Köpa handjagad maskin, typ Pavoni Europiccola

kaffe med slice

Well-known member
Jag var hemma hos en polare i mellandagarna som hade en gammal Pavoni Europiccola och det blev jag sa inspirerad av att jag funderar pa att skaffa en själv. Mest för att det är kul och att det kan vara ballt o köra handjagat ibland men utöver det sa är det givetvis kul om det finns nagot samlarvärde i det. Sa om man letar en Pavoni Europiccola finns det nagon speciell arsmodell man skall leta efter, eller man kanske skall leta efter en annan modell eller annat märke?

Nagot speciellt att tänka pa som sercice och reservdelar tex?

//Matte
 

Fabian

Well-known member
Det finns två olika varianter, den ena tillverkad före år 2000, och den efter. Den senare kallas Europiccola Millenium och har något större filterdiameter (51) än den äldre (48, eller 49).

De är lätta att sköta, jag tror att man kan köpa packningssatser på Kaffemaskinen om man vill byta några själv, vilket inte är så svårt. Glöm inte att fota först bara, så man vet vad som ska sitta var...


Läs den här tråden också

http://riktigtkaffe.se/showthread.php?t=2017&
 

marran

Well-known member
Det finns egentligen fler versioner tror jag.

48/51mm filter tror jag byttes år 2000 som Fabian säger

spillbricka "inbyggd i basen" med löst metallgaller resp lös spillbricka av plast, vet ej när de bytte

I-II knapp resp pressostat, vet ej när de bytte.

Dessutom finns den absolut första varianten som inte har ångrör tror jag. Och så finns den med trähandtag eller plast, och i mässing eller krom. Och så kan man som tillbehör köpa en Påfågel av metall att sätta överst på locket till kokaren, pricken över i och fruktansvärt snyggt.

Min maskin har I-II knapp, dvs två lägen på kokaren, och ingen pressostat. Spillbrickan är inbyggd i basen. På en sån här maskin tror jag inte pressostaten spelar så stor roll då du ändå inte kan lämna den igång, och spillbrickan använder du inte i vilket fall, den är ändå för liten. Jag flushar och spolar ur gammalt kaffe i en liten mjölkkanna.

Kul för övrigt att det länkas till min gamla tråd, hoppas den fortfarande kan hjälpa ngn.
 

Fabian

Well-known member
Den tråden skulle lika väl kunna klistras högst upp i hårdvaruforumet, den är extremt lärorik och nyttig, den tog mig långt med min europiccola. Den är intressant även för den utan leva-maskin faktiskt, tror jag. Europiccolan är lite som modermaskinen för mig, har vuxit upp med en sådan hemma. Förr eller senare kommer jag att äga en igen, det är jag övertygad om!

Du ärfortfarande nöjd med din, antar jag? :)
 

Fabian

Well-known member
Just det, kaffe med slice, El & Digital i Stockholm servar Europiccola, du kan lämna maskinen till dem om du inte vill skruva själv. Ligger vid Zinkensdamm.
 

marran

Well-known member
Den tråden skulle lika väl kunna klistras högst upp i hårdvaruforumet, den är extremt lärorik och nyttig, den tog mig långt med min europiccola. Den är intressant även för den utan leva-maskin faktiskt, tror jag. Europiccolan är lite som modermaskinen för mig, har vuxit upp med en sådan hemma. Förr eller senare kommer jag att äga en igen, det är jag övertygad om!

Du ärfortfarande nöjd med din, antar jag? :)

Oj, tack för de orden! Kul att den kommer till nytta, jag lärde mig mycket under tiden jag skrev den, som man märker när man läser den.
Klart jag är nöjd med maskinen, enligt min uppfattning finns det inget som ger mer pang för pengarna i fråga om kaffeupplevelse och smak, förutsatt att man kan leva med dess brister i smidighet och kapacitet.

Jag tycker egenligen att den är så billig beggad så alla som har en "vanlig" maskin för över 10kkr (dvs de flesta medelklass hx och bättre) borde även köpa en Europiccola!
 

Suhrim

Member
Efter att ha lurkat här ett par månader blir jag nu tvungen att faktiskt registrera mig och posta. Jag hoppas att jag inte ska bli en såndär som registrerar sig, ber om köpråd och sen försvinner spårlöst.

Jag har börjat fundera lite på att skaffa min första espressomaskin, eftersom jag föredrar att pilla och krångla framför att lägga ut mycket pengar så kollar jag efter en prisvärd begagnad levermaskin, då främst från La Pavoni eftersom de verkar överlägset vanligast på den svenska andrahandsmarknaden. Hur gammal kan en sån här maskin bli innan den blir ett dåligt köp? Med risk för att någon mer beslutsam forummedlem norpar den så är det främst en Pavoni Professional för 1200 med tio år på nacken som jag undrar över, kan det vara nåogt att ha?
 

Jemo

Well-known member
om den är välskött så är det nog ett klipp.

det är inte så mycket som kan gå sönder på en sådan maskin, det är lätt att få tag i reservdelar och det är lätt att meka själv.

mitt råd: köp.
 

marran

Well-known member
köp!
Så länge elementet är helt och ventilen till ångan inte läcker så är det lugnt, resten av packningarna byter du själv enkelt, det har jag gjort på min. Jag har för mig en komplett packningssats kostar 350kr på kaffemaskinen, så det är billigt att fixa även om den läcker lite
 

Suhrim

Member
Har mailat honom igen nu, men inget svar än. När han svarade på mitt första mail lät han inte som om han hade mängder med spekulanter direkt. Även om det bästa vore att den fungerar out of the box så är det ju alltid kul att skruva lite själv.
 

kaffe med slice

Well-known member
Sådär då, nu har Ignatius Riley blivit av med en av sina Europiccola maskiner och jag slänger mig in i leva världen :lol:

Och när jag nu sitter här och studerar tekniker så kom jag över den här filmen. Johan & Nyström koppar! Borde vara svensk tänker man ju då, kanske nån här på forumet?

//Matte
 

kaffe med slice

Well-known member
Me me me! :)
Hade även fin musik till men det var tydligen inte tillåtet så youtube stängde av filmen tills jag valt att ta bort musiken :(

Musik generellt eller den musiken du hade valt? Kan ju inte vara generellt? Det finns ju massor med klipp som har musik till. Så vad hade du valt för musik?????
 

Suhrim

Member
Har nu till slut fått maskinen, med nybytta packningar. Det visade sig vara en Europiccola och inte en professional (inte hans fel, jag läste texten på lådan på bilden, det visar sig att det står professional med stora bokstäver även på europiccolalådor), men jag tror ändå jag fick valuta för mina pengar.

Nu ska man bara lära sig hantera den också.
 

Thomaz

Well-known member
Välkommen i klubben, har haft min sedan 93, renoverat den och kört igen. Lycka till !!:lol:
Thomaz
 

kaffe med slice

Well-known member
Efter ett par "kaffebomber" som resulterade i kaffe över hela köket, så slog jag Ignatius Riley en signal för lite tips om hur man gör kaffe Europiccolan. Och visst gick det bättre efter det. Det är fortfarande långt från att vara bra, men det rinner igenom och jag kan ta bort PF utan att behöva torka av hela köket :lol::lol:

Jag ser framför mig en lång o härlig resa till att bemästra denna maskin :D
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp