Enkelriktat med arabica, vad händer?

Stadler

Well-known member
Hej,

Är jag den enda som tycker att barerna endast serverar Arabica? Det verkar som om robustabönan är ställd i skamvrån och inte anses så fin vilket får till sin följd att de flesta barer minsann inte serverar denna primitiva, enkla och oraffinerade produkt.

Tvärtom anser jag, robusta är för mig den äkta espresson som jag kan längta efter, sedan får man till svar att vi minsann inte har någon robusta i våra kvarnar!

Arabicabönor har förvisso ett mycket större spann av smaker som är en upplevelse i sig, men det smakar ju inte kaffekaffe med den där kärva eftersmaken. Det smakar parfym!

Forca robusta, du behöver allt stöd du kan få.
 

Jemo

Well-known member
för mig går det i vågor. just nu är jag inne i en robustaperiod igen. j&n's isola är en favorit. och arcaffè rotonda.

i malmö finns det väl ganska många ställen som serverar robustablandningar? nesta gjorde det i alla fall förr. och kaffebaren på möllan tror jag. och espressohouse.
 

josef

Well-known member
Magen klarar den inte, tungan klarar den inte, näsan klarar den inte, jag ställer den gärna i skamvrån. Så är det. Med vanliga aromer som tjära, bränt gummi och urket trä så får jag inte ut någon njutning. Bara en ren misshandel av smaksinnet. Nej, djup och komplexitet är vad jag eftersträvar. Det måste heller inte smaka som fruktjuice, bara för att det är arabica. Fyllighet och djupa chokladtoner är ingenstans fy skam. Sötma till folket dessutom. Ananas, hallon, anis, muskot, peppar, tobak, citrongräs, choklad, knäck, sirap, vanilj, mandarin eller bröstmjölk. Många aromer kan näsan kännas vid, och varje kaffe har sin egna karaktär och flavour.

Men, jag dömer ingen, det är bara min egna, subjektiva, starka åsikt om kaffet. Bönan med endast 22 kromosomer mot arabicans 44 kan aldrig ha den komplexa arombild som en arabica kan ha. Det går inte rent fysiskt. Smaken är som baken, och även om jag inte i min vildaste fantasi förstår hur man kan gilla robusta, så respekterar jag det.

Så var det äntligen sagt.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Arabicabönor har förvisso ett mycket större spann av smaker som är en upplevelse i sig, men det smakar ju inte kaffekaffe med den där kärva eftersmaken.

Det är väl just den kärva eftersmaken som inte gillas av många.
Jag erkänner mig som en fanatisk Arabicataliban, det finns inte en robusta i Kaffegalningens webshop. ;):coffee:
 

Kson

Well-known member
Finns enligt mig ingen som helst anledning att döma någon smakriktning. Bara koketteri att säga att det är "misshandel av smaksinnet" mm. Det är ju bara så enkelt att man har olika smaker som triggar vad man uppskattar och inget annat. Jag gillar själv det milda nötiga som man kan få via arabica men denna diskussion om arabica / robusta känns mest som lite populistisk och likriktad här på forumet. Det finns liksom lite tendens till att det ena skulle vara lite finare än det andra och är det något jag INTE tycker om så är det den typen av snobbism. Sen håller jag med om det bland arabica finns massor av olika nyanser som är specifika men det är ju faktiskt s¨å att robustan ärunik på sitt sätt...
 

Jemo

Well-known member
Bönan med endast 22 kromosomer mot arabicans 44 kan aldrig ha den komplexa arombild som en arabica kan ha.

komplexitet kan uppnås genom blandning. och det är ju framförallt så robustan används. jag tror inte någon robustavän dricker singlar.

Det är väl just den kärva eftersmaken som inte gillas av många.

jag upplever inte kärvhet hos robustablandningar av hög kvalitet. snarare en fyllighet som ibland saknas hos vissa rena arabicabönor.

men, som alla verkar överens om, smaken är olika. för min egen del växlar den ungefär i månadscykler. förra månaden var aricha 9 the shit, nu är det isola, imorrn går jag på en påse biloya.

dock håller jag med Kson om att det ibland verkar vara trender snarare än smak som leder diskussionen (syftar inte på någon i denna tråd utan mer allmänt).
 

Fridolf

Well-known member
Måste även lägga till att antalet kromosomer absolut inte behöver betyda ökad komplexitet. Genetik är mer komplext än så. Men med det vill jag inte säga att jag tycker om robusta, för det gör jag inte - än.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Det där kromosom-snacket har förbryllat mig en tid också. Är det det som sätter standarden nu? I överförd bemärkelse, skulle det innebära att min lillasyster, som har Downs syndrom (en kromosom mer än oss andra) är en bättre människa än mig? I och för sig är jag nog genast beredd att erkänna att så är fallet :cool:

Nä, det är lite synd om dom som låser sig till det ena diket. Personligen gillar jag både arabica och robusta, jag har mycket att välja bland.
Någon mer än jag som är nyfiken på liberican? Någon som varit i västafrika och provat? Och tänk de övriga 37 arterna ur släktet Coffea, tänk om det finns fler böntyper man kan använda, med fler eller färre kromosomer?
 

Fridolf

Well-known member
hehe =) Det innebär bara att hon har ytterligare en uppsättning med gener som kodar för specifika protein. Sen kan de generna tystas genom metyleringar, annan packning m.m.. Väldigt spännande ämne genetik men väldigt komplext. Men om jag får gissa så tror jag givetvis det =)
 

Stadler

Well-known member
Jag gillar också arabica ibland, men det ororar mig att robustabönan håller på att bli utmobbad så att kaffebarer rent slentrianmässigt inte serverar robusta längre, just för det anses godare med arabica.

Innan denna enorma kaffeboom som kommit de sista åren kostade en fin husets italienska robustablandning 34 kr kvartskilot i Malmö, på den tyvärr numera nerlagda, och på den tiden nästan enda, lösviktskaffeaffären i saluhallen. Det var de bönorna som jag drack, utan att veta vad robusta eller arabica var för någonting. När den affären försvann fick jag köpa mitt kaffe någon annanstans och blev helt tagen av det enorma utbudet. Jag provade sort efter sort som skulle vara mjukare och mer komplexa i smaken. Då började jag få koll på bönsorter och blev "intresserad". En dag var alla raffinerade sorter slutsålda så jag fick köpa ett kaffe av den billigaste sorten, den sorten som inte var så raffinerad och ädel i sin smak.

När jag kom hem slog blixten ner och allt föll på plats, nu kände jag igen tonerna från den gamla husets blandning och insåg att det var den enkla jag hade saknat i flera års tid. Jag hade hela tiden trott att jag gillade mjuka sorter med mycket aromer=arabica=kaffeälskare=kännare men i själva verket var jag egentligen en smyg robustian! En simpel primitiv robustian. Numera har jag kommit över detta och säger det med stolthet i rösten, JAG ÄR EN ROBUSTIAN, och håller fanan högt.

Nu kan man knappt köpa husets blandning längre, och om det är husets blandning så är det en specialspecialsingleestatemedtoneravhallonparfait för 80 kr kvartskilot. Hitta kaffe för under 60 kr kvartskilot är svårt och allt är sk. märkeskaffe. Missförstå mig inte, denna utveckling är jättebra och trevlig på alla vis men ibland saknar jag husets blandning för 34 kr kvartskilot....till det enkla vardagsdrickandet så att säga...
 

josef

Well-known member
ganska roligt att folk faktiskt tar illa vid sig och kallar det snobbism när jag tydligt uttryckte att det är min personliga åsikt. Jag säger alltid att smaken är som baken. Och självklart gör kromosomerna sin del, går inte heller att jämföra människa och bär bara för att kromosomer finns i båda, dessutom var det inte för att den har färre kromosomer som jag inte gillar den, jag gillar inte därför att jag tycker det smakar skit. Kromosomerna kan vara en del av förklaringen till varför det smakar som det gör bara. Jag respekterar alla som älskar robusta, men jag hatar den. Vi tycker alla olika. Snacka inte om snobbism och annat sånt skit, det om något gör mig upprörd.

peace och love kaffefolk!
 

Axel

Well-known member
Magen klarar den inte, tungan klarar den inte, näsan klarar den inte, jag ställer den gärna i skamvrån. Så är det. Med vanliga aromer som tjära, bränt gummi och urket trä så får jag inte ut någon njutning. Bara en ren misshandel av smaksinnet. Nej, djup och komplexitet är vad jag eftersträvar. Det måste heller inte smaka som fruktjuice, bara för att det är arabica. Fyllighet och djupa chokladtoner är ingenstans fy skam. Sötma till folket dessutom. Ananas, hallon, anis, muskot, peppar, tobak, citrongräs, choklad, knäck, sirap, vanilj, mandarin eller bröstmjölk. Många aromer kan näsan kännas vid, och varje kaffe har sin egna karaktär och flavour.

Men, jag dömer ingen, det är bara min egna, subjektiva, starka åsikt om kaffet. Bönan med endast 22 kromosomer mot arabicans 44 kan aldrig ha den komplexa arombild som en arabica kan ha. Det går inte rent fysiskt. Smaken är som baken, och även om jag inte i min vildaste fantasi förstår hur man kan gilla robusta, så respekterar jag det.

Så var det äntligen sagt.

Då är vi två!
Det är viktigt att poängtera att robustan bör finnas kvar. En mångfalld av kaffen är viktigt för utvecklingen. Det är dessutom kul att personerna som gillar robusta kan få robusta och slipper tampas med smakerna de inte gillar i en t.ex Beloya. Jag tycker däremot det är oerhört tråkigt när folk pratar om snobbism.

Jag personligen förstår däremot inte hur man kan uppskatta asfallt och bränd fisk som jag tycker mycket robusta smakar, men det är ju mitt och Josefs problem. Jag tänker dessutom inte både som barägare, barista och kaffenörd rekomendera en produkt jag själv förkastar.
Jag hoppas robustan lever kvar för de som uppskattar den och att arabican får utvecklas.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
...robustabönan håller på att bli utmobbad så att kaffebarer rent slentrianmässigt inte serverar robusta längre, just för det anses godare med arabica.

Det är väl fullt naturligt att man serverar det kunderna anser smaka godare. :cool:

Jag hade hela tiden trott att jag gillade mjuka sorter med mycket aromer=arabica=kaffeälskare=kännare men i själva verket var jag egentligen en smyg robustian! En simpel primitiv robustian. Numera har jag kommit över detta och säger det med stolthet i rösten, JAG ÄR EN ROBUSTIAN, och håller fanan högt.

Jag förstår inte varför varken det ena eller det andra skulle vara något "finare" att gilla. Det är väl som t.ex. starkt kryddad mat. En del vill ha sin mat pepprad till tusen, andra nöjer sig med lite peppar och en del vill inte ha peppar överhuvudtaget.

Och inget av pepparalternativen är "finare" eller "mer rätt". Det är ju bara som det är, smaken är som det där berömda portafiltret.:lol::coffee:


Nä, det är lite synd om dom som låser sig till det ena diket.

Varför skulle det vara det? Om jag inte gillar lakritsglass, är det synd om mig då också?
 

Axel

Well-known member
Det är väl fullt naturligt att man serverar det kunderna anser smaka godare. :cool:



Jag förstår inte varför varken det ena eller det andra skulle vara något "finare" att gilla. Det är väl som t.ex. starkt kryddad man. En del vill ha sin mat pepprad till tusen, andra nöjer sig med lite peppar och en del vill inte ha peppar överhuvudtaget.

Och inget av pepparalternativen är "finare" eller "mer rätt". Det är ju bara som det är, smaken är som det där berömda portafiltret.:lol::coffee:




Varför skulle det vara det? Om jag inte gillar lakritsglass, är det synd om mig då också?

Bra inlägg KG.
Som kära KG redan sagt, tycker jag att de är fullt naturligt att caféägare serverar det kaffe de vill servera precis som att en klädbutik säljer de kläder de vill sälja. Gillar man inte kläderna, kaffet eller bilen så är det ju bara att berätta att man som kund hade velat se ett annat sortiment. Fungerar det inte så får man byta till en butik som säljer saker man faktiskt vill ha. Det är väl förbannat tur att vi har flera valmöjligheter.
Om någon tycker att Robusta eller Arabica är "finare" är de väl kul för dem. Jag tycker varken det gör till eller från utifall KG, josef eller AA tycker endera är finare än den andra. Så länge jag får dricka min arabica ifred. Lakritsglass är förbannat gott förövrigt.

Dessutom är det viktigt att komma ihåg att de är våra strukturförändringar som driver utvecklingen framåt.
 

Almapeso

Well-known member
Som så mycket annat så förknippar vi även smaker med upplevelser. Det finns tillfällen då känslan av en upplevelse kan speglas i koppen vi dricker ur. Som för tankarna till den soliga piazzan vid en tid då bekymmer kändes flyktiga.

Det är vid dessa tillfällen jag längtar efter en robustablandning i koppen. När vintermörkret känns som tyngst (och jordbävningen tagit sig till skåne)



...

Dessutom är det viktigt att komma ihåg att de är våra strukturförändringar som driver utvecklingen framåt.
 

Buffeln

Well-known member
Det finns, enligt mig, inget som bättre återställer smaksinnet mellan godiskaffetripparna (som är fantastiska) än en klassisk italiensk robustachock. Jag uppskattar båda dessa ytterligheter för sina unika bidrag till kaffeutbudet och tycker att spännvidden mellan Aricha 9 och en ren robusta ger ett underbart utrymme för att skapa spännande kaffeupplevelser.

Jag tror vi kaffenördar gör oss själva en otjänst med den ihärdiga debatten om vilket kaffe som är "bäst". Det kan vara svårt för nytillkommna kaffeintresserade att hitta sin smakprofil om alla predikar singelbönans alternativt robustans förträfflighet allt för intensivt. I försöken att hitta sin plats i detta ställningskrig kanske de missar alla trevliga blandningar som finns däremellan.

Tack för mig // Buffeln

---------------------------------------

Jag kan dock inte hålla mig ifrån ett litet PS:
Med vanliga aromer som tjära, bränt gummi och urket trä så får jag inte ut någon njutning. Bara en ren misshandel av smaksinnet.

Men josef! Du har just diskvalificerat skotsk whiskey som misshandel av smaksinnet. :eek:hmy: Det går jag bara inte med på! ;) DS.
 

Kson

Well-known member
Josef och Axel...men det är ju snobbism... Vad annat kan man annat säga när man kallar det för "ren misshandel av smaksinnet". Jag har svårt att se att det man gillar kan kallas för misshandel...Tänk om vi ägnade oss åt att njuta alla de fantastiska möjligheter till smak och känsla som våra vänner bönorna erbjuder istället för att skapa dessa stereotypa bilder. Det är mest därför det är så riktigt trist med denna arabicafalang som ALLTID ska polarisera bönorna mot varandra. Själv är jag lite mer lagd åt att älska att mångfalden finns även inom kaffevärlden.
Kanske kan det vara så som i så många andra fall- det är alla våra sinnen som tillsammans med minnen, bilder och annat som skapar smakatrycken och då¨kanske det är lite mindre svårt att förstå att andra smakriktningar. Sen undrar man varför olika smaker överhuvudtaget är ngt som ska accepteras. Jag anser nog att min smak och tycke har jag all rätt till och själv tänker jag liksom inte i termer av att "acceptera" andras smaker. Däremot är det väldigt intressant att höra olika personer beskriva sina samkupplevelser, oavsett böna.

Buffeln- ett riktigt riktigt vettigt svar som kanske egentligen är det bästa sammanfattningen av hela diskussionen och känner att mitt inlägg blev överflödigt.
 

theseal

Kaffeterroristen
"En espresso skall innehålla Robusta.

Fjolliga parfymdoftande och syrliga singlar är spännade och smakar jättegott, men det är inte min sinnebild av espresson som för mig skapades någon gång på 90 talet i en bar på ett torg i norra Italien."

Detta är MIN bild av en espresso.

Sen är det väl givetvis upp till var och en att ha sin egen bild av vad en espresso skall vara för något, men att såga Robustan som sekunda av slentrian är att förolämpa espresson. Det håller jag med trådstartaren om.

Sen kan jag tycka att många kafféer fokuserar benhårt på att man "minnsan bara har 100% arabica" och sedan snubblar på hantverket och levererar en undemålig espresso (robustan hjälper ju dessutom baristan då den inte är så förbannat känslig för extraktionen). Det är ju bara löjligt, och trist.

Ne, öppna ögonen och känn kärleken till kaffet oavsett hudfärg, antal kromosomer, religion och ursprung.

/säl som har 15% robusta i sin favvo-blandning.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp