Da Matteo La Lia, Costa Rica (bilder!!!)

alexanderruas

Well-known member
Kom över en påse La Lia från Costa Rica rostat av Per på Da Matteo den 15/12/2008.



Vi bryggde den med Chemex för att bäst plocka fram alla toner. Jag har sedan dess även testat den som espresso och den är klockren. massor av olika smaker och passar bra både som vanlig singel och även dubbel ristretto!

Detaljbild på kaffet som rinner ner i Chemex karaffen genom filtret. Notera att det ser lite svagt ut men har en fantastisk röd ton!



crisp, ren, fruktig, rökig, tranbär, grönt äpple....och banne mig även lite nougat....
Fantastisk ren, mild och lång eftersmak!



Lånade min 6-årings favvis kopp för att avnjuta denna dryck! ;-)

som vanligt har jag mer text och många mer bilder på min kaffe-foto blogg!
www.flickr.com/coffeeruas

mer bilder på kaffe åt folket!!!!!
 

PekkaB

Well-known member
Chemex... Varför inte "handbryggt filterkaffe"? Morsan gjorde kaffe på det viset typ mitten av -70 när hon fick sin första kaffebryggare. No magic in that. Hur håller man f.ö. parametrar som vattentemp, vilket oftast benämns som helt avgörande för resultatet, konstant?
 

alexanderruas

Well-known member
Chemex... Varför inte "handbryggt filterkaffe"? Morsan gjorde kaffe på det viset typ mitten av -70 när hon fick sin första kaffebryggare. No magic in that. Hur håller man f.ö. parametrar som vattentemp, vilket oftast benämns som helt avgörande för resultatet, konstant?

det enda magic med denna är de extra tjocka och kemikaliefria pappersfilter som är ganska magiska jämfört med vanliga pappersfilter från Coop...
jag brygger vanligtvis på ca 94 grader men tycker mer om att dricka när det är lite svalare än så (annars bränner jag tungan ;-)
 

alexanderruas

Well-known member
:eek:hmy: Vilka kemikalier finns det i vanliga pappersfilter?

utryckte mig lite svepande kanske. de är inte blekta (men det finns ju förstås oblekta filter på Coop) men den stora skillnaden är ju att de är tjockare så det tar längre tid för bryggningen att bli klar. men det hänger ju på att man doserar och extraherar rätt (eller som man gillar slutresultatet).
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp