Fel på mig eller på maskinen?!

annab1m

Member
Har en Ascaso Dream (med termometer) som är ca 2 år gammal. Har aldrig fått till någon riktigt bra crema trots nymalda färska bönor etc. Testade för ett tag sedan en likadan maskin hos en kompis och plötsligt kunde jag göra bra espresso. Lånade då hem kopisens kvarn och bönor utan förbättrat resultat. Så jag antog att det var fel på maskinen och lämnade in den på service. Reparatören bytte alla packningar och kranen, rengjorde den, testade den och sa att den blev bra.

Maskinen har iaf slutat läcka vatten och ånga vilket den gjort sedan vi köpte den, men det blir iaf inte riktigt bra! Har läst runt på forumet och testat med alla tänkbara inställningar på kvarnen, köpt nya bönor, testat allt mellan 7 och 30kg tampning mha badrumsvågen, mätt kaffemängden så jag vet att den är rätt... Minst 50 (!) koppar kaffe i slasken senare blir det fortfarande inte bra!

Antingen blir espresson underextraherad (som bäst ett par mm ljust skum) eller så, när jag tampar liite hårdare eller maler liite finare, så kommer det typ ingenting ur maskinen. Den brummar till blir sedan tyst, som om den inte orkar pumpa mer. Om jag då vrider lite, lite på mjölkskumningsratten kommer pumpen igång igen och maskinen går. Antingen bara en liten stund innan den återigen slår av, eller för att göra ytterligare en underextraherad espresso.

Om maskinen är paj, vad kan det vara? Pumpen? Eller finns det något mer jag borde prova? Tacksam för tips!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Låna hem kompisens apparat och gör espresson med samma kvarn och samma bönor parallelt. Då borde resultatet bli likvärdigt tycker jag.
 

annab1m

Member
Ja, det låter ungefär som om pumpen kvävs. Vad skulle det kunna bero på? Får den inte upp trycket? Kan det gå att reglera?

Ska följa rådet att låna kompisens maskin, kan nog inte lösa det innan jul tyvärr...
 

integrity

Well-known member
Om pumpen inte orkar med, alltså att flödet går mot noll och mottrycket högsta möjliga så brukar det låta:

Normalt första sekunderna, dvs vasst knattrigt vibrerande för att sedan tappa stinget. Som om du snabbt kvävde pumpen i en tjock handduk. Men hör att den vibrerar men det är dovt och mera hummande än knattrande.

Är det så att pumpens membran spruckit så kan den bete sig lite irrationellt.
Ibland funka riktigt bra medans ibland bara humma riktigt tamt som om den inte brydde sig om att ens försöka pumpa.
 

annab1m

Member
Den låter precis som du först beskriver, normalt först och sen som om man kvävde den i en handduk. Och den låter så varje gång. (Om man inte har för grovmalet kaffe eller tampar väldigt löst.)

Det känns inte som den beter sig olika, samma malning/tampning, samma beteende. Så det verkar väl inte vara membranet? Vad annars kan det vara?
 

annab1m

Member
Kompisen berättade att han kan tampa typ hur hårt som helst och mala hur fint som helst, det kommer ändå ut kaffe, eller iaf rävgift. Hans maskin orkar alltid. Så min pump är nog inte helt pigg...

Pratade med reparatören igen, han tyckte också det verkar som om pumpen är paj. Ska få den bytt i morgon medan jag väntar mot pumpkostnaden.

Hoppas på riktigt kaffe till helgen!
 

dan nilsson

Well-known member
M a o, de har inte provkört maskinen efter service, samma sak hände mig när jag hade min maskin hos en reparatör på Hisingen , dock verkar din reparatör ha förstånd nog att ge dig ett bra pris.
Det låter som om du får gott kaffe till helgen...
 

annab1m

Member
Jiipppi!!! Nu fungerar den! För första gången... Kaffet blir kalasbra! Så det enda som återstår är väl att försöka få leverantören att betala reparationen, har haft maskinen lite kortare tid än två år. Har inte så stora förhoppningar dock, dåliga erfarenheter av servicenivån hitills.

Förstår förresten att reparatören inte upptäckte att pumpen var för slö fast han testade maskinen. Jag var med den här gången när han testade :nowink: Han är nog bättre på att reparera maskiner än att göra kaffe om man säger så.

Tack för alla tips och råd! Skön stämning här tycker jag, helt olikt de flesta forum jag läst på!
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp