Distribution

Tobiemme

Well-known member
jag börjar misstänka att distributionen av det malda kaffet i pf är viktigare än jag hittills fattat. kan någon förklara varför? (gärna med avseende på kanalisering.) och finns det något sätt att distribuera kaffet som är mer praktiskt för hemmabaristan än något annat? :huh:
 

hrbrun

Well-known member
Det finns många diskussioner om det här ämnet.

Ett populärt sätt (och enkelt att implementera) är att använda en potatissticka och röra det nymalda kaffet innan tampning. Återkommer när jag hittat tråden som handlar om det här.
 

Tobiemme

Well-known member
tack för tipsen!
jag kanske använde fel ord, men det jag syftade på var det man gör för att jämna ut kaffet när det är i pf, innan tampning. WDT har jag läst om och provat – men jag har nog inte riktigt förstått hela poängen där. skillnaden har inte visat sig enorm, hos mig. fast det kan ju bero på en massa saker. (SBS, med största sannolikhet.) :)
 

josef

Well-known member
knacka pf mot bordet eller kvarngaffeln ett par ggr och jämna ut med fingret. Se till att kaffet hamnar jämnt ut i alla kanter, hur du gör det hittar du själv din favorit efter ett tag. Behöver inte vara så avancerat. Speciellt inte då du har så bra utrustning. Se bara till att få det jämnt så brukar det bli perfekt. Pröva dig till rätt dos och så vidare.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,665
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp