Kopa rostare

lennart

Well-known member
Vilken rostare skall jag kopa jag vill ha en rostare for att rosta arabiskt kaffe.
jag vill inte gora om misstaget som jag gjorde nar jag kopte en kvarn jag kopte en Mazzer Mini det var inte det ratta for mig sa jag kopte en riktig kvarn for att mala med.
Sa jag behover en bra rostare att ha hemma.
Jag sitter nu i Beirut och har upptackt att kaffe skall vara nyrostat om det skall vara riktigt gott.
 

Pac

Maskindoktorn
Konstigt, det är en av de klart bättre kvarnarna på marknaden. Den kanske var skadad...

Diedrich, Probat och gothot med flera gör überseriösa rostare. Är det något sådant du är på jakt efter?

En Probatino kanske?
 

Ante

Well-known member
Är det inte väldigt fin malningsgrad på arabiskt kaffe? Costas har en kvarn för grekiskt kaffe som maler med två stenskivor.

Då förstår jag varför en mazzer inte dög eftersom det blir som ett fint "kaffemjöl" från stenkvarnarna.
 

lennart

Well-known member
Kvarnen var langsam den skulle mala kaffet som mjol och for att mala 15 gram tog det cirka 15 minuter, jag mal arabiskt kaffe annars var kvarnen bra.
Jag vill ha en rostare hema som inte for stor jag vill rosta 150-200 gram varje gang.
 

AJ

Well-known member
Finns lite olika varianter, tex I-Roast2, Gene Coffee roast. Sen kommer det antagligen en ny Behmorrostare till Europa snart som verkar intressant.
/A
 

lennart

Well-known member
Jag skall kopa en handvevad kvarn till min fru hon vill ha en sadan som dekoration men jag tror att hon vill anvanda den elektriska kvarnen. Jag varken maler eller kokar kaffe det gor min fru. jag skaffar maskiner sa att hon kan gora sitt arbete pa ett bra satt
 

GLC

Well-known member
Ursäkta lennart men det där inlägget var bara för roligt. :D

Hoppas du finner den rost du vill ha, är själv på jakt efter en rost, däremot lär det bli en mindre variant.
 

lennart

Well-known member
Jag är nu i Beirut så jag skall försöka att hitta en handvevad kvarn och en handvevad kafferost det skall finnas i området där jag bor även om dom inte är bra så kan det vara roligt att ha min fru är intresserad av att köpa dom.
Jag kommer att köpa en elektrisk rost också när jag kommer hem i januari så jag vill ha en rost i lämplig storlek för jag har inte plats att ha den i köket hela tiden.
 

zix

Well-known member
för turkiskt/arabiskt kaffe så behöver du väl inte rosta jättemörkt va? Har för mig att de brukar rosta något ljusare i mellanöstern än vad de gör i Turkiet, och så vill du ha färskrostat - kanske i princip rosta precis innan ni brygger?
Är det så så borde en mindre rost vara bättre, det finns ju några stycken små varmluftsrostar att välja på. De brukar rosta omkring 90-100 gram per omgång. Räcker kanske?
Gokaffe.se säljer I-roast II, kanske kunde det vara något. Den är ju lättare att ställa undan i ett skåp än vad t.ex. HotTop är.
Du kan också hålla utkik efter vad som händer med Behmor-rosten, den är iofs ungefär lika stor som en mikrougn, men rescensionerna av EU-modellen verkar lovande.
 

lennart

Well-known member
Jag har köpt kaffebönor i Beirut tidigare och det fanns både mellan och mörkare rostat, jag har provat olika mixar av dom. Jag vill ha färskrostat kaffe så det är nog lämpligt att börja med en varmluftsrost att öva med, det finns alltid möjligheter att köpa en trumrost senare eller skalljag köpa en trumrost direkt
 

zix

Well-known member
Finns även trumrostar som rostar med varmluft. Gokaffe sålde en förr, KG har väl fortfarande den (?) - alltså, Genecafé.
Vill du ha en liten varmluftsrost kan du även köpa en popcornpoppare, liten modell, och göra "split wire"-modd på den. Om du är elkunnig alltså. Eller gärna fuskar, som jag. Med splitwiremodden separerar man fläkten från värmeelementet i en poppare. Sen kopplar man en dimmer till värmeelementet, och vips så har man en billig (och iofs ful) liten kafferost som funkar nästan exakt likadant som köperostarna. Eller så kan du göra som jag gjorde, köp en beggad poppare och kör skiten ur den utan att modda nåt. Det går det med, men ska det inte yra kaffeskal i hela köket så behöver du nåt som samlar upp dem.

Det enda jag för min del skulle finna det värt att vänta på i rostväg är Behmor. Trumrost som är förhållandevis billig och dessutom kan rosta rätt mycket kaffe.
Har du pengar som du gärna vill bli av med och samtidigt vill få en stabil och snygg rost för köksbruk är knappast valet svårt: köp en Hottop.

Rostmetod: varmluft eller strålningsvärme, eller en kombo av båda. Spelar ingen roll vad du väljer, går att få bra resultat oavsett. Men generellt så är små varmluftsrostar bättre på mellanrost, och lite större värmeelements-rostar (eller gas/kol m.m indirekta rostar) bättre på de lite långsammare och mörkare rostningarna.
 

lennart

Well-known member
Vi använder bönor med mörkare rostning så då blir det en trumrost som gäller.
Jag har funderat på att köpa en Hottop den verkar vara en vacker och bra rost.
Var kan jag köpa en och vilken modell, vilka tillbehör behöver jag?
 

zix

Well-known member
för att spä på förvirringen så är varmluftspistol + skål en bra metod för mörkare rostning, trots att det är varmluft. Skålen speglar tillbaka värmen mot bönorna och lagrar värmen. Så det blir en kombination av direkt varmluft och indirekt värme, och det går att få upp rosttiderna runt 15 minuter ungefär.
Dock är det lite mer jobb, man får stå och röra om i kaffet plus att det flyger kaffeskal, så man gör det helst utomhus. Men det blir bra resultat, det bästa av de metoder jag har prövat.
Skulle tro att resultaten är ganska jämförbara med genecafé eftersom det borde bli ungefär samma rostning.
 

lennart

Well-known member
Jag har nu bestallt en Hottop fran Hasbean sa det nasta blir att ga ut och kopa bonor som jag kan ta med hem och provrosta.
 

Videoten

Well-known member
Såg även att hasbean hade en rost som heter Swismar Alpenroast, vad är det för en maskin, ser lite ut som genecafe
 
Topp