Direktmalande kvarnar från Cunill

PLandgren

Member
Jag tittar runt på kvarnar som Mazzer Mini-E och Macap M4D. Båda dessa verkar ligga lika i pris där Macaps stora fördel är hastigheten antar jag.

Min gamla kvarn är sönder så jag är väldigt sugen på att beställa en ny, men jag tog mig ändå tiden att titta vidare en stund. Jag dök då på denna sida: http://www.alrp.se/shopping/inpoma.htm

Där hittar jag 2 intressanta kvarnar:
1) Cunill Quick Step - 8300 kr
2) Cunill Michigan - 5200kr

Båda finns i titan-utförande, väger 25kg och ser oerhört seriösa ut. Jag blir bara lite fundersam till varför inte dessa kvarnar syns till i bland annat detta forum. (sökning på google.se på svenska sidor ger 2 träffar som båda går till återförsäljaren ovan)

Hjälp! Ska jag slå till eller bör jag välja Mazzer eller Macap i stället?
 

Stadler

Well-known member
Hej,

Jag har en Cunil Tranquilo direktdoserande. Skillanden mot de du tittar på är att min har 60mm malskiva och dina 65 mm vilket tyder på att allt är lite större och snabbare på dina. Mina erfarenheter av Tranquilo:

+ Maler snabbt, under 10 sek för en enkel.
+ Tratten fungerar bra med mycket lite spill. Jag trycker upp filtret tätt mot utloppet under malning=inget spill. Det lilla spill jag får sker när jag skall dra bort filtret från utloppet.
+ Det är lätt att rensa utloppet (jag gör det efter varje malning med ett petverktyg)
+ Timern fungerar relativt bra, omjustering krävs när du byter kaffesort, t.ex. till robusta kaffe som males snabbare (av någon anledning?)
- Några tycker nog att de fasta malningslägena är för glesa, det räcker för mig.
- Timern måste ställas in med en liten skruvmejsel på sidan. Jag blev tokig på det och har moddat ett litet vred av ett spik så nu gör jag lätt småjusteringar hela tiden.
- Du kan inte köra maskinen en mycket kort stund. Timerns minsta läge är nog 5 sek eller nåt. Det betyder att om du får lite för lite kaffe i en malning så måste du köra 5 sek och då får du för mycket och får slänga. Det hade varit bra med en extra knapp bredvid med endast av/på utan timerfunktion.
- Det finns snyggare kvarnar men min står inne i ett skåp och är halvful där.

Jag valde denna eftersom den gav stora malskivor för pengarna. Jag tror jag gav runt 1700:- på Alrp när de sålde ut denna maskin i somras.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,670
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp