Byta termostat(er) på Silvian?

Stefan Böna

Mr Microtext
Ångtrycket på min Silvia är inte riktigt så konsekvent som jag skulle vilja att det var. Ibland är det fistryck och ibland är det monsterdito. Oftast är det ett ganska klent tryck; ett par snäpp upp från fistrycket, men fluktuationerna kommer lite oftare nu än tidigare och jag läste någonstans att det kunde vara termostaterna som spökar. Någon hade fått bägge dessa utbytta och fått ett helt annat (och jämnare) tryck i ångan.

Nu är det väl så att min garanti passerat bäst före, så ska det göras får jag göra det själv. Om det går/jag kan, vill säga...

Är det dyrt och svårt att byta ut termostaterna på frk Silvia? Och hur kan man säkert veta att det är trassel med dem? Var köper man delarna bäst och billigast?

Vad säger ni maskinexperter, jag vet finns här?

//Stefan (som gjorde sig en misslyckad cappis med ett fint hjärta på till lussebullen idag)
 

MartinForsberg

Well-known member
Nu är det väl så att min garanti passerat bäst före, så ska det göras får jag göra det själv. Om det går/jag kan, vill säga...

Och maskinens garanti, hur står det till med den då? ;)

Det är lätt att byta termostaterna själv, det man bör tänka på är att göra rent från den kylpasta som sitter där och sedan lägga på ny kylpast då det ibaldn inte går så bra med olika kylpastor ihop, värmeledningsförmågan kan bli avsevärt sämre om man blandar dem i lager!

Lägg inte på ett för tjockt lager kylpasta då det skall leda värmen från kokarens kropp till termostaten och inte ligga som en tjock isolering dem emellan, lägger man på för mycket så riskerar man att få ett tjockt lager som inte ens fastskruvningen av termostaten pressar undan och då har man fått en delvis isolerande kylpasta!

Mitt förslag, efter att ha strulat med det är att du försöker mäta upp vilken termostat som inte funkar eller beställer båda två (alla tre om det är övertemperaturskyddet som inte funkar och inte bara termostaterna) på en gång - dels sparar du fraktkostnaden om du köper fel plus att du får alla tre fräscha på en gång och riskerar inte att nästa termostat går sönder om en vecka!

Det var flera år sedan jag beställde delar men då var det från USA, men det kanske är billigare i Sverige eller Tyskland/England idag på grund av finanskrisen!

Behöver du hjälp att pula ihop det så hör av dig!
 

MartinForsberg

Well-known member
Yeah, då skall man nästan inte ha någon pasta alls, ett supertunt lager

Eftersom gjutgodset på silvians kokare är ganska grovt i ytan måste man se till att fylla ut porerna och sedan bara ha ett tunnt lager mellan termostaten och kokaren.

Man kan lämpligen lägga en klick kylpasta på kokaren och också en klick på termostaten och sedan ta ett kreditkort och stryka av ytorna, då fyller man eventuella porer tämligen väl. Om man sedan för på en klick kylpasta till på vardera ytan (man kan skrapa av det överflöd som samlades på kreditkortet och återanvända det) och sedan lägga ett tunnt lager på kokaren och ett tunnt lager på termostaten, max en halv millimeter på vardera ställe. När det är gjort för man samman termostaten mot kokaren ca 30-45 grader mot läget den skall skruvas fast i och vrider den samtidigt som man trycker ner den lätt till det läge den skall skruvas fast i - då har man fått ett bra fäste mellan de två ytorna med kylpasta och har man tur har man fått ut eventuella bubblor som kan bildas då man trycker ytorna mot varandra.

Tyvärr går detta inte att göra med mikroprocessorer varför man rekommenderar att man lägger på kylpastan genom att försiktigt böja kreditkortet så det blir lite lite tjockare med pasta i mitten av kylytan och drar av en gång ot vardera håll - lite som om det låg en tunn kudde med kylpasta på ytan, när man då för kylflänsen mot processorn så möts kuddarna i mitten där de är som tjockast och man undviker luftbubblor eftersom kylpastan pressas utåt kanterna.
 

Fridolf

Well-known member
Hörredu Martin! Blir alltid lika förvånad över dina djupa kunskaper om allting. Hur är det möjligt?
Ett brinnande intresse är givet, men sen då? Livserfarenhet?=)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Visste väl att du skulle veta detta, MartinForsberg! :D

Hur vet man vilken/vilka av dem som är felaktig/a? Och var mäter man? Kanske vore det bäst att mäta först innan man byter ut någon termostat...

Var sitter dessa mojänger? Finns det bilder någonstans månne?

//Stefan (som kanske skulle göra bäst i att låta någon som kan titta på detta när allt kommer omkring)
 

MartinForsberg

Well-known member
Hörredu Martin! Blir alltid lika förvånad över dina djupa kunskaper om allting. Hur är det möjligt?
Ett brinnande intresse är givet, men sen då? Livserfarenhet?=)

Japp, mycket livserfarenhet - har testat mycket själv och har också kikat på när andra testat och lärt mig av både de lyckade och de misslyckade tillfällena. Ingenting är svårare än man gör det, lyssna och lär av fackfolk och försök att inte göra om deras misstag (egna misstag är bättre för då lär man sig mer! ;) )

När det gäller processorer så kan jag säga att när AMD introducerade sina pentium kompatibla processorer så fanns det en anvisning för hur man skulle lägga på kylpasta med processorn och kylflänsen i paketet. Men polarn vars dator det var visste minsann hur man gjorde och det resulterade i en doft av bränt hö efter 2 sekunder och en bränd processor! Nästa gång följde han anvisningarna och då funkade det! Första processorn fick han bytt på garantin....
 

MartinForsberg

Well-known member
Visste väl att du skulle veta detta, MartinForsberg! :D

Hur vet man vilken/vilka av dem som är felaktig/a? Och var mäter man? Kanske vore det bäst att mäta först innan man byter ut någon termostat...

Var sitter dessa mojänger? Finns det bilder någonstans månne?

//Stefan (som kanske skulle göra bäst i att låta någon som kan titta på detta när allt kommer omkring)

Bilder och lite enkla instruktioner hittar du här:

http://www.jlhufford.com/blog/?view=cat&cat=Espresso+Machines
http://www.coffeeco.com.au/articles/repair.html

Bra bilder på reservdelarna hittar du här:

http://espressocare.com/Qstore/Qsto...23&CAT=1158972009&SUBCAT=1158974594&ADMIN=YES
http://www.1st-line.com/parts/rancilio/thermostats.htm

Själva termostaterna måste du vara elkunnig för att kunna mäta upp eftersom du måste ha maskinen påslagen då du mäter upp om de slår av och på som de skall. Annars måste du ha tillgång till en temperaturmätare och en lödkolv för att kunna värma upp dem utanför maskinen så de slår av och på så du kan se om de fungerar inom de temperaturintervall de skall.

Man skall INTE lossa termostaterna i onödan om man inte har tillgång till ny kylpasta att lägga på eftersom den gamla kan lossa och försvinna och då skall man inte sätta tillbaka dem utan kylpastan emellan - det blir inte rätt kontakt mellan kokaren och termostaten då och då blir det inte rätt temperatur uppmätt.

En annan orsak till din maskins beteende kan ju vara mycket kalk inuti kokaren och på värmeslingan - kalken isolerar kokaren inuti och värmeslingan så att uppvärmningen blir långsammare, både när det gäller när den skall bli varm och när den svalnar så det blir längre cykler som termostaterna känner av och maskinens temperatur varierar mer för det blir i regel längre mellan av och påslag av kokaren.

Termostaten på sidan som är gängad fast direkt i kokaren har en röd knap du kan trycka på för att återställa den, men den skall inte vara bruten nu eftersom du ju har värme i din kokare. termostaterna ovanpå är till för 100 och 140 graders av/påslag.

Är du inte elkunnig nog för att mäta med strömmen på, eller om du inte har en temperaturmätare (förutom ett vanligt universalinstrument för att mäta spänningen över givaren) så rekommenderar jag att du byter ut alla tre eller gör några genomgångar med avkalkning av din kokare för att se om det blir bättre då.

Ritning på maskinen finns i en annan tråd här på forumet om jag minns rätt (hittar inte den tråden nu så fyll gätna på med en länk om du hittar den).

Som vanligt, hör av dig om du behöver mer hjälp!
 

Fridolf

Well-known member
Det låter faktiskt som ett socialt och intressant leverne. Passar mig alldeles utmärt.
Dags för ett glas vin. Trevlig söndagskväll!
 

Pedant städtant

Active member
Skummar du efter att lampan har slocknat ?
Jag får då ofta samma problem, ibland är det en jäkla fart på ångan, men den lugnar snabbt ner sig och den börjar värma igen och man tappar tryck, och ibland är det ingen fjutt alls

Men jag har börjat att skumma precis innan lampan slocknar, och nu för jag fullt ös under hela skummningen
 

Almapeso

Well-known member
Samma här,
speciellt om jag använder den lilla åhlenskannan.

Tempsurfar jag Silvian riktigt så vill det ibland till att få mjölken att stanna i kannan.

Jag tror inte det är problemet Stefan har här. Om man ser till inläggshistoriken på den räven så har ingen youtube-film, guide eller kaffeavhandling gått honom obemärkt förbi. ;)

Jag köpte min Silvia kort efter dig Stefan, och mitt ångtryck är fortfarande konstant då jag skummar med lampan tänd. Så om du uppfattar att det är väldiga skiftningar så är det säkerligen något som inte stämmer.

Pedant städtant sa:
Skummar du efter att lampan har slocknat ?
Jag får då ofta samma problem, ibland är det en jäkla fart på ångan, men den lugnar snabbt ner sig och den börjar värma igen och man tappar tryck, och ibland är det ingen fjutt alls

Men jag har börjat att skumma precis innan lampan slocknar, och nu för jag fullt ös under hela skummningen
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp