Följer maskinunderhåll pris?

Neo

Well-known member
Hejsan allihopa och hoppas ni har det bra i världens bästa forum!

Det är så att jag har en Isomac Viper, inte världens bästa maskin men den duger i nuläget. Jag har haft den i snart ett år och den kräver väldigt mycket underhåll, får tex skruva av filtret på grupphuvudet för rengöring minst en gång i veckan. Jag har funderingar på att köpa en ny maskin inom en snar framtid och då undrar jag hur mycket arbete en dyrare maskin kräver, tex en med E-61 grupphuvud i 15000 kronorsklassen.
 

jojo

Well-known member
Ungefär detsamma. Jag och många andra verkar backflusha efter varje kopp dessutom.

Ps. Tar väldigt sällan loss spridarfilter, men rengör en gång i veckan med rengöringsmedel.
 

Pac

Maskindoktorn
Backflushning håller maskinen ren inuti och jämfört med det du gör verkar det som att man kan spara mycket tid på att ha en maskin som kan bakflusha. Jag backflushar så fort maskinen skall stå overksam.

Vad det gäller avkalkning och allmänn rengöring är de nog likvärdiga.
 

Buffeln

Well-known member
För att få en maskin du kan backflusha räcker det dock att gå upp till en Gaggia classic eller en Rancilio Silvia. Sedan har ju en dyrare maskin andra fördelar.
 

Neo

Well-known member
På min isomac sitter det en mutter i mitten av filtret som jag skruvar loss då o då, men hur är det med andra maskiner, tar man loss filtret på annat vis eller får man helt enkelt borsta rent det på plats?
 

jojo

Well-known member
Du behöver inte ta loss det. Om du gör backflush så kommer det bli rent bakom filtret. På min maskin finns det ingen mutter utan filtret i maskinen sitter fast med packningen.

Jag tar tillbaka det jag sade förut. Det är lättare att hålla en stor maskin ren. Jag tror däremot att det är lättare att avkalka en maskin utan värmeväxlare som Silvia.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp