Sprutar överrallt med blindfilter

Agathorn

Well-known member
Hej!

Jag har en Gaggia Classic Coffee maskin som jag har köpt till "Pods-kit" till. Dvs annan sådan där "bryggkloss" (humm den med två skruvar i) och annan insatts i handtaget.

Jag köpte ett blindfilter för att backflusha maskinen (aldrig rengjort den så innan) men märkte att filtret inte passade i maskinen med podsgrejjen där så jag bytte till orginalet istället. Men när jag ska backflusa så byggs inget tryck upp utan allt vatten sprutar ut ifrån handtaget överrallt på diskbänken.

Ifall jag stänger av snabbare så kommer det vatten i "backflushröret" (och omkring det också för den delen). Ifall jag kör så att jag hör att trycket byggs upp så sprutar det ifrån mitten av maskinen överallt.

Jag skruvade loss allting igen för jag misstänkte att O-ringen uppe i brygghuset inte satt på rätt men det gjorde den. Någon som har tips på hur jag ska åtgärda detta? Antar att vatten ska komma ut i handtaget och sedan stänger jag av maskinen så det spolas tillbaka igen?

EDIT: Jag kollade på denna videon hur det ska gå till: http://www.youtube.com/watch?v=8PsFa7exm2I
Och min maskin börjar spruta överallt i samma ögonblick som pumpen tystnar och trycket ska byggas upp. Så ni förstår mitt problem.
 

theseal

Kaffeterroristen
Det låter som att du inte får korrekt tätning mellan bryggruppspackningen och blindfiltret. En förutsättning för att backflusha.

Hur passar blindfiltret löst mot bryggruppen?
 

Agathorn

Well-known member
Det låter som att du inte får korrekt tätning mellan bryggruppspackningen och blindfiltret. En förutsättning för att backflusha.

Hur passar blindfiltret löst mot bryggruppen?

Om jag sätter ner bryggruppen (den stora som sitter bakom det yttersta i blindfiltret så passar det hyffsat bra. Det GÅR att vicka liiite lite på blindfiltret men inte mycket.

Angående brygghuspackningen så tog jag tillfället i akt när jag rengjorde nu, att byta ut den emot en annan jag hade (så gott som jag vet oanvänd, dock runt 7 år gammal). Nu när jag kom till maskinen så trillade hela packningen ner ifrån maskinen, utan att jag rörde den! Nästan lite läskigt, hehe.

Hur ska "konsistensen" på packningen vara? Jag har 2 st och båda är rätt ordentligt styva. Går ju att böja om man trycker ihop dom men det tar emot. Är det normalt?

EDIT: Jag var nog ute och reste. Jag satte ner "spridarfilterhållaren" i blindfiltret. Och inte bryggruppen (som jag inte vet vad det är, lol)
 

jojo

Well-known member
De ska inte vara styva när du sätter in dem. De ska kännas som gummi. :)

Jag tycker det lättare att få in packningen om maskinen är sval.
 

Agathorn

Well-known member
De ska inte vara styva när du sätter in dem. De ska kännas som gummi. :)

Jag tycker det lättare att få in packningen om maskinen är sval.

Ok, båda mina är rätt rejält styva, lol. Kanske dags att byta?

I alla fall jag löste problemet. Saken är som den att i pods bryggarfilterhållaren (sa jag rätt nu? haha) så ska det sitta en rätt stor o-ring så jag bara antod att samma o-ring skulle sitta på original bryggarfilterhållaren också! Något som visst var väldigt fel :)

Så när jag tog bort den gick det bättre! Nu läckte det ingenting!

Dock är det märkligt för när jag rengjorde med sådant där rengörningsmedel så kom det inte ur någon skit ur backventilen alls, bara skum.

Däremot när jag körde med avkalningsmedel (original gaggia som jag fick med maskinen för länge sedan) så kommer det massa svarta prickar. Och dessa svarta prickarna är också kvar imorse när jag skulle göra mig en cappucino. Så jag fick köra igenom över en hel tank med vatten men dom svarta prickarna är kvar ändå!

hur länge ska man behöva spola genom brygghuset för att bli av med dom egentligen? Jag tröttnade och bryggde kaffe ändå, hehe.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,671
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp