Bra mjölkskumningsguide!

zix

Well-known member
Agathorn: det är 17 i mig inte lätt att skumma med hemmamaskinerna!
Jag har haft svårt med det där ända från början - har fortfarande inte fått till det riktigt, vilket väl iofs beror mest på att frun säger att latten är god nu, oavsett om det blir lövmönster eller inte.
Känner igen väldigt väl från din video hur min gamla maskin höll på. Man fick tvinga upp den i partär liksom. Förstår om du tröttnar lite, du har beställt extragrejer och får ändå inte till det... Rätt mycket vatten som rinner igenom först är det. Och en del av det onda skrikljudet där i mitten av skumningen.

Men kaffet blir bra eller? Du behöver ju inte ge upp espresson bara för att Gaggian inte fixar skumningen ju.
 

Agathorn

Well-known member
Mjo espresson blir ok, dock var jag ute efter att få till en god macciato som jag drack på ett café. Föredrar det mycket framför espresso :/
 

fotogenicco

Well-known member
Hallå!
Ryck upp dig, jag tror nog att det löser sig, finns säkert några på forumet som inte engagerat sig som har lösningen.!

Mvh Nicholas
 

Agathorn

Well-known member
1230026055_resized.jpg


Fick till en rosetta faktiskt. Även om skummet bara var jättetunnt. (Bilden tagen med iPhone, ursäkta kvaliten).
 

kellogs

Well-known member
skit i om skummet är tunt...om du ska göra macchiato så behövs bara några droppar skum...ge inte upp espresson för tusan :D Om du är varslad har du ju världens chans att bli barista i stället eller ngt :D
 

Agathorn

Well-known member
skit i om skummet är tunt...om du ska göra macchiato så behövs bara några droppar skum...ge inte upp espresson för tusan :D Om du är varslad har du ju världens chans att bli barista i stället eller ngt :D

hehe, mmm. Ja den smakade gott i alla fall.

Jag har mest givit upp att öva för övandets skull. Jag gör kaffe när jag är sugen helt enkelt och så får det bli som det blir!
 

fotogenicco

Well-known member
Kanon! ser fint ut!
Fick oxå till precis ett fint mönster, det blev ett hjärta/äpple :)
Bilder kommer sen!

Måste bara fråga, jag får alltid till mjölken i den lilla kannan, men så fort jag tar den stora så blir skummet alldeles för tunnt. Man brukar ju höra att den lilla ska vara så svår att göra i, men här är det precis tvärtom. Det känns liksom som den principen, jag tidigare pratat om(riva papper 4 sekunder), inte fungerar längre, måste riva papper i kanske 10sek för att få skum överhuvud taget...några tips?
Mvh Nicholas
 

Agathorn

Well-known member
Kanon! ser fint ut!
Fick oxå till precis ett fint mönster, det blev ett hjärta/äpple :)
Bilder kommer sen!

Måste bara fråga, jag får alltid till mjölken i den lilla kannan, men så fort jag tar den stora så blir skummet alldeles för tunnt. Man brukar ju höra att den lilla ska vara så svår att göra i, men här är det precis tvärtom. Det känns liksom som den principen, jag tidigare pratat om(riva papper 4 sekunder), inte fungerar längre, måste riva papper i kanske 10sek för att få skum överhuvud taget...några tips?
Mvh Nicholas

Ja för mig är det tvärtom, jag övade som tusan i den lilla kannan. Men efter att bytt tillbaka till den stora så gick det bättre mikroskum. Men jag har märkt att jag måste "riva papper" klart längre än 4 sekunder. Snarare 10 sekunder på lite mindre speta på ångan (så det inte blir varmt så himla snabbt).

Kom tillbaka ifrån Maxi nu med 2 liter baristamjölk :)
 

zix

Well-known member
den där rosettan ser bättre ut än någon jag har fått till under mina år hittills (jag är inte världens bästa på rosettor förstås, men iallafall). Snyggt jobbat!

Kaffe ska vara kul, avslappnande och gott. Att få till det i hemmet är väldigt tillfredsställande tycker jag. Och det finns så mycket att upptäcka, när man väl behärskar grunderna med sin egen maskin.
 

Agathorn

Well-known member
den där rosettan ser bättre ut än någon jag har fått till under mina år hittills (jag är inte världens bästa på rosettor förstås, men iallafall). Snyggt jobbat!

Kaffe ska vara kul, avslappnande och gott. Att få till det i hemmet är väldigt tillfredsställande tycker jag. Och det finns så mycket att upptäcka, när man väl behärskar grunderna med sin egen maskin.

Oj tack det får man ju ta som en komplimang! Nu återstår "bara" att ständigt få till rosettor :)

Jag drack en cappucino idag på stan och huga det var verkligen hemskt:

1. Bränd mjölk
2. Bara en pytteskvätt "diskmedelsskum" på toppen
3. Ingen go smak alls och väldigt svag.

Ens sämsta cappus blir ju 100 gånger bättre än diskvattnet jag drack idag i alla fall :)
 

Agathorn

Well-known member
Hej!

Nu tänkte jag bjuda på ett videklipp, där jag gör en marrachino (50/50) från start, lite meck att filma samtidigt bara, så är en rolig blooper i slutet men det bjuder jag på. Vore kul att veta lite vad ni säger om hur jag hanterar kaffet & maskinen.
http://www.youtube.com/watch?v=hN-CcR577RA
Mvh Nicholas

Hehe fett!

Men jäklar vad tid det tar. Över 8 minuter för en kaffe :)
Jag uppskattar verkligen mina pods och enkelheten i dom. Jag var på "gusto" i Växjö i helgen och jag anser helt ärligt (och kompisarna som var med också) att mina cappus är mycket godare. Så med det så nöjer jag mig med pods helt klart!

Kul att se hur du jobbar med maskinen helt klart, fint skum också!
 

Buffeln

Well-known member
Vore kul att veta lite vad ni säger om hur jag hanterar kaffet & maskinen.
http://www.youtube.com/watch?v=hN-CcR577RA
Mvh Nicholas

Några spontana kommentarer:

  1. Handtaget skall inte ligga på droppbrickan eller bänken när det inte används. Om du inte fyller eller tömmer filtret bör handtaget sitta i maskinen, annars tappar du viktig värme och kaffet blir sämre.
  2. Köp en riktig tamper. Det är värt pengarna!;)
  3. Mal lite finare alt. dosera mer. Kaffet rann lite väl snabbt.
Annars ser det stabilt ut och jag är imponerad över att du kunde hälla och filma sammtidigt. Gott nytt år!
 

fotogenicco

Well-known member
Ok, brukar bara sätta i det och sedan värma igenom, men visst, ska bli, i får det sitta!
Ang tamper, har beställt en, den borde komma närsomhelst nu!

har precis börjat exprimentera med denna böna, och när den rinner såhär fort(15g) så smakar den som bäst faktiskt, det ät café vero guldpåsen. Däremot la bomba malde jag finare och överdoserade kraftigt och då blev den riktigt bra!

Men nu tar den påsen slut imån, ska prova göra några fler försök för att få den att rinna långsammare. Dock håller den sig på precis 20 sek.

Några tips på nästkommande böna, jag har Isola och café vero extra arabica?
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp