Kopa rostare

lennart

Well-known member
Det syns kanske lite bättre på den här bilden, det är trumman man ser och på den sitter en draglucka. Trumman är tillverkad i 0.5-0.7 mm rostfritt allt det övriga i vanligt stål. Jag rostar 250 gram varje gång. Det är en mycket vanlig rost i Libanon och Syrien. Jag har betalat ca. 75 kr för den här rosten om man köper en rost som är tillverkad helt i vanligt stål så kostar den ca. 30 kr. När man använder ett gasolkök så måste man han en brännare med hög effekt.
 

Bilagor

  • DSCN0926.jpg
    DSCN0926.jpg
    74.8 KB · Visningar: 95

Videoten

Well-known member
Jag väcker liv i en gammal tråd.
Ni som rostar tvättar ni bönorna eller kör ni dom otvättade?
Lennart, har du testat köra både ortvättade och tvättade bönor och märker du någon skillnad i smaken?
 

lennart

Well-known member
Nej jag har inte testat smaken på tvättat och otvättat kaffe , men när jag rostar i Hottop så tar det 2 minuter längre tid med otvättade bönor vad det gör för smaken vet jag inte. Jag har bara tvättade bönor hemma men jag skall köpa mer bönor så skall jag göra en test och rosta båda varianterna i min Diedrich.
 

Videoten

Well-known member
Lennart!
Återkom gärna med resultatet så jag får höra din åsikt om smaken på dom tvättade vs. dom otvättade, gärna om du har möjlighet att ta lite foton också
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp