KvdW Speedster

mikfri

Well-known member
Sorry AA för mer OT i din fina tråd...

Jag tycker i a f att det är enklare att peta ut packning och allt utan att skruva. Sen sitter det ju en skruvplatta under filtret (är det den du menar) men jag inbillar mig att man för jämnare fuktning utan att ha en skruv som ligger mot pucken. men sen erkänner jag villigt att det är ren spekulation och att jag inte sett speedstern annat än på bild... :) Vi kanske skulle ta och åka på stuidebesök och ta reda på hur det ligger till... :D

God jul förresten!
 

AA

Skottjägare
Pågar & Töser, ni är mer än välkomna på ett studiebesök! Glöm inte att ta på snickarbyxorna för det blir lite renovering först! När allt väl är klart och inkopplat så får dom som är intresserade gärna komma förbi och kolla och testköra.

Utan att ha undersökt just hur min maskin ser ut under spridarfiltret så gissar jag att det ligger en spridare i POM bakom filtret med 4 hål, 1 i vardera kompassriktning. Denna spridare gör det som skruvens hål normalt gör.
Min teoretiska gissning varför man skippat skruv är att utan den så finns det inget som kan bryta ytan på pucken och att man tar bort den döda punkten som skruven skapar. Bättre eller sämre, det får framtiden utvisa.
Att det blir svårare att ta bort filtret kan jag leva med. Bara att öppna ögonen och titta på maskinen. Den uppsynen gör det mesta lätt att leva med :D

Go Jul på er!

Nu måste jag rusa till fönster. Tomten kanske kommer.....

/AA
 

Ignatius Riley

Well-known member
Jag måste säga att maskinen på dina bilder ger ett mer genomarbetat intryck än de bilder jag sett tidigare. Dina första intryck om ett otroligt kvalitetsintryck utan mekaniska glapp och spel vittnar ju om att detta är en sällsynt välbyggd maskin. Eftersom Kees knappast är en gröngöling när det gäller design & hantverkskunnande är det bara att kapitulera, det verkar faktiskt som att Speedsterns relativt saftiga pris är motiverat.

Grattis än en gång till en kanonmaskin!
Det ska verkligen bli intressant att få ta del av dina kommande rapporter.

Det ska också bli intressant att se om man kan motstå frestelsen att uppgradera... :)


PS
Nån som vill köpa en segelbåt och några espressomaskiner? ;)
 

Tobbe_L

Well-known member
Cool maskin :):):)

Tror jag väntar med ett studiebesök till köket är klart...
Har nog med min egen husrenovering ;)
 

AA

Skottjägare
Tackar för alla vänliga ord!
Någon önskade bilder så man såg storleken och någon önskade bara bilder. Själv önskar jag bara kaffe. En av bilderna bevisar att det inte bara fikas utan ett och annat blir faktiskt gjort och jag kan nu se i horisonten att maskinen kopplas in inom rimlig tid.

Blandad porr:

IMG_1830.JPG


IMG_1834.JPG


IMG_1837.JPG


IMG_1838.JPG


IMG_1840.JPG


IMG_1844.JPG


IMG_1847.JPG


IMG_1848.JPG


IMG_1850.JPG


IMG_1852.JPG


IMG_1855.JPG


Ser rätt snabb ut fast den står still!

IMG_1858.JPG


Gälarna så den kan andas!

IMG_1864.JPG


Låg fallhöjd för kaffet. Me like.

IMG_1875.JPG


Här är en bild för jämförelse. Dom svarta prickarna på bänken är från GS3ans fötter.

IMG_1868.JPG


Avslutar med beviset. Nyputsat och fint. Bara 5 väggar kvar...

IMG_1824.JPG




Ha de´

/AA
 

AA

Skottjägare
AA det här är inte din maskin va?: http://www.youtube.com/watch?v=_Rq5aUnpHXM
jag vart så fascinerad av hur man kör igång den så jag skulle nöja mig med bara en sån... floff-floff-ljudet jag får av dosatorn på kvarnen känns helt plötsligt inte tillräckligt.

Nix. Inte min maskin. Det är Franks maskin. Jag tror det var nr 2 som tillverkades. Frank bor inte så långt från Kees och är polare med honom så Kees var hemma och installerade den till honom.
Varför gjorde han inte det till mej? Bara 60 mil ju...

/AA
 

MartinForsberg

Well-known member
Skitsnygg helt enkelt, grattis till en riktig pärla!

Maskinen påminner starkt om en hoj som Orange County Choppers byggde i ett av sina TV-program för ett tag sedan, liknande design på de frästa plåtarna på sidan, på spakar och lite annat - kanske Kees hade en chopper i åtanke när han gjorde den?
 

AA

Skottjägare
Skitsnygg helt enkelt, grattis till en riktig pärla!

Maskinen påminner starkt om en hoj som Orange County Choppers byggde i ett av sina TV-program för ett tag sedan, liknande design på de frästa plåtarna på sidan, på spakar och lite annat - kanske Kees hade en chopper i åtanke när han gjorde den?

Jag tror han inspirerades av bilar från 50-/60-talet. Designen tog han fram på slutet av 90-talet och maskinen blev verklighet 2001.
Om det är någon båge han är inspirerad av så måste det vara en Ducati! Så snabb ser den ut! :D

Vad är det för "pryl" som växer fram likt en smygerektion på apparaten, vid 3:00 in i Youtubefilmen?:unsure:

Det är kanske spegelbilden av mannen som spakar maskinen? Han kanske hissar flagg samtidigt som vattnet penetrerar pucken? ;)
Det är den fjäderbelastade kolven i förfuktningskammaren som tittar ut. Den ser till så att pucken träffas av ett lågt tryck och att det sen gradvis ökar efterhand.
Anledningen till att kolven syns är att man ska kunna se när trycket maxat så man kan slå på pumpen. Den kräver ledningstryck för att fungera.

Ha de´

/AA
 

AA

Skottjägare
Jag såg till min förtjusning att du använde "min" öl som storleksjämförelse. Jag hoppas att den var god.

Dom är mycket goda! Jag drack upp denna efter fotot var taget! Av den "back" jag köpte så finns det bara ett par styck kvar. Gillar man stout så kan den varmt rekommenderas!

/AA
 

tureflyttar

Well-known member
Ja, tack för storleksreferensen!!! Coffee Stouten var en bra referens för den har jag bra koll på ;) Maskinen ser "lagom" stor ut. På de bilder som finns på KvdWs hemsida sed den ju gigantisk ut.

När beräknar du kunna installera den? Hur e kaffeabstinensen föresten, sålde du inte GS/3an lite tidigt?
 

AA

Skottjägare
När beräknar du kunna installera den? Hur e kaffeabstinensen föresten, sålde du inte GS/3an lite tidigt?

Min plan var att sälja GS3an när jag testat den och Speedstern samtidigt. Kunde blivit ett fint litet jam. Jag trodde aldrig att den skulle vara så "snabbsåld" då det ändå är en ganska dyr maskin. Hur som helst hade den inte kunnat stå framme nu när det renoveras i alla fall.

Abstinensen är det lite si och så med. Mycket guldfilter blir det. Jag trodde det skulle räcka för att stilla espressosuget men ack det gjorde det inte. Tur man jobbar i mellandagarna så man får dricka skott ute på lokal på lunchen.

/AA
 

AA

Skottjägare
Då var maskinen uppstartad! Grym känsla att först peta in 1:an på shiftgate:n och se när preinfusionkolven tittar ut genom frontplåten för att sen putta in 2:an och höra det svaga motorljudet från pumpen gå igång. 30 sek senare var koppen fylld med en helt OK enkel.
Jag och min kaffeintresserade broder körde 20-30 enkla/dubbla och labbade lite men hittade väl inte hela vägen hem. Jag tänker labba mer i morrn och då finslipa bryggtryck och tempinställning.

Efter denna första upplevelse med maskinen så måste jag säga att hon* höll vad hon lovade. Visst, inget perfekt skott men känslan av att spaka henne var fantastisk. Inte en vibration, inte ett skrammel, inte något man kan klaga på alls faktiskt och jag är säker på att broder min håller med. När vi lär känna varandra lite bättre i morrn så tror jag att dom riktigt fina skotten inte är långt borta.

Det blev några foto och fler skall tas i morrn så jag väntar med att posta dom då.

Ha de´

/AA

* = Jag bestämde mej att hon måste vara en hon. Hon är ju så vacker, så mjuk, har runda fina former och en skarp kant längst bak. Jag tror hon kommer att göra mej lycklig lång tid framöver om jag bara är lyhörd och behandlar henne med varsamhet och respekt.
 

nocavity

Active member
Åh! Visst är det en hon, det är så in i helvetes en hon. Hon kan inte vara annat än en hon, och hon är... så... vacker.
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,625
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp