Isomac Tea - Kort kokarcykel och tappar tryck

HenrikL

Member
Hej,

Jag har en Isomac Tea (E61 HX) som på sista tiden börjat strula. Från det att kokaren slår ifrån sjunker trycket (i kokaren) snabbt och då triggas kokaren att gå igång igen. Från det att kokaren slår av till att den går igång igen är det inte mer än 45 sek.

Jag har monterat av skalet på maskinen för att leta efter eventuellt läckage men kan inte se något och inte riktigt begripa vad som är fel.

Någon som upplevt något liknande? Hur lång tid bör det ta från att kokaren slår ifrån till den går igång igen? Jag misstänker att pressostaten inte är hundra då trycket i kokaren har ökat och det går inte att ställa ner som tidigare, men även om pressostaten är kass borde väl maskinen hålla trycket?

Tack på förhand!

Mvh
Henrik
 

MartinForsberg

Well-known member
jag hade tre problem på min Isomac Millenium som tog mig tid att hitta, det läckte kring metallstaven för vattennivåavkänning - den lilla bulten som skall pressa ner teflonpackningen var inte åtdragen av en servicefirma efter att de tätat en annan läcka. Jag hade också problem med kalkflagor i vakuumventilen efter att jag avkalkat min maskin, min vakuumventil sitter på samma rörkoppling som pressostaten, aknske din gör det också!? En droppe avkalkningsmedel som fick sitta i några timmar på vakuumventilens topp och sedan renspolning med vatten och lite vitt vaselin som smörjmedel gjorde susen, annars är den lätt att byta ut till en ny om det är det som är felet på din maskin. Sista felet på min maskin var att det läckte i kopplingen direkt bakom ångventilen, men bara då jag skruvade på ventilen och ruckade på infästningen.

Alla mina fel resulterade visserligen i att min pump gick igång oftare och fyllde på vatten då det läckte ut såpass mycket ånga, gör din pump det också eller är det bara styrningen av värmelementet som går av och på?
 

HenrikL

Member
Pumpen går inte igång speciellt ofta. Det är bara värmeelementet som går igång var 45:e sekund. Jag skall kika igenom de punker du beskriver.

//Henrik
 

Jemo

Well-known member
45 sekunder är ganska kort, men inte extremt. min går igång ungefär var 60:e sekund (men jag har pressostaten ganska lågt ställd, vilket borde ha viss betydelse). funkar maskinen bra i övrigt? är pressostaten tyst eller "småvisslar" den ibland?
 

MartinForsberg

Well-known member
Hur mycket sjunker trycket vid varje cykel?

Det är inte så att du råkat justera på hysteres-skruven (deadband) och inte på tryck-skruven på pressostaten? C.E.M.E pressostaten har ju två skruvar, en i centrum för tryckregleringen och en lite utåt kanten som justerar hysteresen, se lite längre ner på sidan: http://www.espresso-restorations.com/p-stats.html - som är en bra hemsida för lite all möjlig renovering/reparering med bra bilder!
 

HenrikL

Member
Precis, det sitter en Mater i min maskin.

Trycket sjunker 0,2 - 0,3 bar innan värmeelementet går igång igen. Jag kanske har drömt när jag trodde cyklerna var längre tidigare? Skall verkligen trycket sjunka så fort?

Min mätare för bryggtrycket är dock inte helt perfekt heller. Mätarnålen startar på 0,2 bar. Finns det något sätt att justera detta?

Stort tack för alla svar!

//H
 

MartinForsberg

Well-known member
Det verkar vara lite hipp som happ om det är en CEME eller en Mater, man kan få både det ena och det andra från tillverkningen och också efter service har jag märkt.

Några till guider/diskussioner om tryckregulatorn, finns lite beskrivningar om luft i ledningarna som ger felvisningar av trycket och en del annat matnyttigt där, det verkar även vara vanligt att den "klistrar" fast i kontakterna internt och att kalkavlagringar stör funktionen:

http://www.home-barista.com/forums/...ne-pressurestat-boiler-temperature-t5057.html

http://www.home-barista.com/forums/trouble-adjusting-mater-pressurestat-t6301.html
 

MartinForsberg

Well-known member
Att mätarnålen inte står på noll kan tex bero på att mätaren utsatts för för högt tryck så expansionskärlet inuti har blivit uttänjt och inte går tillbaka eller att expansionskärlet lossnat och då inte kan gå tillbaka.

Det är vanligast att de billiga mätare som sitter i de flesta espressomaskiner inte går att justera.
 

MartinForsberg

Well-known member
Variationen kan vara ganska stor från maskin till maskin men 10-20 sekunder med kokaren på och sedan 1-2 minuter mellan påslagen av kokaren är inte ovanligt.
 

HenrikL

Member
Jag bytte pressostat i maskinen och nu går kokaren i 10 sek sedan ca 90 sek utan aktivitet. Den gamla pressostaten gick inte längre att justera nämnvärt (kokartrycket låg runt 1,5 som top i cykeln) och det kanske var något litet läckage i den som gjorde att maskinen tappade trycket extra fort?

För de som köper pressostat kan det vara värt att notera att det finns flera olika gängor. Jag köpte en Mater XP110 som var till en QuickMill och de använder tydligen 1/8" gänga istället för 1/4" som Isomac kör. I övrigt var det precis samma specifikationer och modellnummer. Så lär av mitt misstag och kolla innan vilken du är ute efter...

Tack för hjälpen!

//Henrik
 

MartinForsberg

Well-known member
En del reservdelsfirmor skickar ibland med en liten adapter mellan de olika gängorna gratis, ibland får man betala för adaptern - men det kan bli svårt att få plats med adaptern i en del maskiner då den bygger för mycket på längden (höjden).

Var beställde du din nya pressostat?
 

HenrikL

Member
Jag köpte pressostaten på Kaffemaskinen. De var noga med att påpeka att den var till en QuickMill men eftersom det var exakt samma modellbeteckning gjorde jag en chansning.

En tur till det lokala byggvaruhuset löste problemet och jag har ordnat en liten adapter. Att pressostaten hamnade lite längre upp än orginal gjorde faktiskt bara montaget lättare och det är enklare att justera den genom luftutsläppet ovanför. :)
 

sckar

New member
Isomac Tea död

Hej !

Jag har en Isomac Tea som har uppvisat samma fel och från igår är min Tea fullständigt
död.Pumpen hörs inte als....Hur mycket kostar reparationen ?
:(

Tack för hjälpen !
 

HenrikL

Member
Är hela maskinen död? Lyser några lampor? Kan du trigga igång pumpen manuellt?

Min fungerade klanderfritt men tappade fort trycket. En ny pressostat gick på 295:-.
 

sckar

New member
Bägge röda lampor lyser, ånga kommer genom ångröret, varmtvatten kommer också men
genom brygg huvudet kommer inte en enda droppe .Man kan ana ett väldigt svag ljud av själva pumpen.
 

MartinForsberg

Well-known member
Hej !

Jag har en Isomac Tea som har uppvisat samma fel och från igår är min Tea fullständigt
död.Pumpen hörs inte als....Hur mycket kostar reparationen ?
:(

Tack för hjälpen !

Som HenrikL frågar - lyser någon lampa?

Om inte, fungerar vattennivågivaren, den kan fastna ibland - det är en mikrobrytare under vaggan som kollar så tanken inte blir tom. Du kan trycka ner på vaggan försiktigt (utan vattentanken på plats för trycker du för hårt kan mikrobrytaren gå sönder!) och och lyssna efter om mikrobrytaren hörs klicka och om lampan för strömmen tänds och släcks. Glöm inte sätta på strömbrytaren först!

Fungerar lampan för strömmen men pumpen inte startar om du försöker brygga en espresso kan det vara vattennivågivaren inuti tanken eller regulatorn som inte fungerar - har presosstaten fastnat så borde antingen lampan för elementet (röda) eller den gröna lysa konstant. Lyser ingen av dessa har du ingen ström fram till pressostaten och då är det troligtvis regulatorn (den stora svarta boxen inuti maskinen) som är trasig.

Det finns också en övertemperaturssäkring på tanken som kan vara trasig och som då gör att du inte får ström till kokaren, men den gröna lampan borde tändas eftersom den försörjs direkt från regulatorn och pressostaten. Termosäkringen sitter fastskruvad på sidan av tanken och om det är den fasta modellen så sitter den inuti en röd gummerad (silikongummi) glasfiberslang, är den den modellen som är återställbar är den rund och har en tryccknapp mellan anslutningarna som man kan trycka på för att återställa den med. Är det den fasta modellen måste den bytas ut om den är trasig - beställ en originaldel eftersom den passar bäst i maskinen och har kabelskoanslutningarna svetsade fast och silikonskyddet passar bäst.

Om termosäkringen är hel, men ingen lampa lyser är det troligtvis regulatorn som är trasig. Den kostar en slant att byta ut, men om du vill kan jag kika på din och se om den går att laga - men du får montera ur den själv och skicka den till mig i så fall.

Behöver du mer hjälp så hör av dig!
 

MartinForsberg

Well-known member
Missade ditt svar när jag satt och skrev....

Har du avkalkat maskinen någon gång?

Har du backflushat den någon gång?

Låter det som om bryggarmen löper fint utan missljud när du brygger?

När maskinen är kall kan man lossa den insex-skruv som sitter p åbrygghuvudet - observera maskinen skall vara kall! - och slå på maskinen och hålla en trasa framför hålet och sedan försöka brygga en espresso - kommer det vatten ur hålet är det bryggsilen eller spridarfiltret som är fullt av kafferester. Kommer det inget vatten där är det stopp på vägen, kanske sifonen är igenkalkad eller rören igenkalkade p åvägen dit.
 

sckar

New member
Hej Martin!

Tack för dina svar. Vist avkalkar jag maskinen två till tre gånger per år och backflushar jag ibland. Jag har lossnat den insex -skruven och det kommer inget vatten varken där eller genom varmvatten kranen och ingen ånga heller nu. Röda lampor lyser men inte grön detta måste vara större fel.
Tack för din hjälp men jag måste nog lämna maskinen i Malmö på service Jag bor i Landskrona och här finns inte mycket hjälp. Och du vet hur känns att vara utan espresso maskin, samma känsla när
Dator pajar man är desperat!

Hälsning Ivan
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp