Riskokare

AA

Skottjägare
Morsan önskar sig en riskokare i julklapp.
Nån som kan rekommendera någon modell? Gärna en lite mindre då dom bara är 2 pers men jag är även taksam för tips på normala/stora modeller.

Ha de´

/AA
 

tureflyttar

Well-known member
Vad sägs om en sådan här?


(Ursäkta, jag va bara tvungen ;) :coffee: )
 

Bilagor

  • toyota-corolla-16-5d-terra-i-umeå-1.jpg
    toyota-corolla-16-5d-terra-i-umeå-1.jpg
    62.7 KB · Visningar: 13

Ignatius Riley

Well-known member
Vi har en riskokare, det är verkligen en bra pryl. Du är på rätt spår när du söker en mindre modell.

Riskokare är mycket enkla konstruktioner och det skiljer troligen nästan ingenting i kvalitet mellan olika fabrikat, kolla på Clas Ohlson eller Rusta så finns det nog en billig och bra kokare i lämplig storlek.
 

Tumadre

Active member
Som den asiat jag är utser jag mig härmed till riskokarexpert!

Nästan alla riskokare är lika bra, så gå hellre efter design än funktion. Våran riskokare från rusta har hållt i över 10 (!!!) år!

Men jag föreslår att du tar dig till en asiatbutik och köper en importerad. Billigt och bra!
 

Videoten

Well-known member
Jag har aldrig riktigt förstått mig på det där med riskokare...
Vad har den för fördel mot en kastrull?:unsure:

Du har ytterligare en pryl stående på köksbänken....diskbänken....i skåpet under bänken......i skåpet ovanför kylskåpet......sen i kallförrådet innan det slutligen skänks iväg till en avlägsen släkting som skall flytta hemifrån.

Jag håller med KG, har ej heller förstått mig på riskokare, mestadels för när jag gör något så sker det antingen i stekpannan (oftast paella) eller sushi där jag kokar riset i panna.
 

tommy.

Well-known member
Vad jag förstår så har det med smidighet att göra... Riset blir alltid perfekt!
För oss nordbor som inte äter så värst mycket ris kan det ju vara en rätt onödig pryl, men äter man mycket ris så är det nog himla smidigt.
 

Ignatius Riley

Well-known member
Riskokare är bra, det blir alltid samma resultat (givet att mängden ris och vatten är lika). Dessutom bra för att ångkoka både grönsaker och fisk.
 

Gholam

Well-known member
Riskokare är smidiga när man ska ha mycket folk på middag och behöver laga flera rätter. Då frigör den en spisplatta för något annat ändamål. Vidare får du ett kontrollerat resultat varje gång.
Men det finns två varianter av riskokare för de två olika metoder man kokar ris i världen. Du har dels den östasiatiska modellen att göra ris, där du blandar alla ingredienser och väntar tills riset är färdigt. Denna tillvägagångssätt är väl det som gemene man (svensk) tillämpar och ev. riskokare på ClasOhlson kommer att vara av denna typ. Och dels har du det väst-/sydasiatiska (Iran/Indien) där du blötlägger, häller i kokande vatten, silar bort och ångkokar riset för att få ett ris som inte klumpar sig. Det finns riskokare som är anpassade för att ge ett resultat som starkt påminner om det senare sättet. Men man slipper böket och kan till på köpet välja färg och hårdhet på riskakan som bildas längst ned. De hittar du i iranska/indiska butiker (läs Kista).
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,672
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp