Temperatur?

tommy.

Well-known member
Jag har spånat lite på om jag ska försöka mig på att bygga en egen rostare. Jag förstår att olika bönor kräver olika temperaturer och så har vi också tidsaspekten.

Men om man ska försöka bygga något som fångar in det mesta, det vill säga rostning för espresso och snabbare rostning som presskaffe. Vilken "temperatur omfång" behöver rostaren då klara av?
 

Videoten

Well-known member
Själv kör jag med min popcornmaskin från Ö&B....99:-
Funkar tills jag får råd att uppdatera till något mer avancerat
 

Microtimer

Well-known member
Bildbevis tack,annars tror jag videoten behagar skämta aprillo.
Å andra sidan så följde jag en av ovanstående länkar och hittade en kille som rostade med varmluftspistol och hundskål, så varför inte.....
 

bloke

Active member
testade rostning för första gången idag.. köpte råkaffe..vet inte vad det var för bönor, annat än att de kom från columbia. hade inte så höga förväntningar med tanke på min totala okunskap och erfarenhet i ämnet. men det visade sig vara lättare än jag kunde tro och resultatet blev helt godkänt..testade en espresso i min moka bryggare och smakade i stortsett lika bra som den köpta om inte bättre. jag använde en OHB Nordica Big Popper...alltså en popcornmaskin. fick bättre spridning på omröraren då jag hade maskinen i en liten lutning så inte alla bönor samlades i högar vid omröraren.

skall testa mer i morgon
 

Axel

Well-known member
testade rostning för första gången idag.. köpte råkaffe..vet inte vad det var för bönor, annat än att de kom från columbia. hade inte så höga förväntningar med tanke på min totala okunskap och erfarenhet i ämnet. men det visade sig vara lättare än jag kunde tro och resultatet blev helt godkänt..testade en espresso i min moka bryggare och smakade i stortsett lika bra som den köpta om inte bättre. jag använde en OHB Nordica Big Popper...alltså en popcornmaskin. fick bättre spridning på omröraren då jag hade maskinen i en liten lutning så inte alla bönor samlades i högar vid omröraren.

skall testa mer i morgon

Glöm inte att låta bönorna vila någon dag åtminstonde.
 

bloke

Active member
hittade lite information..kanske nån annan som är grön i ämnet vill läsa:

Fresh roasted coffee reaches its peak flavor and aroma about 24 hours after resting. A 24 hour rest period is not necessary but is preferred by many coffee lovers to allow the beans to fully develop their flavor and aroma. The rest period allows excess CO2 to dissapate and permits the coffee bean chemistry to stabilize.
 

Axel

Well-known member
Det är en viktig procedur i själva rostandet att bönorna får vila därefter.
Då de skett oerhört många strukturförändringar i bönan och dess inre och det är av oerhörd vikt att bönan får den tid att anpassa sig efter förändringarna. Det handlar främst om gaser som uppstått och som skall försvinna. Vilandet är själva slutetappen av rostandet, att de får vila och släppa loss de gaser som inte skall finnas kvar.
Du kan själv göra ett test att köpa bönor av valfri land/gård. T.ex J&N Gethumbwini.
Testa bönorna 1dag efter rost, 2 dagar, 5dagar, 10 dagar, 20 dagar etc. Så kommer du märka av vilken vilkt det är att låta bönorna vila.
Att peaken av smaker & aromer skulle vara bäst efter 24h kan stämma beroende på bönsort, rostprofil, förvaring m.m men det är en grov generalisering.

På Kräm passade sig Don Mayo Honney (vilken var min favorit böna) att drickas först 6-8 dagar efter rost, alltså inte 24h. Bönan föll sig inte till rätt om jag tillredde den före dess. De beror delvis på vatten, maskin, bryggmetod, att jag förvarade den svalt i vakumförpackning men även på mycket annat.
Några här på forumet gillar 4dagars vila medan andra gillar upp mot 10.Vi har ju till och med en poll om det. Det innebär att smakerna utvecklas konstant medan tiden går tills en viss punkt är nådd då smakerna sakteligen eller snabbt börjar försvinna. Det är alltså av högsta vikt att hitta en balans mellan uppgång och nergång. För mig brukar den ligga 8-14dagar. Redan vid 16dagar+ började smakerna mattas av och efter 3 veckor slängs bönorna om de inte är förbrukade.
I Båstad däremot passade de redan efter 4dagar, men då rörde de sig om annan rostprofil, ursprung, maskin, vatten.
Jag hoppas du fått lite mer att klura på i denna djungel.
 

bloke

Active member
mera att klura på; Svar ja!

ju mera man är här inne ju mer börjar man förstå att detta närmar sig mer och mer
rocket science;)
 

tommy.

Well-known member
Blev rätt mkt OT nu, haha :D
Frågan är fortfarande om någon har kläm på vad för temperaturer en rostare bör klara av för att vara "komplett"? 100C till 300C eller behöver man gå upp ännu mer?

Och OT:a på ni, gör inget :)
 

Axel

Well-known member
På de 12kgs Diedrich rostarna är det många som använder ingångstemperaturer kring 208/213 C. Du bör sikta på en turnpoint på 1.30 i tid och därefter anpassa din rostningsprofil. De som jag tycker du ska fila på är hur du ska ordna luftindragen.
 

tommy.

Well-known member
Jag fick ett ryck och beställde en Arduino Duemilanove! :cool:

arduino2009.jpg


Någon som har tips på en temperatursensor som klarar av att mäta upp till 350 - 400 grader

Håller på att spåna som bara den just nu.. vet inte om jag klarar av att slutföra projektet, men jag ska banne mig prova ;)
 

Nickeh

Well-known member
Bästa blir nog ett termoelement. K-typ kollade jag på när jag var i rostbyggar tankar. Mitt projekt föll dock på kostnaden. Thermoelementen är rätt dyra, iaf. de jag kollade på som gjordes på beställning. Lyckades då inte hitta något passande standard element.

Hittade även en lämplig A/D omvandlare till detta. Går att "sampla" gratis från hemsidan.

http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/3149

Vad tänkte du använda för värmekälla och hur hade du tänkt reglera den?
 

tommy.

Well-known member
Jag har inte bestämt värmekällan än! Vill man göra det enkelt så kan man nog slakta en värmepistol och köra med den, alternativet är ju ett värmeelement.

Som inkapsling för det hela hade jag tänkt använda en bit isolerad skorsten i rostfritt. Om det nu går att hitta i lämplig storlek och bra pris.
 

Nickeh

Well-known member
Kommer du att bygga en mer klassisk trumrost som roterar eller ?

Du kan skicka ett pm om du vill snacka id´er över MSN eller så. Har som sagt en mer eller mindre färdig lösning men produktionskostnaderna var lite väl höga...

Finns ju så sjukt mycket man skulle vilja implementera men om man väljer lite simplare lösningar kanske man skulle kunna fixa något till rimligt pris.
Där de stora kostnaderna blir värmekälla och temperatursensorer..
 

zix

Well-known member
Ett kul sorts värmeelement är halogenlampan. Om man vet om att ungefär 95% av den energi som tillförs en halogenlampa går rakt ut i form av infraröd strålning, och dessutom känner till att ett annat ord för infraröd strålning är värmestrålning så blir väl nedanstående lösning ganska intressant:
http://www.homeroasters.org/php/forum/viewthread.php?forum_id=52&thread_id=570

I princip rostar man med bygglampor i en ståltunna. Rätt smart...
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,692
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp