Homes egna

svartvest

Well-known member
Var förbi home idag och hittade deras egna blandning som J&N har rostat Rostmästare Anders Öberg och även rostningsdatum.

Beskrivning
Fyllig kraftig espresso, saknar syra och bitterhet toner av mörk cklad och nybakat bröd.

men kan man säga attt den finaste Robustan kommer från Afrika och Indien....själv är jag från Europa....dåligt.

Vi får väl se när den skall avsmakas.
 

zix

Well-known member
men kan man säga attt den finaste Robustan kommer från Afrika och Indien....själv är jag från Europa....dåligt.
Ja, det är ett förlegat, fördomsfullt sätt att prata om kaffeursprung, och det bör motarbetas och gnällas på (obs, inte ironi). För att skriva så bör man ha ordentliga skäl - det skulle t.ex. kunna handla om att man vill hålla "sina" leverantörer hemliga. Då borde man förstås säga det i texten.

Men... min cynism berättar för mig att det nog bara handlar om nån slags copytext som skulle sitta på påsen, inspirerad av ståtliga föregångare inom kaffepaketscopytextbranschen såsom Kraft, Nestlé, Sara Lee och Procter&Gamble (här letade det sig visst in lite ironi, oj).

J&N verkar ha bra koll på sina ursprung, men tyvärr syns det inte alltid på påstexterna... Nåväl, smaken är ju det som är viktigast - fast nog vore det roligt att få reda på ursprung även på deras robusta.
 

svartvest

Well-known member
Min lilla analys En riktig cremabomb, tror aldrig jag har gjort espresso med denna creman. Frun tycker om det i americanos och jag tycker att det fungerar i cuppo.
Men lite för mycke robusta för min smaklökar.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp