Råd till nybörjare behövs! :)

Maia

Active member
Hej!

Jag funderar över att köpa en espressomaskin och är nu i behov av goda och uppdaterade råd om vad jag ska tänka på, bra och dåliga maskiner och annat utifrån era erfarenheter. Måste säga att jag inte kan så mycket alls men är peppad på att lära mig då jag i nuläget lägger ut alldeles för mycket pengar på cappuccinos på kaféer och muttrar över sällan få det exakt som jag vill. Är alltså ute efter någon halvautomatisk, som jag förstått de kallas, där jag kan lära mig själv att få fram gott kaffe. Har fått tips av en barista om Gaggia Baby och även om Isomac Supergadia. De skulle kosta kring fyraturen och uppåt. Är det en lämplig prisnivå? Har inte direkt mycket pengar så därför vill jag ju inte lägga ut något i "onödan" om det kan undvikas och maskinen kommer bara vara för privat bruk.

Kan som sagt ingenting och har hittills hankat mig fram med min bistrokanna men vill lära mig och behöver råd om en bra, prisvärd snygg maskin som kan göra riktigt gott kaffe. Förstår att smaken är olika men vore ändå superglad för lite erfarenheter och tips.

Tack!
 

Molarin

Well-known member
Mitt tips blir att köpa en begagnad maskin. Gaggia Classic eller Rancilio Silvia är två populära nybörjarmaskiner med bra prestanda.

Här är en Gaggia för 2500 kr
http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=6762

Men... Du behöver en kvarn också. Har du tur hittar du en begagnad Minimoka, Innova/Ascaso eller Rancilio Rocky för 1500-2000 kr. Då har du ett paket som du klarar dig länge med.
 

TTobbe

Well-known member
Upplyst

Köpte för två år sedan en billig espressomaskin och hankade mig fram med färdigmalt. Fan sedan detta forum som sa "DU MÅSTE HA EN KVARN";) . Med erfarenheten att försöka göra kaffe utan kvarn råder jag dig att finna något begagnat kvarn och espressomaskin annars kan besvikelsen bli stor. Lycka till:coffee:
 

Maia

Active member
Tack för era råd! :) Fann häromnatten en oerhört snygg Innova Dream på blocket. Kan det vara något? Vad har ni för erfarenheter av att beställa maskiner på nätet? I Umeå där jag bor är utbudet av halvautomatiska inte så stort (bortsett från de där för 1500 kronor på elgiganten) förutom den där Isomac Super Giadan som jag blev tipsad om.
 

Maia

Active member
Ingen med erfarenheter av Innova Dream/Ascaso Dream? Vore tacksam för erfarenheter då jag funnit den supersnygg men har dålig koll på hur kvalitetsmässig den är i relation till andra mer rekommenderade maskiner.
 

demo

Well-known member
att kalla silvian för nybörjar maskin tycker jag är att ta i lite. Visst de är ju ingen brewtus.

Men de är ju de närmaste en proffsmaskin du kan bära med dig hem. sen kostar den nästan
5 tusen. Och den behöver ganska mkt träning innan man lär sig hantera den.
 

Maia

Active member
Var rekommenderar ni att man ska köpa en maskin? Ifall man vill ha en ny, finns det någon sajt som ni har bra erfarenheter? Har kikat på en hel del olika sajter som säljer maskiner och är även där glad över råd.
 

larjo11

Well-known member
att kalla silvian för nybörjar maskin tycker jag är att ta i lite. Visst de är ju ingen brewtus.

Nu skräms du väl lite.
Jag tycker det är bättre att köpa en maskin som man kan växa in i än en maskin som man växer ur på ett år. Visst det kan kännas lite kämpigt i början. Men sedan har man en vän för livet!
 

henrico

Well-known member
Ingen med erfarenheter av Innova Dream/Ascaso Dream? Vore tacksam för erfarenheter då jag funnit den supersnygg men har dålig koll på hur kvalitetsmässig den är i relation till andra mer rekommenderade maskiner.

Finns massor om den här på forumet t.ex...
http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=6973

Det är en stabil och välkonstruerad maskin, saknar dock backventil/övertrycksventil, men det är ingen stor sak. Lätt att skumma med och använda överlag och ser mycket bra ut på bänken om man inte vill ha den industriella looken man får med Silvian eller Classicen..

Jag kan tycka att den är för dyr ny, men går att hitta till bra pris begagnad.. Jag betalade 1800 kr på Blocket för min lilla Röda. :coffee:
 

PekkaB

Well-known member
Var rekommenderar ni att man ska köpa en maskin? Ifall man vill ha en ny, finns det någon sajt som ni har bra erfarenheter? Har kikat på en hel del olika sajter som säljer maskiner och är även där glad över råd.

Jag köpte min Silvia på espressocoffeeshop.com Bra pris och snabb service (Kom hem < 3 dar e beställning)
 

Daffy Duck

Well-known member
Jag köpte min Silvia på espressocoffeeshop.com Bra pris och snabb service (Kom hem < 3 dar e beställning)

Det var ju inte så billigt...
€ 469 inkl frakt med dagens kurs på 10,64 blir det ju nästan 5000:-. Om det sedan skulle bli strul med maskinen kan det ju bli ganska bökigt (och dyrt, svenska Posten är ju inte direkt billiga). Nej, då skulle jag nog handla av en svensk butik istället, t.ex. www.kaffegrossisten.se eller www.kaffemaskinen.se.
 

demo

Well-known member
köpte min silvia och rocky på kaffegrossisten då fick jag dessutom med en tamper och en tampmatta värde 600kr på köpet. fraktfritt och snabb leverans.
 

Maia

Active member
Det här är lite pinsamt men jag ännu inte fått tummen ur... dvs jag går fortfarande och överväger att skaffa en riktig espressomaskin. Har inte haft råd med någon maskin men har nu lite pengar över och funderar på att kanske slå till snart... Vill gärna ha fler erfarenheter från er och tips på vad jag bör tänka på, särskilt ni som har erfarenhet av Ascaso Dream.

Har kikat runt i forumet och förstått att det finns en hel del klagomål på den men att den tydligare ska vara bättre nu med någon slags ny ventil. Jag är en absolut nybörjare och grymt oteknisk så detta säger mig inte mycket men det låter ju bra att något förbättrats iallafall. Jag har även hört att flera säger att den är snygg men inte lika kvalitativ som Silvian exempelvis, måste dock erkänna att jag är rätt fåfäng så jag tror tyvärr att en inte lika snygg maskin kanske mest skulle stå och sedan packas undan från köket. Men om Ascason inte är ett dugg bra utan bara snygg är den ju givetvis inget alternativ ändå.

Jag hittade en Ascaso Dream för 5995 (nedsatt från 6995) och undrar om det är ett okej pris för en ny maskin? Har skannat av Blocket men inte hittat några riktigt billiga begagnade och bor tyvärr i Umeå så de enda begagnade jag kan få tag på här är annars mest automatiska maskiner vilket verkar trist då jag verkligen skulle vilja lära mig mer om kaffe. Har bara sett Ascason på nätet och det är så frustrerande då den är supersnygg men jag inte kunnat se en på riktigt än mindre prova vilket kaffe som kommer ur den.

Mottar som sagt gärna fler råd och erfarenheter! Om någon dessutom säger hur man överlever med kaffeintresse i Umeå bland alla automatiska saker så tipsa gärna!
 

HE

Well-known member
Det finns en annan tråd här någonstans på forumet som också talar mer för en Silvia än en Dream. Sök lite så hittar du fler diskussioner i detta ämne. Tråkigt svar men mitt inlägg handlar om något annat.

Varför inte en helt manuell? La Pavoni t.ex. Mycket krom, I like:lol: Det blir lite mer hantverk men du kan hitta en begagnad för 2000kr +/-500kr. Ny 4600kr och uppåt. Då får du ju pengar över till en schysst kvarn också.
 

Bilagor

  • IMG_0879.jpg
    IMG_0879.jpg
    67.2 KB · Visningar: 20

Mayhem

Well-known member
Jag hittade en Ascaso Dream för 5995 (nedsatt från 6995) och undrar om det är ett okej pris för en ny maskin?
Om det är den nya modellen med trevägsventil så är det ett bra pris. Men risken finns väl att det är den äldre modellen som reas ut, och i sådana fall skulle jag nog satsat på en Silvia istället.
 

Exigo

Member
Inte så avancerad

För det första så har espressocoffeeshop.com service lokalt. Du behöver inte skicka den med posten tillbaka till Italien.

Och sen så är Silvian inte direkt "svår" eller svårare än någon annan. Tvärtom skulle jag säga. Jag började med en Krupps som mest var en leksak. Sen flyttade min tjej in hos mig och hon hade en baby Gaggia med sig. Den va bättre än krupps men jag tyckte inte att den va bra. Osmart desgn med knappar och inte så snygg.

Ställde upp den på vinden och köpte Silvian. Otrolig stor skillnad. Visst, det tar en vecka innan man börjar få bra kaffe men är men inte intresserad av hantverket varför ska man köpa en espressomaskin då? Då är det bättre med en Aeropress eller en enklare bryggare och en kvarn.

:coffee:
 

Maia

Active member
Tack för era råd, ska ta mig en funderare på Silvian igen då. Och kanske höra med det där företaget som hade den billigare Ascason om det är den nya eller gamla modellen. Bra med tipset om sajten som levererar från Sverige då det känns lite risktagande att beställa utomlandsifrån ifall man får några problem och behöver reklamera som sagt. Det kanske verkar fånigt men utseendet på maskinen betyder en hel del för mig (vill ju inte komma på mig själv att irritera mig över den i köket) och Silvian ser lite "kantig" ut, men samtidigt måste ju den verkligen fungera och vara värd priset också. Om någon har tips på begagnad Ascaso Dream så får ni gärna tipsa.

Ska fundera vidare...
 

StefanEngelien

Well-known member
Jeg pleier alltid lese anmeldelsene på coffegeek.com når jeg sliter med å velge :)

Dream: http://coffeegeek.com/reviews/consumer/ascasodream

Silvia: http://coffeegeek.com/reviews/consumer/rancilio_silvia

Det finnes også en begagnat Dream her i Oslo, om du ikke finner en på blocket:
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20395704

Kan anbefale finn.no sin "Trygg betaling" når man kjøper usett - da setter man inn pengene på en sperret payex-konto, og selger mottar pengene når man har mottat og godkjent maskinen.

Lykke til!
Stefan
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp