Måste man brygga fullt i en Mokabryggare?

Ma1

New member
Funderar på att köpa en mokabryggare. Frågan lyder, om jag köper en sex koppars, måste jag brygga fullt? Hört ett "ryckte" att det ska finnas något "filter" etc som gör att man kan brygga mindre satser.

Tack på förhand alla kaffe älskare!
 

Englund

Well-known member
Vissa modeller är utrustade med en avskiljare så att man exempelvis kan göra 3 eller 6 koppar i samma mokabryggare. Det normala är dock att de inte har detta...
 

zix

Well-known member
Och det är bättre att fylla upp filtret ändå. Förslag: köp två storlekar! Man kan inte ha för många kaffekannor, om du frågar mig...
 

LeeOskar

New member
Om jag ska svara på frågan i rubriken, ja man måste brygga fullt. annars smakar kaffet kamelpink. fyll upp till ventilen och packa till kaffet lite lätt. vissa säger att man inte ska göra det, men resultatet blir helt klart bättre enligt mig.
 

Englund

Well-known member
Håller med...packa lite lätt, med betoning på lätt.

Sen är det viktigt att inte fylla på mer vatten än strax under ventilen...har varit med när en mokabryggare exploderade och blev väldigt imponerad över hur lång räckvidd det kokheta kaffet/sumpen hade...
 

fotogenicco

Well-known member
Hmm, jag håller inte riktigt med, jag packar ganska så hårt, inte som i ett portafilter, men ändå ganska hårt...jaja inget är ju rätt o fel, alla tycker ju om olika smakar, så prova dig fram!
 

zix

Well-known member
Det är bra om man får bort den brända smaken som lätt blir när värmen får gå upp för mycket.
Det verkar som om det är två skilda saker som påverkar:
1. temperaturen på själva kaffepulvret
Tempen på kaffepulvret får inte bli för hög innan vattnet går igenom - det bränns förvånansvärt snabbt faktiskt. Detsamma gäller i en espressomaskin. Jag är säkert inte helt ensam om att ha råkat glömma portafiltret i espressomaskinen några minuter innnan jag pumpar shoten? Har du gjort det nån gång så vet du: det blir bläääh.
Med en rostfri kanna får man ofta vara försiktigare med värmen än i en alukanna. Rostfritt leder värmen lite sämre, vilket leder till längre uppvärmningstid för vattnet och därmed hinner pulvret värmas upp mer "torre". Inte så dumt att hälla i förvärmt vatten i rostfria kannor alltså. Även smart med aluminiumkannor förstås.

2. temperaturen på vattnet
Här är jag inte hundra på fysiken i den där vattenpelaren som ska upp genom kaffet, men jag tror att det är såhär: Funktionen i en mokakanna är i princip densamma som i en vacuumbryggare, men vattenpelaren är mycket kortare, och hela kannan värms upp genom värmeledning till skillnad från vacuumbryggaren, där det egentligen bara är riktigt varmt nere vid lågan/plattan.
Om mokakannan inte är tillräckligt bra ihopskruvad, eller det finns läckage i kannan av någon anledning så kommer vattnet att gå igenom långsammare. Därmed hinner temperaturen i vattenpelaren som ska tryckas upp genom kaffet bli för hög. Att låta kannan stå länge på värmen och småläcka vatten upp genom kaffepulvret ger för varm extraktion och så får man det "typiska" bittra mokakaffet.

Mina tips för att få bäst möjligt moka:
* använd färskt kaffe. Typ en dag eller två gammalt. Jag gillar personligen sånt som tål mörk rostning.
* mal inte för fint - Brikkakannan klarar dock finare malning. Se till att filtrets kanter, gängan och ovandelens packning+sil är helt rena! Inte ett kaffekorn ska sitta på kanter eller i gängor, då finns risk för läckage och bränt kaffe.
* försiktigt med värmen, använd gärna förvärmt vatten så slipper du risk för bränt kaffepulver
* öppna locket så att du ser precis när de första dropparna letar sig upp. Ta kannan av värmen (eller dra ner värmen om du har t.e.x gasspis) och bevaka så att du får en lugn och fin genomrinning. Med brikkakannan går det mycket fortare just här, men samma grej gäller: det ska inte bubbla och fräsa.

Italienarna, som ju kan sina mokakannor, brukar ofta hälla i lite socker när de första dropparna kommer igenom, ta bort kannan från värmen och röra om kraftigt med tesked några sekunder för att vispa in sockret, sen på värmen igen. Jag gör inte så men brukar bara hålla kannan över värmen, det räcker ofta med att närma sig plattan för att man ska se att det börjar rinna igen. Akta bubblet!

* om du vill, pröva att hälla över i en kopp när ungefär hälften runnit igenom. Det sista som kommer ut brukar vara vattnigt och bittert. Det första sött och starkt!
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp