nya malskivor = långsammare kvarn?

Jemo

Well-known member
det senaste halvåret har jag behövs ställa in kvarnen allt finare för att få till vettiga shots. till slut tangerade jag nollan. igår bytte jag därför till nya malskivor. det gjorde cirka 3 kuggar på inställningen. vad som däremot förvånade mig var att kvarnen nu, med de nya skivorna, tar betydligt längre tid på sig att mala 18 gram kaffe för samma extraktionstid som tidigare. har någon en teknisk förklaring till detta?
 

MartinForsberg

Well-known member
Några tankar:

Är det samma antal skär på malskivorna, ett annat antal skär skulle möjligen kunna innebära lite långsammare malning, eller en annorlunda fördelning mellan de stora, mellanstora och små skären på malskivorna.

Kanske din motor börjar gå lite långsammare och behöver lite smörj i lagren/bussningarna?

Smetigare kaffebönor som tar längre tid att matas ut än tidigare?
 

Jemo

Well-known member
såvitt jag kan se är det samma antal skär osv. malskivorna ser identiska ut, bortsett från att de nya har en mörkare färgnyans.

samma kaffe som före bytet.

kanske går kvarnen långsammare och behöver smörjas (frågan är bara hur man gör det?), men det verkar inte helt troligt eftersom den blev långsammare i ett enda slag i samband med bytet av skivor.
 

MartinForsberg

Well-known member
Lite beroende på hur motorns axel är infäst i kullager eller i glidlager så kan axeln hamna en bit uppåt eller nedåt i lagret om man drar eller trycker på den när man monterar den undre malskivan i hållaren och då kan den hamna i ett läge där det kärvar mer. Oftast är kärvandet marginellt, det man kan råka ut för däremot är att man lyfter ur eller pressar igenom axeln i det under lagret på en del motorkonstruktioner. Om det undre lagret har ett ändskydd kan axeln ta i mot ändsskyddet och då kärva lite, men det allvarligaste är om man förstör lagret om man drar eller trycker för hårt på axeln.

Sedan kan ju väderleken och omgivningstemperaturen på bönorna spela viss roll också.

Maler kvarnen lika fint nu som innan, maler den finare, alltså mer likadan storlek på kornen och inte ojämnt som det brukar bli när malskivorna är slitna så kan det vara en orsak.
 

Jemo

Well-known member
jag är inte säker, men både brorsan och jag tycker det verkar som att kvarnen fått lite dovare ljud och att den möjligen går på lägre varv än tidigare. kan det vara så att motorn blivit tröttare? händer sådant? vad skulle förklaringen kunna vara?

kanske är det som martin skriver, att något lager kärvar. är det sådant man kan åtgärda själv?
 

Jemo

Well-known member
jag tog bort skalet på kvarnen för att se hur det såg ut. om jagf skulle försöka mig på att smörja motorn i lager/bussningar, finns det några standardtips man bör tänka på? t ex var man ska smörja och vad man ska smörja med...
 

wesaft

Well-known member
Om malskivorna är nya och supervassa delas varje böna och del i två bitar, med de gamla kanske det krossades till 4-5 bitar på en gång för att de var slöa, då tar det längre tid med de nya, men mer perfekt finfördelat.

Härlig teori som garanterat inte alls stämmer i verkligheten :)
 

Jemo

Well-known member
jag upplever att motorn går långsammare än tidigare (men det kan också vara inbillning). det tar nu ca 40 sekunder att mala 18 gram. tidigare tog det ca 25-28 sekunder beroende på bönor. alltså en ganska stor försämring.
 

MartinForsberg

Well-known member
Kan du ta någon bild på innanmätet i din kvarn så kanske jag kan peka på var du skall smörja, jag hittar ingen bra detaljbilder på internet just nu.
 

Jemo

Well-known member
vet inte om man ser så mycket på dessa bilder, men kanske. kanske måste man skruva bort lite till?
 

Bilagor

  • IMG_1603.jpg
    IMG_1603.jpg
    59.2 KB · Visningar: 28
  • IMG_1604.jpg
    IMG_1604.jpg
    54.9 KB · Visningar: 20

MartinForsberg

Well-known member
Om du har symaskinsolja på en sådan här flaska: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=23491632 kan du komma åt att smörja det nedre glidlagret. Det nedre glidlagret sitter strax ovanför fläkthjulet och om du lägger kvarnen på sidan kan du föra in den långa pipen på flaskan med symaskinsolja och droppa en droppe på motorns axel. För det övre glidlagret är det lite mer pill, då måste du lossa den övre malskivans hållare för att komma åt axeln där den kommer ut i malhuset. Jag ritade lite röda pilar på dina bilder för lagren och skruvarna du måste lossa för att komma ner till den övre axeln ordentligt. Här är det lämpligare att ta en tops med plaströr som skaft och klippa av ena ändan på topsen (alltså klippa bort den vita topsbiten) och sedan spruta ut lite olja på en tallrik och använda röret från topsen för att suga upp lite olja och sedan droppa av oljan på lagret - då slipper du spilla olja i hela malhuset. Tryck på plaströret och släpp efter då du skall suga upp lite olja och tryck igen för att få ut lite olja på lagret.
 

Bilagor

  • IMG_1603-pil.jpg
    IMG_1603-pil.jpg
    79.2 KB · Visningar: 18
  • IMG_1604-pil.jpg
    IMG_1604-pil.jpg
    73.9 KB · Visningar: 12

Jemo

Well-known member
tack för dina utförliga instruktioner martin. jag droppade på symaskinsolja på lagren, men det gjorde ingen skillnad på snabbheten.

den maler ju i och för sig minst lika bra som innan, men 10 sekunder extra på en redan långsam kvarn blir svårt att stå ut med i längden. det är nog dags att börja spara till uppgraderingen...

dock är det ju lite störigt när man inte vet orsaken till problemet. jag är ju helt nollställd när det gäller el och sådant, men skulle det kunna ha hänt något med själva motorn i kvarnen? typ att den går på lägre varv av någon anledning?
 

MartinForsberg

Well-known member
Nu har jag bara en tanke kvar kring det mekaniska/elektriska - om det inte är som tidigare skrevs i tråden att nyare malskivor innebär att bönorna mals finare och då tar lite längre tid att matas ut - och det är att du råkat trycka eller dra motoraxeln upp eller ner när du monterade den nya malskivan, detta kan innebära att motoraxeln kommit ur läge i sina lagerboxar och rotorn inte hamnat i rätt läge i statorn eller att lagren kärvar och det därigenom blir lägre motorvarvtal.

Får fundera på om jag kan komma på något mer..........
 

MaZ

Well-known member
Varning för tekniskt nörderi...

En elmotor begränsas av två saker Strömmen och Effekten. Om den går på lågt varvtal* så kommer det vara strömmen som är begränsande och då får man ut lägre effekt. När den däremot går på högre varvtal så är det effekten som begränsar.

Så om dom byggt kvarnen så dom tangerar "hörnet" i effektdiagrammet så kan man få problemet du har nu, när man har nya skivor som går tyngre så sjukner varvtalet förbi hörnet och det tar längre tid att mala samma mängd bönor i och med att effekten sjunker.

Korvspad?

*för dess konstruktion
 

Jemo

Well-known member

inte riktigt korvspad, men jag tolkar det som att du menar att det kanske blir bättre av sig självt med tiden?

oavsett vilket så har jag bestämt mig för att inte bry mig längre. den maler bra men långsamt. jag har oftast ingen brådska. tack båda för att ni hjälpte.
 

Jemo

Well-known member
det hela löste sig på "mellandagsrean". 1500 spänn för denna kvarn, och då ingick ett halvt kilo isola.

(behåller demokan som bryggkvarn. den har ju trots allt nya malskivor :))
 

Bilagor

  • IMG_1626.jpg
    IMG_1626.jpg
    88.5 KB · Visningar: 18

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp