Bra mjölkskumningsguide!

Agathorn

Well-known member
Ah intressant. Guiden verkar inte som andra guider man sett. Han börjar ju uppe vid ytan och går sedan rätt snabbt ner längre ner. Ska prova det när jag får mitt rancilio rör!
 

fotogenicco

Well-known member
lugnt... :)

nu har jag druckit 3 st espressino på raken, :)
Och då endast skummat med den lilla kannan, eftersom jag bara gjort till mig, och det går faktiskt precis lika bra med den som den stora...Känns riktigt kul att det funkar nu!

kommer en liten bild, dock en dålig! (skäms, jobbar ju som fotograf)
Orkade inte plocka fram mina bra grejer utan det fick bli mobilkameran! :coffee:
 

Bilagor

  • Clipboard01.jpg
    Clipboard01.jpg
    17.1 KB · Visningar: 82

fotogenicco

Well-known member
Det fungerar ju fint med denna guiden, men resultatet blir så varierande...sedan har jag ju provat både med Röd, barista, ekologisk lattemjölk, mellanmjölk, och laktosfri mjölk. Dock blir det sött och smakar grädde med laktosfri.

Det går som sagt varierande men tror nog att det fungerar bäst med röd mjölk, varför jag provat olika mjölksorter, är för att jag blir snurrig i magen av dricka för mkt mjölk, vilken mjölk föredrar ni?

Och finns det någon mer som lyckats med denna guide?
 

fotogenicco

Well-known member
hehe ok, nice!

Men blir du inte snurre imagen?
Nu det senaste har det blivit mycket espresso, det snurrar iallfall inte då!
 

fotogenicco

Well-known member
jag är ju inget proffs än, men det tjuter ju ganska länge i början, alltså du håller väl lite för långt ner för länge. Men vi gör på så olika sätt, jag själv brukar börja utan att vinkla så mkt och inte max med ånga, då blir det inga stora luftbubblor heller, därefter när jag ser att volymen börjat växa 1-2 cm så sänker jag pipen lite längre ner och vinklar kraftigare så blir det en lite större virvel än det du hade på filmen, sedan väntar jag tills det blir varmt, sänker ner och stänger av...Då kan det bli bra, men oxå inte :)

lycka till, har precis övat slängde 2 macchiato, en espressino, 2 cappucino och en enkel espresso! hehe
 

Agathorn

Well-known member
jag är ju inget proffs än, men det tjuter ju ganska länge i början, alltså du håller väl lite för långt ner för länge. Men vi gör på så olika sätt, jag själv brukar börja utan att vinkla så mkt och inte max med ånga, då blir det inga stora luftbubblor heller, därefter när jag ser att volymen börjat växa 1-2 cm så sänker jag pipen lite längre ner och vinklar kraftigare så blir det en lite större virvel än det du hade på filmen, sedan väntar jag tills det blir varmt, sänker ner och stänger av...Då kan det bli bra, men oxå inte :)

lycka till, har precis övat slängde 2 macchiato, en espressino, 2 cappucino och en enkel espresso! hehe

Det där med att få till en bra virvel är klurigt!

Jag lyckades med en lite bättre nu. Då så började jag 1 cm under ytan och sänkte sedan bägaren snabbt så spetsen kom vid ytan och "riva papper" ljudet höll på i kanske 10 sekunder (uppskattningsvis). Sedan följde jag med ytan "upp" och försökte skapa en virvel. Följde med hela tiden tills bägaren blev för varm och då sänkte jag lite snabbt nästan samtidigt som jag stängde av ångan.

Är jag någorlunda rätt ute? Skummet blev så att det i alla fall var teoretiskt möjligt att skapa en rosetta (även om jag inte fick till någon). Bäst hitills :):coffee:
 

fotogenicco

Well-known member
ok, det är ungefär så jag gör oxå, men jag följer inte med hela vägen tills den blir för varm, utan skapar skummet först, alltså ser det växa, och därefter sänker jag pipen lite djupare och skapar virvel, och då väntar jag tills den blir för varm...Men det finns säkert många olika sätt, men det låter ju som du är på g, men shit vad det är svårt att hälla rosetta =)
 

Buffeln

Well-known member
Oftast skall man "riva papper" kortare tid än man tror. Den huvudsakliga tiden bör läggas på att blanda upp skummet i mjölken med en rejäl virvel. När jag får till det riktiga superskummet så känns mjölken ofta lite tunn precis när jag slutar skumma för att sedan snabbt ändra karaktär till att bli riktigt bra. Lycka till!
 

Almapeso

Well-known member
Flera av oss har haft problem med skumlock och enorma luftbubblor.
Själva byggandet av skum är inte lika viktigt som att blanda mjölken.
Prova därför att börja i mitten av kannan i 2-3 sekunder för att sakteliga gå mot ytan och bygga skum. Bygg sedan i 2-4 sekunder (hellre kortare än för länge)
Avsluta med att gå ner några centimeter (många lägger då pipen något till vänster om mitten) för att börja virvla.

Av din film att döma så håller din skumprocess på oerhört länge. Ångar du på full kapacitet? Överlag brukar det gå mycket fortare innan mjölken blir för varm.

Kämpa på, mycket guider finns på youtube.
 

Agathorn

Well-known member
Flera av oss har haft problem med skumlock och enorma luftbubblor.
Själva byggandet av skum är inte lika viktigt som att blanda mjölken.
Prova därför att börja i mitten av kannan i 2-3 sekunder för att sakteliga gå mot ytan och bygga skum. Bygg sedan i 2-4 sekunder (hellre kortare än för länge)
Avsluta med att gå ner några centimeter (många lägger då pipen något till vänster om mitten) för att börja virvla.

Av din film att döma så håller din skumprocess på oerhört länge. Ångar du på full kapacitet? Överlag brukar det gå mycket fortare innan mjölken blir för varm.

Kämpa på, mycket guider finns på youtube.

Jepp jag ångar på fyll kapacitet, ev. blev temperaturen i den jag gjorde där för hög. Jag mätte inte så den höll sig nedanför 65 grader. Men enl. denna filmen så skummar vi båda lika länge och han kör med en ranciliomaskin med mycket bättre ångkapacitet. Så höll jag på så länge egentligen? http://www.youtube.com/watch?v=NdHb_6Hs738&feature=related

En sak jag undrar över också är hur ert skum blir efteråt. Efter att ni hällt upp är det "bara" mickroskum i hela koppen som blandas med espresson eller blir det snabbt ett lock med mikroskum ovanpå varm mjölk?

Ifall ni får till att allting blir mikroskum hur gör man då eg.? Det verkar ju som att jag till och med tillför för mycket luft i min mjölk och då borde jag väl rimligtvis inte få för LITE skum i alla fall?

Nu precis fick jag till en liten minirosetta i alla fall, flickvännen vad stolt över en :)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Det sista man gör före hällning är att slå kannan i bänken för att slå sönder stora bubblor samt att man polerar mjölken genom att rotera kannan.

Ett annat tips för att få ett jämnare skum vid hällningen är att hälla över hälften av skummet (om man skummat till minst två koppar då förstås) till en annan kanna. När man sedan har hällt den ena koppen häller man tillbaka skummet från den andra kannan, polerar lite och häller.

Sedan är det viktigt att tillägga att skumning/hällning är en träningssak som kräver en hel del just träning. Jag vet inte hur många lite mjölk jag skummade innan jag fick de första öglorna att bildas... :)

//Stefan (som skummat/hällt alldeles för lite den senaste tiden och således tappat en del handlag)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,665
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp