Lokal - Bra kaffebar i Borås!

Molarin

Well-known member
"Lokal" har öppnat i Deli etc´s gamla lokal. Oscar vill servera Borås bästa kaffe (Vilket iofs inte är så svårt) och lägger sig lätt snäppet över konkurrenterna! Nu i början ska han prova sig fram bland kaffebönorna och för tillfället är det Lavazza i kvarnen.

Men här har vi chansen att påverka. Vilket kaffe vill vi ha i Borås?

Jag fick en riktigt bra enkel i dag och frugan var där i går och provade både espresso och cappuccino. Perfekt mjölk med "nästan-art"...

Från frugans blogg:
Jag har hälsat på på det nya stället i stan, Lokal. Finns vid Södra torget. Det såg bra ut, Delis gamla lokaler. Mysigt nu på ett farmoraktigt vis. Små bord med lite olika stolar o fåtöljer. Ett myscafé där jag tror många kommer sitta och sippa på sin latte läääänge.

Just nu körde han Lavazza men berättade för mig att de kommer prova lite olika innan de bestämmer sig. Den enkla espresson var ok ur mitt lekmannaperspektiv. Mild. Cappuccinon fick en mycket fin mjölk och nästan lite art. Den gick ner lätt den med...

Jag hade inte så stora förväntningar på stället faktiskt. Bla för att stället innan var stans bästa och kanske framförallt för att i annonsen i dagens tidning gick de ut med "stans bästa kaffe"... men... faktum är att det är stans bästa kaffe för tillfället...
 

Bilagor

  • photo-703459.jpg
    photo-703459.jpg
    11.8 KB · Visningar: 69
C

crema

Guest
"faktum är att det är stans bästa kaffe för tillfället... "
ja det är väll en tidsfråga eller :)
 

lupoo

Well-known member
Har hört lite om detta nya ställe, jag skall även ge det en chans.
Påverka ja, för visst är väl vi Boråsare värda mer än Lavazza ;).
 

frX

Well-known member
Han har ju två kvarnar. Verkar lovande =) Mezzon på lavazza vart helt ok, hans hantverk vägde upp :)
Jag blir glad när folk verkligen vill få till bra kaffe!
 

jolu21

Member
bra cappuccino!

Mycket trevlig personal som dessutom bjussar på biscotti, som verkar bakad där? kalasgod är den iallafall! Cappuccinon var mkt bra, även om det fortfarande finns lite att önska vad det gäller nästan-arten.

Det enda jag har att invända emot är de stora latte glasen av kafemodell - kom igen. Det finns så mycket schyssta glas/muggar/koppar istället för den standardlösningen som många "vanliga" kafé kör med.

Annars mycket lovande - Keep up the good work!

//Johan
 

Erhard

Well-known member
Jag var förbi idag och nu var det bönor vid namn Circi som de körde med. Jag tyckte både espresson och cappuccinon var välsmakande och epitetet bäst i Borås ligger nog nära till hands. :)
 

frX

Well-known member
Var också där idag, diskuterade lite om att eventuellt ha ett jam där. Om någon är sugen?
 

Botrytis

Member
Var där i helgen, tog en Mezzo. Mycket god, måste säga att hantverket har förbättrats en del sedan första gången jag var där, lite finare art den här gången =) Oscar berättade att de har bestämt sig för att köra på Circi framöver nu. Den vita påsen. Får se om de väljer att köra 2 bönsorter parallellt i framtiden då jag diskuterat det med honom.
De har riktigt god och nyttig mat med, fiskgryta och vegetarisk gryta med bulgur.

De har i alla fall intresset och passionen för att kunna göra det till ett riktigt bra ställe. Misstänker att det kommer utvecklas en del i framtiden också.

En liten recension från mig

Hej på er förresten.
 

frX

Well-known member
Var där i helgen, tog en Mezzo. Mycket god, måste säga att hantverket har förbättrats en del sedan första gången jag var där, lite finare art den här gången =) Oscar berättade att de har bestämt sig för att köra på Circi framöver nu. Den vita påsen. Får se om de väljer att köra 2 bönsorter parallellt i framtiden då jag diskuterat det med honom.
De har riktigt god och nyttig mat med, fiskgryta och vegetarisk gryta med bulgur.

De har i alla fall intresset och passionen för att kunna göra det till ett riktigt bra ställe. Misstänker att det kommer utvecklas en del i framtiden också.

En liten recension från mig

Hej på er förresten.

Var där idag och drack två mezzo, han har verkligen gjort framsteg med hantverket, mjölken var riktigt krämig och fin. Lattarten börjar ta sig :)
Hoppas verkligen han väljer att köra två bönor parallellt och inte varva som han pratat om innan!
 

lupoo

Well-known member
äntligen!!!

Nu har jag varit inne och provat...

Var med sonen hos doktorn på vårdcentralen (öroninflammation igen...) och på vägen mellan vårdcentralen och apoteket ligger Lokal och då uppstår ju ett gyllene tillfälle att slinka in.

Tar en enkel espresso (gjord på vad jag uppfattar "Circi Vit-påse"). Blir serverad en stabil kopp med fin crema, bra doserad och framdragen med respekt och kärlek till råvaran (jo jag vet att det är robusta i denna blandning och man skall visa respekt ändå ;) ).
Lätt det bästa som man kan få tag på ute i Borås idag. Bra jobbat fortsätt så. 10:- är dessutom mycket prisvärt.
 

Ciclista

Well-known member
Jag tog igår tillfället i akt att ta en kopp istället för att vänta ute i det småkyliga vädret på bussen. Drack en cappuccino som jag anser vara god och hade fin art.

Idag var jag där med några kompisar och tre av oss drack en enkel var. Det var lite roligt att se förvåningen hos en av dom som trodde att espresso var samma sak som caffe latte:nowink:

Espresson var den bästa jag druckit men jag har en väldigt liten erfarenhet, jag kan i alla fall säga att den var god xD
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,672
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp