tips: julpaket med råkaffe på Mauritz, under 100 kr/kg

zix

Well-known member
Vi får väl se om det blir några paket kvar till mellandagarna, men när jag var inne på Mauritz kaffehus dan-före-dan så vandrade det ett gäng paket över disk med ett kilo råkaffe, "vildvuxen abessinsk mokka", i en plåtlåda, inslaget och färdigt, för 100 kr. Burken "i lösvikt" kostar 25 kr, vilket ger 75 kr/kg för råkaffet. (man kan köpa med en kvarn också: typ 350 kr tror jag det blev då)

Det är väldigt billigt det, under 110 kr/kg brukar vara svårt att komma när man köper småförpackningar, så utan att veta om kaffet är nåt att ha (har inte rostat och smakat än) så vill jag ändå gärna dela med mig av tipset. Finns (eller fanns...) på Mauritz, och skulle det vara slut så har de även bra priser på andra råkaffen.
 

zix

Well-known member
Det var ett kanonkaffe. En bra, personlig och karaktärsfull etiopier. Jag minns tyvärr inte jättemycket mer om det nu längre.
 

Barista

Member
Jag har också vart där!

Jag köpte "Old brown Sulawesi".

Så jag rostade det hemma, och malde det med min kaffe kvarn, och sen använde jag min gamla "Elvita" (Perkolator)

Sen njöt jag av en god kopp kaffe. =)
 

zix

Well-known member
Jag var där i måndags. Dom har bra råkaffe, det är delvis sorter som du även kan hitta på J&N eller Kahls återförsäljare, men jag tror inte att Tord använder dom utan att han har egna kanaler.
Abessinsk Mokka är lite lik deras etiopiska mokka (yirgacheffe), men med en egen karaktär.

Karoma har jag testat en enda gång, tydligen från Dominikanska Republiken. Kul, rätt mycket syra för att vara dominikanare. Har köpt en påse till nu.

Sen brukar det vara Kenya, Santos, Colombia, Old Brown Sulawesi, gammal Java. Alla bra, inget problem, köp och testa bara, du kan lika gärna köpa det därifrån som från J&N eller Kahls.
 

idea

Well-known member
Jag handlar där då och då. De har ju tidigare varit ett av mycket få ställen som sålt råkaffe men nu börjar ju även de flesta kaffebutiker som söljer i lösvikt även att ta in lite orostat. Eftersom jag rostar i ugnen så är det svårt att få rostningen lika från gång till gång och det är styr utfallet nästan lika mycket som vilken sort det är. Därför har jag svårt att komma med rekommendationer. Alla sorter jag provat har gett minst lika bra och oftast bättre smak än färdigrostat. Men det är ju lite orättvist att jämföra en i bästa fall några dagar gammal rostning med en fortfarande varm böna som precis malts och avnjutits medan kaffeångorna från rostningen fortfarande ligger täta i huset.
Har du vägarna förbi Göteborg så kan jag även rekommendera deras rabarber eller äpplebullar till en kopp medelstarkt "vanligt" kaffe. De är ju ett av fortfarande få caféer där man anger hur starkt kaffe man vill ha. Visserligen finns det (numera) vanliga utbudet av espresso, cappucino mm men de får ut så mycket kaffesmak i en "vanlig" kopp kaffe att en sådan verkligen kan rekommenderas. :coffee:
 

zix

Well-known member
Tack för att du skrev det vettigaste jag har hört/sett nån säga om Mauritz kaffe på väldigt väldigt länge.
Håller med dig precis, deras egna kaffemetod har varit helt magisk, eftersom de har kört med såpass nyrostade bönor. I espressossvängen vet vi att man "alltid måste vänta minst 3 dagar" o.s.v., men så har det inte varit på Mauritz.
Tyvärr försvann en stor del av magin när deras gamla kaffemaskin från anno dazumal slutligen gav upp andan. Nu står där en La Marzocco, och sedan dess har jag bara beställt espresso av dem, men möjligt är ju att de har lyckats hitta rätt även med sina egna gamla metoder + nyrostat med denna maskin. Jag har aldrig frågat, dumt nog.

Många espressofantaster skyr Mauritz eftersom det inte smakar som på dagens kaffeställen. Synd sånt, för det är en upplevelse utöver det vanliga att gå dit, stå och dra in rostdoften och bli kaffehög bara på den, med liten eller stor "kopp starkt kaffe" i näven. Och varför inte en rabarberbulle. Dom är bakta på stället. Ovanligt även det, idag.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp