Bönor för Turkisk kaffe

Jag kommer själv ifrån Turkiet och älskar Turkisk kaffe. Jag tror att en rikgit kaffe älskare ska prova turkisk kaffe också :) Här finns lite instruktioner.

Turkisk kaffe måste bli ganska lätt rostad och vara gangska söt (även utan socker). Det är gangska svårt att hitta sånt bönor i Sverige.. Nästan alla bönor är gangska mörkrostad. Jag har provat lite med olika bönor och det mesta smakar inte som Turkisk kaffe för att det är för stark eller bitter. Det går att hitta malet kaffe i mest "invandrare" affärer i Sverige men dom är inte färsk såklart. Man kan rösta själv men jag inte har tålamod eller prylar för det.

I Orienthuset Göteborg jag har hittat Turkisk/Bosnisk kaffe i hela bönor (som heter "Minas Coffee"), tyvärr i 1kg förpackningar och ingen rostningsdatum eller sånt, så jag vet inte hur färsk dom är. Tänkte att det måste bli färskare än malet kaffe i allafall. Jag tog ut 200g bönor och frös resten. Sen malde bönor och kokta kaffet och det var den äkta Turkisk kaffe smak såklart, med rikgit skum! Riktigt gott. Faktist bättre än många ställer i Turkiet faktisk som serverar gammal malet kaffe.

Om det finns interesse jag kan ta bilder av processen också.
 

frippe79

Active member
Turkiskt kaffe.

Hej!

Du verkar ta ditt kaffe seriöst :)
Varför inte slänga ihop en guide för var man hittar de bästa redskapen för bryggning av turkiskt kaffe och var man hittar de bästa bönorna osv? Har själv aldrig provat turkiskt kaffe, men det ser väldigt spännande ut på film.

Ha det !


//Frippe
 
Hej!

Du verkar ta ditt kaffe seriöst :)
Varför inte slänga ihop en guide för var man hittar de bästa redskapen för bryggning av turkiskt kaffe och var man hittar de bästa bönorna osv? Har själv aldrig provat turkiskt kaffe, men det ser väldigt spännande ut på film.

Ha det !


//Frippe

"Cezve" eller "ibrik" är kannan du behöver. Den ska se ut så här :
HO185933WN119_250.jpg
13564.jpg


Jag tror du kan inte hitta exakt den i Sverige men det finns billiga varienter i stål (den i första bilden är koppar) som också fungerar. Dom säljes i invadrarbutiker i Göteborg, Malmö, Stockholm osv. Det finns olika storlekar, för 1-4 kopp kaffe. Du måste ha rätt storlek för att du ska aldrig koka kaffet. Om du har för stor kanna, det blir lättare för kaffet att koka upp. Kaffet måste bara "skumma", om det kokar upp, det blir för besk.

Jag gör så här:

1. Välj rätt storlek kanna först. Jag har kannor i 4 olika storlek.
2. Mäta KALLT vatten med koppar. En kopp för en kopp kaffe osv. Du får använda espressokoppar, kanske lite större (1dl koppar är bra).
3. Mala kaffet, i finaste inställning i kvarnen, och ta ett-ett och halvt tesked per kopp.
4. Jag ligger kaffee på vattnet i kannan och rör inte i början, för att kaffe hindrar vatten att koka upp.
5. I högt varmt, det tar inte lång förran det händer saker och kaffet börjar att skumma. Det ska hända ganska långsamt, om det händer för fort med mycket bubblar och sånt då det betyder att du har för lite kaffe och det kokar upp. Prova igen med mer kaffe eller en mindre kanna.
6. Efter det börjar att skumma jag rör den lite och väntar tills den skummar igen. Gör den två-tre gånger och sen det är färdigt.
Jag först serverar skumm till alla koppar med en tesked och sen kaffeet, annars första kopp får alla skumm.

För kaffeett, det funkrar bäst med bönor som är lättrostad (lätt brun, karamel färg) och gangska söt också. I Turkiet det mesta använder "Rio Minas" bönor från Brazil.
 

Eva-Maria

New member
Hej!

Tack för en bra instruktion, jag hoppas dock att du kan hjälpa mig att få till det sista. Jag får nämligen bara till skum en gång. Efter att det börja skumma gör jag precis som du, jag drar kannan från plattan och rör om i kannan. Men efter det, börjar det inte skumma igen, det börjar bara koka. Vad tror du att jag gör för fel?

Tack!
Hälsningar, Eva-Maria
 

demo

Well-known member
Hej!

Tack för en bra instruktion, jag hoppas dock att du kan hjälpa mig att få till det sista. Jag får nämligen bara till skum en gång. Efter att det börja skumma gör jag precis som du, jag drar kannan från plattan och rör om i kannan. Men efter det, börjar det inte skumma igen, det börjar bara koka. Vad tror du att jag gör för fel?

Tack!
Hälsningar, Eva-Maria

antagligen för lite kaffe skulle ja gissa på....mal så fint som möjligt och ha mkt kaffe så kommer de skumma upp till 8-10 gånger

fick hem bönor från izmir...ett halvt kilo för 17kronor ny rostade:)

de lite skillnad i pris mot sverige..:)
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,717
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp