Var köper du ditt kaffe? Och varför?

Var handlar du helst ditt kaffe?

  • Baristashopen.se

    Röster: 33 22.6%
  • Cafeett.se

    Röster: 4 2.7%
  • Coffeenet.se

    Röster: 2 1.4%
  • Hgt.se

    Röster: 1 0.7%
  • Kaffegrossisten.se

    Röster: 2 1.4%
  • Kaffemaskinen.se

    Röster: 13 8.9%
  • Annan webbshop i Sverige

    Röster: 13 8.9%
  • Annan webbshop utanför Sverige

    Röster: 6 4.1%
  • Bara över disk

    Röster: 72 49.3%

  • Totala väljare
    146

kellogs

Well-known member
Handlar på Thehuset Java i Lund. De håller sig med J&N och Koppi. Även handlat lite haugaard från Gusto i Växjö. Råkaffet från Gokaffe.
Ska passa på att handla lite Passalacqua i lösvikt hos te och kaffehandlarn på Storgatan i Växjö.

Tycker thehuset ofta har "gammalt" kaffe...skulle köpa milestone där men det var två månader sedan rostningsdatum.
 

PekkaB

Well-known member
Stöder gärna lokala kaffenasare för att hålla igång en lokal marknad (Syftar då främst inte på det Stora lila rosteriet hemmavid...., även om deras senare försök med mer spezialenkaffen är på väg åt rätt håll). Blir dock tyvärr mycket storköpskaffe a'la Muzetti för att hålla kaffebudgeten i schack. Kanske skulle testa näthandel som en kompromiss till fulbönor.... Rekomendationer på kvalitetswebbönor till rimligt pris? Helst fairtrade!
 
Handlar hos min deliexpert MiPiace i Huddinge C. Bönor från J&N. Känner jag mig lat ber jag om att få det malet. Stället har andra sköna droger för oss som vill njuta liiite mer.
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Om jag inte handlar över disk eller liknande så gillar jag Café ett då dom har bästa utbudet med angivet rostningsdatum på kaffe samt en hel del andra grejjor.
 

keex88

Well-known member
Nätet = KG

Överdisk = Västerås saluhall

Varför KG? = Garanterat ny rostat kaffe.
Varför VästeråsSaluhall? = Enda stället i stan som säljer J&N.
 

dan nilsson

Well-known member
vill slå ett slag för ica Åkeredshallen (!) i frölunda/näset-göteborg.
Passalacqua mehari för 199:- Mekico för 169:-
 

MrNoOne

Well-known member
Jag drack först Zoegas bryggkaffe köpt i daglighandel. Köpte min första espressomaskin och började köpa olika blandningar av Kahls kaffe. Gled över på J&N och fann att kaffet på Tehuset i Lund var nästan hälften så dyrt som det jag betalat i Ängelholm. Köpte sista laddingen kaffe hos Lilla Rosteriet i Malmö, bönorna som inhandlades igår kväll har inte testas ännu. De gick direkt ifrån rosten ner i påsarna jag tog hem. Luktade galet gott om kaffet på tåget samt i bilen på väg hem. Priset stack visserligen iväg igen, cirka 84kr/250g mot J&N bönor med pris 94kr/500g hos tehuset. Köper hellre över disk så jag vet att det är färskt. När jag beställt över nätet så har det hänt att samma laddning innehållt 2 påsar med tilltänkt "bäst före datum" som skiljt sig rejält. Köpte kaffebönor ifrån J&N precis innan min maskin dog och behövde repareras. Eftersom bönorna fick stå i en luftät burk i knappt 3 månader gick det inte att dricka. Det blev crema men smaken jag så tunn att det nästan ens gick och göra en drickbar latte. Fick åka och köpa nytt kaffe över disk med en gång.
 

Roby Caffé

Well-known member
J&N butik på swedenborgsgatan och kaffecompagniet i birkastan (båda i Stockholm) är absolut bäst tycker jag i allafall ;-)

/R
 

Salvenius

Active member
Chokladiga robustarika blandningar köper jag helst hos Kaffemaskinen, medan de fruktiga singelsorterna gärna införskaffas hos baristashopen. 300 kr = ingen fraktkostnad är ett svårslaget koncept. Hade baristashopen fler goda blandningar i klass med Ionia och Caffe Mauro så hade jag nog bara handlat hos dem.
 

Anders

Well-known member
J&N butik på swedenborgsgatan och kaffecompagniet i birkastan (båda i Stockholm) är absolut bäst tycker jag i allafall ;-)

/R

Jag gillar också J&Ns konceptbutik, men priserna är ju svårbegripliga minst sagt. Insåg efter ett större inköp (+500:) att samma 250g påse annorstädes, t.ex. på baristashopen.se kostade 20:- mindre, per påse!

Känns totalt verklighetsfrämmande att betala så mycket mer för samma sak i deras egen butik, men så var fallet.

Sen kan man snacka hur mkt man vill om lokalkostnader osv., faktum kvarstår att det är deras egen butik som säljer deras eget kaffe och det är betydligt dyrare än hos återförsäljare och det irriterar mig till den grad att jag i princip slutat handla där. Går in för en espresso emellanåt för kaffet är det inga fel på.

Jag tycker också att J&N och andra microrosterier borde börja köra med prenumerationer typ Square Mile.
 

martink78

Well-known member
Jag gillar också J&Ns konceptbutik, men priserna är ju svårbegripliga minst sagt. Insåg efter ett större inköp (+500:) att samma 250g påse annorstädes, t.ex. på baristashopen.se kostade 20:- mindre, per påse!

Känns totalt verklighetsfrämmande att betala så mycket mer för samma sak i deras egen butik, men så var fallet.

Sen kan man snacka hur mkt man vill om lokalkostnader osv., faktum kvarstår att det är deras egen butik som säljer deras eget kaffe och det är betydligt dyrare än hos återförsäljare och det irriterar mig till den grad att jag i princip slutat handla där. Går in för en espresso emellanåt för kaffet är det inga fel på.

Jag tycker också att J&N och andra microrosterier borde börja köra med prenumerationer typ Square Mile.

Det kan vara så att de håller högre priser med flit för att inte konkurrerar med sina egna återförsäljare. Konceptbutiken är väl i första hand marknadsföring och inte försäljning, gissar jag.
 

Neo

Well-known member
Jag handlar lite var stans men föredrar helst att handla över disk på Koppi just för att det är fruktansvärt gott, färskt och personligt när man handlar av den som själv har rostat bönorna.
 

treefinger

Well-known member
Lite beroende på vilken del av stan jag rör mig kring. Norr om stan så blir det Kaffecompagniet, söder om stan så är det Drop Coffee vid Mariatorget som gäller.
 

Zlurc

Member
Baristashoppen här med, och av samma anledningar som ni andra.
Anger rostningsdatum, levererar kvickt och bra med fri frakt för +300kr order.

Handlat därifrån ett antal ggr nu. Är helt nöjd.
 

leitzler

Well-known member
Square Mile på prenumeration.
Annars är det bara över disk (da Matteo eller Kaffemaskinen), mest för det är schysst att stå och klämma och lukta på påsarna. Smakminnet är inte tillräckligt bra heller för att jag ska veta vad jag är sugen på när kaffet tar slut :)
 

Agathorn

Well-known member
Om man nu inte har turen att bo i sthlm, malmö, göteborg eller hborg så får man ju förlita sig på posten tyvärr. Men jag tycker ändåså det kan bli rätt personligt när man mailar haugaard eller anne/charles på Koppi eller da matteo eller liknande och frågar om deras preferenser osv. haugaard har ju fraktfritt redan vid 2 påsar också, så även om det är relativt högt kilopris så ingår ju frakten!
Så det blir väl mycket haugaard för min del, en leverans med 2 påsar Brazil natural daterra dot och en kenyan för aeropressen väntar på mig på posten :) Sedan prenumererar jag på Square Miles kaffe samt ny prenumerant på Gusto (Koppi och haugaardkaffen).
 

Anders

Well-known member
Lyfter den här tråden igen.

Någon som har tips på andra bra webbutiker? Jag brukar handla från Kaffekompagniet och direkt från Åre Kafferosteri utöver Baristashopen (som börjar bli väl dyra?).

Hur är rostningsdatumen hos hgt.se? Någon som handlat där nyligen? Priserna är ju def. bland de bättre.

Har hittat roccos.se som också har riktigt bra priser men där är frakten ett stort aber om man inte bor i Sthlm och handlar för +1000:- (och vem vill det med färskvaror som kaffe?).
 

johey

Well-known member
Alnö Kaffehus uteslutande för min del. Bra sortiment och pris på råkaffe. Har dock inte provat rostat därifrån.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Har hittat roccos.se som också har riktigt bra priser men där är frakten ett stort aber om man inte bor i Sthlm och handlar för +1000:- (och vem vill det med färskvaror som kaffe?).

Frågan är om de fortfarande finns kvar? De har t.ex. kaffe som senast rostades 2009 som Sweet Honey Panama.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp