Automatisk avstängning?

MiaMaria

New member
Hej!
Jag har just köpt en Jura F50 som jag tycker verkar funka riktigt bra. Nu skulle jag vilja höra med er som har varit med ett tag, brukar ni låta strömmen vara på på era maskiner eller stänger ni av efter varje tillfälle? Maskinen har programmerbar automatisk avstängning, är det någon som kör det? Är det bra eller dåligt?
Vad skulle ni rekommendera en nybörjare?
 

theseal

Kaffeterroristen
Välkommen hit.

Har tyvärr inget svar på din fråga..

/säl, som låter sin stora halvautomat stå på nästan jämt...
 

zix

Well-known member
Det är nog mest en energifråga.
För att undvika energislöseri så tycker jag att du kan använda den programmerade avstängningen. Gissningsvis ökar livslängden på ganska många av maskinens delar om de inte är heta och trycksatta dygnet runt. Vissa andra delar, såsom packningar, kanske slits lite fortare av temperaturväxlingarna, men packningar slits ändå.

Finns det program för påsättning också så är det ännu bättre, jag vet inte hur lång tid din helautomat behöver för att bli stabil, men låt oss gissa att det är en halvtimme (brukar räcka för de flesta halvautomater).

Summa summarum: stänga av maskinen är troligen inte särskilt dåligt för den, men det sparar energi. Har du timer - eller ännu bättre, timerfunktion inbyggd - använd den, det är smart!

Clas i sjön har billiga timers om det visar sig att du behöver.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp