Bezzera Domus Galatea - tips

arpandor

Active member
Hej!

Gjorde slag i saken och köpte en Domus. Eftersom jag var lite ivrig fick jag köpa Kaffemaskinens demoex. Fick tyvärr inte med någon manual, så jag har provat mig fram. Allt funkar mer än väl. Det är ett sant nöje att få jobba med en så gedigen pjäs.

Men en liten undran till er som har eller haft erfarenhet av maskinen.
Är det något speciellt jag bör tänka på? Tips och trix.

Allt gott!
Tom H
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Till Galatean behövs inga tips & trix, den är nästan självgående! ;)

Grattis till ett riktigt bra köp!
 

theseal

Kaffeterroristen
Den är väl en straigt forward, mycket vacker, E61 HX-maskin, så den har väl alla "sidor" en sån har.

Vad har du för kokartryck? ofta högt justerat på alla maskiner, justerade ner min ECM Giotto till att pendla mellan 1-1,2 bar, kortar flushen och bränner inte kaffet mot slutet av långa extraktioner.

Backflusha ofta och töm ångröret från slagvatten ordentligt innan du skummar mjölk.

Väldigt generella E61 HX tips som du säkert vet.

Grattis till en döds-snygg maskin.
 

arpandor

Active member
Bugar och bockar för svar!

Kokartrycket ligger på 1,2 bar så det är väl OK.
Finns som sagt en hel del parametrar att tampas med, med det är kul som attan, och oftast väldigt väldigt gott....

Allt gott!
Tom H
 

arpandor

Active member
Hej alla intresserade!
Filar på min månadsrapport om mina äventyr med Bezzeran.
Men kort sagt är jag mer än nöjd med maskinen.
En liten undran till andra Galatea ägare. Är det något speciellt jag bör tänka på vid avkalkning? Det är förvisso inte dags än på länge men ändå...

Allt gott!
Tom H
 

arpandor

Active member
Tackar tackar!
Men det står inte mycket om avkalkning i bruksanvisningen, men det hittade jag däremot på er sida under espressoinfo. Fint!

Allt gott!
Tom H
:D
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp