Julgodis.....vad har ni för tips?

Videoten

Well-known member
Står mitt uppe i julgodisbaket så jag delar väl med mig av mitt favorittips.

Koka upp 1,5dl grädda och 100gr. smör
Blanda i 300gr choklad (jag kör med vanlig ljus block), samt 1dl florsocker och ca 2msk cacao.
Sen i med 3msk cognac.

Låt vila i kylen över natten.

Skeda upp och gör bollar som man rullar i en blandning av socker, florsocker och cacao


Tada....klart

Vilket är ert favorit julgodis?
 

Ante

Well-known member
Gjorde en sats hjortronkola täckta i 66% Alpaco chocklad förra veckan, kombinationen kola,hjortron och mörk chocklad blev helt fantastisk.

Tyvärr hade jag för mkt hjortron i kolan så den blev lite mjuk och måste ätas kyld, hade tänkte ge bort lite till jul men nu när den inte blev riktigt bra så får man frossa i sig allt själv.
 

kellogs

Well-known member
Recept.
Helsvag för lakrits.

1 dl vatten
450 g socker
125 g druvsocker


tjockbottnad kastrull, kok till 162 grader. Häll ut sockersmeten på en oljad silikonduk i en braspanna (tejpa fast duken i braspannan och var försiktig med underlag (162 grader är varmt som fan)) tag två oljade plast spacklar och vik in smeten så att den svalnar ngt. Tillsätt 4 msk lakritspulver och 2 msk salmiak. Rör om som tusan med spacklarna. när smeten börjar svalna drag ut karamellen (det är varmt fortfarande) och klipp med en oljad sax.

Går att köpa på panduro som ett kit (frun älskar panduro)
 

Videoten

Well-known member
1 dl vatten
450 g socker
125 g druvsocker


tjockbottnad kastrull, kok till 162 grader. Häll ut sockersmeten på en oljad silikonduk i en braspanna (tejpa fast duken i braspannan och var försiktig med underlag (162 grader är varmt som fan)) tag två oljade plast spacklar och vik in smeten så att den svalnar ngt. Tillsätt 4 msk lakritspulver och 2 msk salmiak. Rör om som tusan med spacklarna. när smeten börjar svalna drag ut karamellen (det är varmt fortfarande) och klipp med en oljad sax.

Går att köpa på panduro som ett kit (frun älskar panduro)

Skall definitivt testas
Får dock bli efter jul
 
Topp