Kopa rostare

Hej lennart, för turkisk/arabisk kaffe det är bra att bara rosta i ugn eller i panna. Det blir bäst med lättrostad sydamerikans bönor, annars blir det som nästan espresso smak och det passar inte bra tror jag. Du får också prova med bönor från Yemen. Jag gör mitt Turkisk kaffee med bönor från Minas i Brazil, mycket lättrostad. Jag använder en billigt Dualit kvarn och i finaste inställning det funkrar jättebra för Turkisk kaffe. Man kan klart få bättre malning men jag tror att det är inte så känsligt som espresso, och det är mycket svårare att "göra fel" när man kokar upp Turkisk kaffee. Det är bönor som är viktigaste.
 

lennart

Well-known member
Jag har köpt bönor från brasilien från olika handlare i Beirut som jag skall ta hem och prova att rosta i hottopen som jag beställde från Hasbean .Den bör finnas hema när jag kommer hem i mitten på januari. Jag har även varit ute och tittat på olika manuella rostar men jag skall vänta med att köpa en sådan till sommaren för då kan jag få möljighet att lära mig hantverket av dom som kan det (äldre kvinnor).
Jag använder en kvarn som finns i butiker i Libanon, den fungerar mycket bra, mal mycket fint och snabbt vad som är mycket viktigt är att min fru tycker om den.
 

lennart

Well-known member
Jag har gjort några rostningar med hottopen och det blir mycket bra resultat. Dom 2 första rostningarna blev ganska bra men sedan började min fru att tvätta bönorna då blev rostningen bättre så nu är det bara att trimma in parametrarna.
 

lennart

Well-known member
Hon har dom gröna bönorna i en skål och spolar kallt vatten på dom sedan rör hon om bönorna då blir det mycket smuts i vattnet sedan häller hon bort vattnet det här gör hon många gånger så att vattnet blir rent, sedan häller hon ut bönorna på en plåt så att dom kan torka ordentligt ( 2 till 3 dagar). Rostningen går snabbare med tvättade bönor, 18 minuter för otvättade och 15 minuter för tvättade.
 

cango

Well-known member
Hon har dom gröna bönorna i en skål och spolar kallt vatten på dom sedan rör hon om bönorna då blir det mycket smuts i vattnet sedan häller hon bort vattnet det här gör hon många gånger så att vattnet blir rent, sedan häller hon ut bönorna på en plåt så att dom kan torka ordentligt ( 2 till 3 dagar). Rostningen går snabbare med tvättade bönor, 18 minuter för otvättade och 15 minuter för tvättade.

häftigt. märker du skillnad i smak också, förutom snabbheten i rostning?
 

lennart

Well-known member
Jag vet inte om det är någon större skillnad på smaken för vi började med tvättade bönor efter endast 2 rostningar men vad jag märkte var att det var mindre smuts i rosten efter rostningen. Det normala är att tvätta bönorna i Beirut enligt min fru.
 

lennart

Well-known member
Jag har trimmat in parametrarna då tar rostningen 16 minuter, jag avbryter rostningen vid slow second crack (dark brown) . sedan får kaffet mogna några dagar, sedan får min fru ta över och skötta om malning och koka kaffet.
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Lennart, vore kul om du kunde visa lite bilder på hela gången.

Från böntvätt till din frus malning och sedan bryggningen. Och utrustningen förstås. Jag tolkar det som att din fru är från Beirut och gör som man gör där.
 

lennart

Well-known member
Jag skall fixa lite bilder och text under helgen om hur vi gör arabiskt kaffe från tvättning av bönor till servering.
 

lennart

Well-known member
Lite info hur vi går tillväga när vi skall göra arabiskt kaffe. OBS jag sköter om rostningen och min fru allt det övriga.
1. Dom gröna bönorna tvättas mycket noggrannt ( på bilderna tvättas 1 kg ) , bönorna masseras mot varandra, vattnet byts och bönorna masseras igen, det fortsätter på det här sättet tills vattnet är rent. Den här gången behövde vattnet bytas 20 gånger.
Sedan läggs dom tvättade bönorna i durkslag så att vattnet kan rinna av dom (2 timmar).
Bönorna läggs sedan på en plåt så att dom kan torka 2-3 dag.

2. Bönorna rostas i hottopen. sedan får dom vila i 3-4 dagar.

3. Malning av bönorna , kvarnen är inte så vacker men den mal bra 250 gram tar 1 minut.

4. Kokning av kaffe, på bilderna ser man olika typer av raqwe.
Vi använder alltid gasol när vi kokar kaffe, det går snabbare och det blir bättre smak.

5. Kaffet serveras av min fru.
 

Bilagor

  • DSCN0809.jpg
    DSCN0809.jpg
    45.5 KB · Visningar: 119
  • DSCN0810.jpg
    DSCN0810.jpg
    47.6 KB · Visningar: 109
  • DSCN0812.jpg
    DSCN0812.jpg
    56.5 KB · Visningar: 107
  • DSCN0813.jpg
    DSCN0813.jpg
    51 KB · Visningar: 105
  • DSCN0814.jpg
    DSCN0814.jpg
    53.9 KB · Visningar: 118
  • DSCN0815.jpg
    DSCN0815.jpg
    54.5 KB · Visningar: 124
  • DSCN0818.jpg
    DSCN0818.jpg
    57.9 KB · Visningar: 105
  • DSCN0821.jpg
    DSCN0821.jpg
    66.2 KB · Visningar: 118
  • DSCN0823.jpg
    DSCN0823.jpg
    33.7 KB · Visningar: 112
  • DSCN0824.jpg
    DSCN0824.jpg
    90.9 KB · Visningar: 113
  • DSCN0825.jpg
    DSCN0825.jpg
    82.5 KB · Visningar: 97

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Ah, kul och intressant! Jag undrar vad tvättningen gör för smaken... Man kanske skulle ta och tvätta av en omgång med 4 ESS, rosta den och sedan rosta en identisk omgång med otvättade bönor.:)

Take the nörderi till nya levels!:cool:
 

lennart

Well-known member
Det finns andra viktiga saker med att tvätta bönorna.
Rostningen går snabbare.
Mindre rök.
Det är mindre skräp i dom rostade bönorna.
Det blir mindre smuts i rosten och det bör innebära att det blir mindre risk för brand i den.
 

Videoten

Well-known member
Huga, vattnet såg ju inte alls så smaskigt ut.
Tror att det blir att tvätta bönorna även för mig nästa gång.

Hur gör ni när ni kokar raqwe, och vad blir skillnaden i smak?
 

lennart

Well-known member
Det finns info hur man kokar kaffet i tråden turkisk/arabisk.
Smaken på det här sättet att göra kaffe är mycket anorlunda mot espresso.
 

lennart

Well-known member
Jag tycker att hottopen är en bra rost den passar för mina behov, den är lätt att använda och det blir ett bra resultat. Men jag har inte använt någon annan rost.
Jag behöver en till Hottop som jag skall ha i Beirut om det finns någon som vill sälja en till mig skulle jag bli glad, annars får jag lära mig rosta manuelt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp