

Well-known member
En fördel med att DC:s bryggkokare är mindre är ju att vattnet i kokaren omsätts lite snabbare = fräschare vatten. Jag misstänker att Duetton kommer att ge ett bättre slutresultat i koppen pga av rotationspumpen. Det är dock bara vad jag tror. Jag skulle dock ha svårt att välja någon av maskinerna pga av vad jag skrev tidigare angående Duetton och i DC:s fall att den saknar varmvattenkran.
 

Figurehead

Active member
Så kommer jag med en ny kandidat. Nya Vibiemme Domobar Jr!!! Verkar grym med dubbla kokare och en variant på PID før betydligt mindre pengar än konkurrenterna. Dessutom en behändig storlek. Jag blev iaf sugen när jag såg den på nätet...

Vad säger expertena; är den något att ha?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp