Finns det några snälla barn här?

hahaha

Well-known member
Jag har en våg över.

Tänkte först att jag skulle försöka kränga den här, men det blir ju närmast fånigt mycket bök för lite pengar. Så istället får det bli en julklapp till någon av er forumister på RiktigtKaffe, jag bjuder på frakten i vanligt vadderat kuvert – det är ju jul för sjutton :). Dags för lite payback för all hjälp, allt stöd och inte minst all inspiration man har fått här när espresson kanaliserat, mjölken blivit till badskum och maskinen exploderat.

Posta bara en bra motivering till varför du borde bli den lycklige ägaren, bidragen kommer att vägas på guldvåg och den enväldiga juryns utslag kommer i sinom tid att kungöras i Post- och Inrikes Tidningar ...eller när jag tänker efter kanske enklast i den här tråden.

Vågen heter EC-500 och är köpt på nätet för några hundra via svensk importör i januari, finns t ex på e-bay. Sparsamt körd, endast på söndagar efter högmässan ;). Tareringsfunktion och plastskål som fungerar som skyddslock. Klarar 500 g i steg på 0,05 g. Såhär ser den ut (Esclamativon är extrautrustning):

picture.php


Hur stor precision det egentligen är vet jag inte, men jag testade att kontrollväga mynt enligt tipset från Teddy i tråden Gramvåg!, och då låg siffrorna hela tiden drygt ett halvt gram för högt, medan min nya våg låg ganska precis där den borde. Vid upprepade vägningar höll sig siffrorna ganska konstant.

Noggrannheten bör räcka gott för att väga upp kaffe, anledningen till mitt nya våginköp är enbart lathet: eftersom nyinvesteringen klarar ett helt kilo kan jag tarera med tomt portafilter (det är tungt, över 640 g!), mala direkt i filterkorgen och sedan väga alltihop på en gång och få en siffra på bara kaffet – såhär:

picture.php


Annars skulle jag inte orka väga alls tror jag, jag gör det bara ibland för att kolla ungefär var jag hamnat doseringsmässigt. Men för att väga kaffe separat eller i en filterkorg duger vågen utmärkt, bra t ex till presskanna.

Ok, varför ska just du ha vågen på den översta bilden?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Tja, jag ser ingen våg alls, men vill ha den ändå. ;)

Varför ska jag bli den lycklige? Jag har aldrig vägt vad jag doserar (har ingen tillräckligt exakt våg för det), men det vore kul att kolla vad man doserar. Jag tror att det är mindre än vad många här doserar, baserat på allt prat om överdosering och "fylla-till-max-stryka-ut-resten" som man stöter på ibland. Jag fyller aldrig min filterkorg till överkanten, men så har jag eventuellt en lite större modell än genomsnittet (ridgeless).

:coffee:
 

hahaha

Well-known member
Bäst motivering hittills, KG, men jag vet inte... Vad ska du med en våg till om du inte ser den? Du kanske skulle ha nån variant som läser upp vikten för dig istället :nowink:.

Är det någon annan som har problem att se bilderna?
 

kellogs

Well-known member
ser inte heller bilderna :D Men jag tar gärna vågen :D. Usch det är svårt att motivera varför man ks ha något. Jag förtjänar inte den mer än någon annan egentligen, men jag har varit väldigt snäll i år.

Mvh Kellogs
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Erhm... Ska väl våga (pun intended) mig på en motivering jag också då jag länge gått och dragit på detta med våg...

Det är så att hustrun har en gammal hushållsvåg med reklamtryck som jag använt hittills. Nu ter det sig inte bättre än att vi nog ska flytta isär (alltså inte vågen och jag) och då blir jag utan vägningsutensilier.

Använder vågen till att kontrollväga mina malningar ibland och till att väga upp råkaffet till rostningen.

Skulle inte vara helt fel med en ny (och troligtvis mycket mer korrekt) våg så här fram emot det nya året! :)

Pliiiiz?

//Stefan (som hoppas att min motivering kan ge något)
 

hahaha

Well-known member
Kom igen bara! Ingen blygsamhet här.
Ni är verkligen värda en våg, som ni har slitit med kaffet hela året. Allihop.
 

hahaha

Well-known member

Äsch, jag vet ju redan hur vågarna ser ut. :)

Jovisst ser jag bilderna, jag har gjort som jag brukar – lagt in dem i mitt privata album, kopierat BB-koden (vad det nu betyder) och klistrat in den:


Har funkat förr, är det verkligen bara jag som ser nåt?
Jag lägger väl upp miniatyrer också då.
 

Bilagor

  • EC-500 med Esclamativo.jpg
    EC-500 med Esclamativo.jpg
    90.1 KB · Visningar: 62
  • TD-1000:0,05g.jpg
    TD-1000:0,05g.jpg
    81 KB · Visningar: 46

hahaha

Well-known member
Visst är den fin!


  • KG vet inte vad han gör,
  • kellogs har varit väldigt snäll,
  • Stefan Bönas våg håller på att glida ifrån honom
– är det tillräckliga skäl för ett paket i brevlådan?

Juryn är tveksam.

Kanske den som kan hjälpa oss förstå varför bilder ibland inte syns, kan tina upp juryns iskyla tillräckligt?
Någon sitter därute med ett oemotståndligt behov, men utan våg...

Posta på!
 

joeflow

Active member
God dag

Jag måste säga att du verkar vara den riktiga tomten. En våg är det ända som jag saknar i min kaffemaskinpark. Skulle bli överlycklig för en sen julklapp.

God jul

Ps. jag har varit snäll i år. Ds
 

hahaha

Well-known member
Ho ho ho, :D
juryn är lite svag för färskingar. Det är inte utan att den känner sig rätt färsk själv emellanåt.

Ska joeflow knipa vågen?
Stay tuned...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Måste man ta till hårdhandskarna så tar jag plats som motpart till färskingar då, och säger att jag ska ha vågen eftersom jag troligtvis svarat på flest frågor här på forumet. ;):cool:
 

kellogs

Well-known member
hehe men KG gick inte din motivering ut på att du inte behövde en våg? eller är jag bara trött och orkar inte läsa?

God jul på er förresten :D
 

hahaha

Well-known member
Nu börjar det likna nåt!
Hårdhandskarna är framme. 4494 inlägg mot två, vad kan det vara värt?

Juryn gillar tuffa tag och raka rör, ingen idé att försöka smila in sig här inte. Tung erfarenhet kan ha fått pendeln att svänga över!

Men räcker det verkligen att posta galet mycket för att kvalificera sig? kellogs pekar på en inkonsistens i argumentationen här, och skarpsinne borde väl premieras. Å andra sidan – kan juryn verkligen hårdhjärtat ruska av sig herr Bönas prekära situation sådär utan vidare?

Vågar ni följa detta direktsända drama? :eek:hmy:
 

hahaha

Well-known member
Nämnde jag att den har touch-screen?

Ingen vanlig sketen knarkarvåg det här inte, utan en state-of-the-art (knarkarvåg). :cool:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
hehe men KG gick inte din motivering ut på att du inte behövde en våg?

Nä, nä. Inte att jag inte behöver en våg. Jag sade "Jag har ingen aning om hur mycket jag doserar, och det vore kul att kolla.)
(citerat blint ur minnet).

Men visst, jag behöver ingen våg. Det är ingen som behöver en våg för att göra en kopp kaffe.
Det är bara ytterligare en kul nördattiralj att lägga till samlingen, och så är det för oss alla kaffeknarkare.

:coffee:
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,653
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp