Dosering för presskanna

clichy

Member
Hej,

Jag har en presskanna (stor) från Bodum. Jag har inte koll på hur många "kaffeskedar" + dl vatten jag ska använda för att få 2-5 koppar. Är det någon som har en lathund? Jag använder italienskt ganska strakt kaffe.

Mvh
Emma
 

Englund

Well-known member
60-70gr kaffe per liter vatten...räkna om till aktuell mängd.
Ett standard kaffemått är ca 7 gr beroende på malning.
 

lupoo

Well-known member
Hej och välkommen.
En bra grundregel att dosera press är att börja med 6 gr kaffe/ dl. Vilket ger 60gr/liter.
Sedan kan man minska och öka på lite för att hitta riktigt rätt.

Var jag förts?

Edit: Nej, det var jag inte, Englund var mer på hugget :), men svaren var ju ganska lika ;)
 

AJ

Well-known member
Vattentemperaturen är också viktig. Sikta på ca 94 grader. Lättast är att vänta ca 30 sek efter att kaffet har kokat upp så att temp. hinner sjunka lite. Se till att allt kaffe i kannan träffas av vattnet och rör om en gång under de ca 3-4 minuterna kaffet ska dra. Tid, temp och malningsgrad kan du sedan laborera med beroende på vilket kaffe du använder.
Välkommen!
/A
 

Stefan Böna

Mr Microtext
På jobbet kör vi en skopa (lite lätt överdoserat 7 g) bönor till varje deciliter vatten. Kör på Medium (eller pricken före/efter beroende på) i Huginkvarnen.

Brukar bli riktigt bra kaffe av det. :) Just nu: J&Ns Julkaffe Mumma!

//Stefan (som börjar vänja sig vid ett lite "blaskigare" presskannekaffe)
 

GLC

Well-known member
Sjukt intressant, särskilt hur han minimerar "the sludge" genom skopningen där. Läste vidare lite i kommentarerna och ett extrafilter av nylon lät också väldigt bra av den anledningen, någon som testat?

http://www.sweetmarias.com/prod.brewers.frenchpress.shtml

frpress.nylon-screens.jpg
 

lupoo

Well-known member
Sjukt intressant, särskilt hur han minimerar "the sludge" genom skopningen där. Läste vidare lite i kommentarerna och ett extrafilter av nylon lät också väldigt bra av den anledningen, någon som testat?

http://www.sweetmarias.com/prod.brewers.frenchpress.shtml

frpress.nylon-screens.jpg

Jo det har funnits ett sådant filter i en av alla de kannor som har plockats upp genom åren (presskannor har varit ett stående "loppisfynd"). Tyckte inte att det funkade så bra med "nylon-screen", blev mest stopp i själva pressandet och resultatet blev flera "kaffefontäner".
Men om man nu tar och lyfter ut "the sludge" (borde väl heta sump på svenska), vilket jag inte har gjort så kanske screenen fungerar bättre och att det blir ett bra resultat. Skall ta och prova.
 

GLC

Well-known member
Ja sump blir det, hade tänkt engelska för länge där.

Kul, prova och berätta hur det blev.
 

Ignatius Riley

Well-known member
Hej,

Jag har en presskanna (stor) från Bodum. Jag har inte koll på hur många "kaffeskedar" + dl vatten jag ska använda för att få 2-5 koppar. Är det någon som har en lathund? Jag använder italienskt ganska strakt kaffe.

Mvh
Emma

Det funkar inte så bra att göra "en halv sats" i presskannor, det är därför de finns i olika storlekar.
 

clichy

Member
hej igen,

haha va roliga ni är! tack så jättemycket för alla tips och råd. det är faktiskt det kaffet med gult paket och en liten indian på som jag använder, annars är jag tyvärr en svikare med Nespressomaskin tills det bli en riktig gaggia. Är väldigt nöjd med Nespresso dock....
 

clichy

Member
Det funkar inte så bra att göra "en halv sats" i presskannor, det är därför de finns i olika storlekar.

nej jag har också märkt det. fast nu gick det faktiskt bra! smakade mycket bättre än mina expriment!
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp