KvdW Speedster

AA

Skottjägare
Jag tackar för alla vänliga ord!

Idag skall jag och farsan försöka få in lådan i kåken. Renoveringen blir tidigast klar till nyår så maskinen får stå oanvänd tills dess. Jag märkte också att jag saknar ett par kopplingar för att kunna koppla den till min Flojet. Måste också dra 2,5mm2 i köket så jag kan säkra upp till 16A.
Det skall inte vara lätt...

Jag skall försöka lyfta upp den ur lådan ikväll och ta några "quick-and-dirty" bilder.

Medans ni, med stor spänning, väntar på mina bilder kan ni ju alltid spana in dessa:
http://flickr.com/photos/andy_s/sets/72157611415473819/

En liten film:
[youtube]_Rq5aUnpHXM[/youtube]

/AA
 

AA

Skottjägare
:lol: Det finns inga genvägar till det perfekta.... Kaffet! :lol:

Kämpa på, vi stöttar tålmodigt. :)

Så sant, så sant... :)

2 snabba riktigt usla bilder blev det innan kamerans batteri gav upp. Jag måste köpa mej en riktig blixt till kameran. Hoppas att tomten läst min önskelista och kommer med en.
Maskinen står på matbordet i vardagsrummet så den är bara precis förlöst ur lådan där den åker ner strax igen tills allt är klart.
Det som slår en är den sjövilda gedigenheten i allt detaljarbete. Inget spel, inga glapp, plåtarna är tjocka och inget som sitter löst. Det känns som om mannen visste vad han ville när han byggde maskinen! Jag bockar och tackar. Hoppas bara att intrycket består efter att den startats upp... :)

IMG_1777.jpg


IMG_1778.jpg


Ha de´

/AA
 

mikfri

Well-known member
Shit AA! Den är ju bara helt sjukt cool! Om en kaffemaskin skulle landa på månen skulle den se ut sådär!

Hur tjocka är de där plåtarna på sidorna egentligen? Inte konstigt att lådan vägde 87 kilo... :)

/m.
 

AA

Skottjägare
Hehe... Månlandaren väger in på gissningsvis 45-50 kg. Då skall man tänka på att pumpen inte sitter i maskinen. Med den så väger den lätt 7-8 kg till.
Sidopanelerna är nog runt 20-22mm tjocka.
Hela maskinen är galet gedigen. Det skall den i och för sig också vara när den kostar som den gör.

Den som gladde mej mest ikväll var att min Scace2 passade rakt i gruppen! Då slapp man modda den!
 

Pac

Maskindoktorn
Grattis AA, den ser verkligen grym ut! Jag håller tummarna för att den är lika stabil prestandamässigt som den ser ut att vara.

Brygghuvudet ser större ut än LMs eget. Synvilla eller är det också en Kees-specialare?
 

AA

Skottjägare
Brygghuvudet ser större ut än LMs eget. Synvilla eller är det också en Kees-specialare?

Det är Kees egenutvecklade. Det är både lite större i diameter och ganska mycket högre.
Maskinen innehåller inga komponenter från LM utan allt är egenutvecklat. Vissa inlägg på andra forum kan lätt få den oinvigde att tro att det sitter en GS3 inanför skalet men så är det inte. Bra eller dåligt, det får vi se.

Jag skall ta lite mer bilder i bättre ljus i jul. Är det något, på utsidan, som ni vill se lite tydligare får ni hojta till.

/AA
 

Pac

Maskindoktorn
Det är Kees egenutvecklade. Det är både lite större i diameter och ganska mycket högre.
Maskinen innehåller inga komponenter från LM utan allt är egenutvecklat.

Ah vad läckert! Jag såg att han utvecklat en maskin åt LM där de har sina egna huvuden. Det skulle förvåna mig om inte Kees räknat igenom det där och hittat på något nytt.



Jag skall ta lite mer bilder i bättre ljus i jul. Är det något, på utsidan, som ni vill se lite tydligare får ni hojta till.

Du har en silvrig "knapp" till höger om brygghuvudet som sitter i en svart fattning, vad är den till för?

P.S. Var inte skygg; Fram med macrogluggen nu :D
 

AA

Skottjägare
Ah vad läckert! Jag såg att han utvecklat en maskin åt LM där de har sina egna huvuden. Det skulle förvåna mig om inte Kees räknat igenom det där och hittat på något nytt.

Kees tillverkade Mistralerna till LM med LM:s komponenter fram till för 1-1½år sedan. Innan dess bygde han mycket konceptmaskiner med komponenter från LM och andra tillverkare men numera sköter LM Mistraltillverkningen helt på egen hand och Kees bygger sin Mirage och Speedster.
Bland skillnaderna kan nämnas att Kees grupp är självluftande, har diffusor i POM och spridarfilter utan skruv.

Du har en silvrig "knapp" till höger om brygghuvudet som sitter i en svart fattning, vad är den till för?

P.S. Var inte skygg; Fram med macrogluggen nu :D

Knappen är för att aktivera hetvattenkranen. Ratten som sitter på hetvattenröret har ingen funktion utan är där för syns skull. Jag var lite rädd att knappen skulle förstöra intrycket men i och med att den är liten och silvrig så smälter den in fint.

Hade jag haft nåt annat än en kompaktkamera så hade jag plockat fram macrot!

Ha de´

/AA
 

tureflyttar

Well-known member
Får bara ansluta mig till den (lite avundsjuka ;) ) gratulationskören!!! Den e fantastisk!

Jag har funderat över hur stor den egentligen är? Du får gärna ta med någon storleksreferens (typ en klassisk tändsticksask eller något liknande) om du tar några fler bilder!
 

josef

Well-known member
och spridarfilter utan skruv
vad är de bra för? hur rengör man bakom då? Aldrig förstått idén med sådana spridare...

edit: nu lät jag väldigt negativ, men det är jag verkligen inte, det är det enda jag hört om den som verkat "misstänksamt"! I just love the machine.
 

josef

Well-known member
på de skruvfria jag sett har man varit tvungen att peta ut packningen för att få ut denna, och då har det ändå suttit en liten platta i mitten istället för skruvskallen. Alltså inte samma sak här?
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,632
Medlemmar
19,352
Senaste medlemmen
Coffeemaster
Topp