kvarn för både mocca och kok

rotlas

Well-known member
Hej. Jag letar efter en kvarn som kan mala både finkornigt för mocca och grovkornigt för kok. Finns det en sådan? Jag tittade på en dualit men var inte helt säker på att den kunde mala grovt nog. Någon som har erfarenhet? Tråden http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=6623 innehöll en del upplysningar men behandlade inte kok specifikt.

Tack på förhand!
 

larsa

Well-known member
Med min Anfim maler jag både till espresso och presskanna. Den borde även klara kok-malet. Det är bara att fotsätta skuva upp grovheten.
I och försig så kör jag inte kok-malet och vet inte hur grovt det skall vara och har inte heller provat. Jag vet bara att det går att mala grövre än det som behövs till presskanna. Såg det när jag provade mig fram till rätt grovhet för presskannan.
 

larjo11

Well-known member
Hugin Coffea klarar både mocca- o kokmalet. Finns på COOP Forum. Man kan få åka dit några gånger för den verkar ta slut ibland.
Det finns ju några Dualit/Solis ägare här på forumet. Hur många steg har ni kvar till grövsta malningsgrad när ni maler för presskanna?
 

rotlas

Well-known member
För att inte undanhålla någon information för någon som letar efter kvarnar kan jag meddela att jag till slut köpte en dualit. Är nöjd med den förutom att den just inte klarar kokmalet, så jag köpte en manuell kvarn på blocket som duger för kok fast det är lite tjatigt att veva. Det kanske blir en Hugin nästa gång.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp