Igen, tamperstorlek!

josef

Well-known member
Vet att tamperstorlekar har varit uppe på tapeten förr, men detta är ett ganska specifikt problem.

Mina synessokorgen på 18g mäter enligt mitt skjutmått upp 58,8mm innerdiameter där pucken landar. Hur stor marginal bör jag ha på tamperdiametern? 58,6? Vill ha väldigt exakt, men vill inte att den fastnar, måste glida lätt. Ska se snyggt ut när jag arbetar. Någon som har mätt upp exakt på tiondelen och beställt därefter? Någon med synessokorg som har rekommendation?

Önskar snabba svar!!
God natt /Josef
 

Englund

Well-known member
Visade jag dig min måttanpassade tamper? (tack HE)
Den passar helt perfekt i Synessokorgen med en liten liten mariginal som behövs för de kaffekorn som annars kilar fast tampern. En "vanlig" 58 mm glappar betydligt mer.

Har tyvärr inget skjutmått så jag kan inte ge ett exakt mått här och nu :)
 

AA

Skottjägare
Min ena Synessokorg mäter 58.60mm och min favvotamper för tillfället mäter 58.15mm Hade jag fått önska så hade jag velat ha den 58.45mm.
Jag tror att din korg skulle må bra av en 58.60.

Lycka till!

/AA
 

josef

Well-known member
Är det varians på korgens innerdiameter?
Det är det jag börjat fundera på. För jag har läst tidigare inlägg av AA där han mätt sin 14g. Kan inte du AA mäta din 18g också? Börjar fundera på hur exakt skjutmåttet är... Vill verkligen att just detta blir noggrannt, och har inte tid att skicka korgen till kanada för måttanpassning.
 

Englund

Well-known member
Det är det jag börjat fundera på. För jag har läst tidigare inlägg av AA där han mätt sin 14g. Kan inte du AA mäta din 18g också? Börjar fundera på hur exakt skjutmåttet är... Vill verkligen att just detta blir noggrannt, och har inte tid att skicka korgen till kanada för måttanpassning.

Ska du tillverka en egen tamper? Annars skulle jag ta med korgen till en välsorterad butik och testa...fast du kanske har tänkt dig en tamper som inte finns i butik i Stockholm?
 

AA

Skottjägare
Då var alla Synessokorgarna uppmätta.

14g ridgeless (artnr: 1.7000) är 58.60mm
18g ridgeless (artnr: 1.7090) är 58.82mm
21g ridge (artnr: 1.7170) är 59.08mm

0.5mm:s skillnad är mer än jag trodde. Man får se det positivt och vipps så hade man en anledning att köpa ett par nya tamprar. :)

Ha de´

/AA
 

josef

Well-known member
Tack alla coh spec AA med måtten och englund för korgar. Ska bli en reg barber tänkte jag. En julklapp till mig själv. Beställer nog 58.6 eller .5. Trodde nästan det var fel på skjutmåttet ett tag, har några år på nacken, men om du har samma mått så stämmer det nog fint.
 

Ignatius Riley

Well-known member
nae ser inget där nån länk till specifik?

http://www.espressoparts.com/catego...tampscoffeetamper.home_baristacom_tamps.lmwdp

47_lmwdp_round1_1.jpg

2_hb_tampers_1.jpg
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp