David var mitt namn

Agathorn

Well-known member
och jag hoppas att min tid här framöver blir lärorik och att man hittar nya vänner!

Lite historik då först kanske.

Jag är 29 år och har sedan kanske 5 år tillbaka ägt en Gaggia Classic Coffee. Jag trodde först att det skulle vara rätt lätt att lära sig att göra en bra espresso och såklart caffe latte och allt annat man dricker på kaffebarer, men så var väl inte fallet riktigt. Jag köpte snabbt en gaggia kaffekvarn (den för lite under 1000 kr, den lilla alltså) men antingen så rann kaffet för sakta eller för snabbt och jag visste inte om det berodde på malningsgraden eller hur hårt jag tampade. Sedan rengörningen av maskinen efter varje shot, *puh*.
Nej så det finns snabbt bli att inhandla POD-tillbehören så att jag kunde köra med POD:s på heltid istället, har verkligen uppskattat det sedan dess även om jag kanske under dom senaste åren druckigt max 1-2 espressodrinkar/espresso per månad.

Men idag fick jag en riktigt god macciato serverad på ett fik och tänkte nu inviga mitt liv åt att själv kunna göra en lika bra macciato!

Jag har ikväll övat med att skumma mjölk men antingen får jag "såpaskum" eller inget skum alls, haha.

Så nu ska jag fördjupa mina kunskaper hade jag tänkt mig så får vi se om det leder till att jag:

1. Köper en helautomatisk maskin.

2. Köper antingen en ny kvarn och/eller en ny halvautomatisk maskin.

3. Ha kvar det jag har och inser att min nuvarande utrustning bör duga gott. Bara mina kunskaper/erfarenhet som behöver förbättras.


Så det var lite om mig och min espressohistoria!
 

theseal

Kaffeterroristen
Hej och välkommen!!!

Gaggia Classicen är en förträfflig maskin som kan leverera magiskt kaffe.

Du behöver få in snitsen helt enkelt, och byta ut den sunkiga Gaggia MM kvarnen, den gör ingen glad. Sen så skulle jag starkt råda dig till att byta ut ångröret till ett ångrör från Rancillio Silva, kostar typ en trehundring. Det gör det MYCKET enklare att få ett jämt och bra resultat på mjölken.

Så för att sammanfatta:
*Utbilda dig, antingen mha dina nyvunna forumvänner eller via baristakurs
*Byt ångrör (finns en bra faq här på rk.se som jag följde när jag gjorde uppgraderingen på min Classic)
*Byt ut MM:en mot en större, stabilare och framförallt bättre kvarn.

DÅ kommer du kunna göra BÄTTRE kaffe än vad som serveras på många kafén därute.

Välkommen ner i träsket.
 

Agathorn

Well-known member
Hej och välkommen!!!

Gaggia Classicen är en förträfflig maskin som kan leverera magiskt kaffe.

Du behöver få in snitsen helt enkelt, och byta ut den sunkiga Gaggia MM kvarnen, den gör ingen glad. Sen så skulle jag starkt råda dig till att byta ut ångröret till ett ångrör från Rancillio Silva, kostar typ en trehundring. Det gör det MYCKET enklare att få ett jämt och bra resultat på mjölken.

Så för att sammanfatta:
*Utbilda dig, antingen mha dina nyvunna forumvänner eller via baristakurs
*Byt ångrör (finns en bra faq här på rk.se som jag följde när jag gjorde uppgraderingen på min Classic)
*Byt ut MM:en mot en större, stabilare och framförallt bättre kvarn.

DÅ kommer du kunna göra BÄTTRE kaffe än vad som serveras på många kafén därute.

Välkommen ner i träsket.

Ja jag forskade lite om ämnet inför valet av maskinen och den hade fått bra kritik på sin tid så det var ju bra att få det bekräftat.

Jag har dock inte rengjort maskinen på flera år (snacka om att svära i kyrkan här!), och jag märkte det speciellt på det första (eller sista?) filtret (det som espresson kommer sist till så att säga), och det var rätt så igenkloggat. Jag försökte peta ut hålen med en knivspets men det gick inget bra.
Ifall jag kör maskinen bara på vatten så kommer det typ 3-4 strålar ifrån alla hålen och så droppar det lite. Är detta normalt?
Hur rengör jag filtret så det blir tiptopp igen? Eller är det försent och bara att kasta och köpt nytt?

Jag ska undersöka det där med rancilio ångrör! Jag har tummen mitt i handen dock men man får väl ge det ett försök ifall det kommer ge mig microskum!
 

theseal

Kaffeterroristen
Man kan plocka ner shower-screenen och delar av grupphuvudet, för mekanisk rengöring, men en ordentlig backflushomgång kan du komma långt med. Backflusha skall du göra varje vecka sen.

En avkalkning mår den nog också bra av.
 

Agathorn

Well-known member
Man kan plocka ner shower-screenen och delar av grupphuvudet, för mekanisk rengöring, men en ordentlig backflushomgång kan du komma långt med. Backflusha skall du göra varje vecka sen.

En avkalkning mår den nog också bra av.

Har du något tips vad man ska göra med filtret som jag i alla fall tror är rätt bra igenkorkat av rester?
 

fotogenicco

Well-known member
Hej!

jag är också precis ny och jag trivs redan, håller just nu på att bråka med min eminenta maskin. Ibland blir det kanon, men innan man fått in snittsen så blir ju resultaten ojämna, jaja, det gäller att inte ge sig!

jag har oxå problem med mjölkskummningen, har inhandlat idag en kanna på 0.6 det börjar funka bättre, men är inte riktigt där än...men men, imån ska jag lusläsa den där guiden om skumning!

Gör det du med, har för mig den hetter Dc:s mjölkskummningsguide---
Ha d
 

Agathorn

Well-known member
Hej!

jag är också precis ny och jag trivs redan, håller just nu på att bråka med min eminenta maskin. Ibland blir det kanon, men innan man fått in snittsen så blir ju resultaten ojämna, jaja, det gäller att inte ge sig!

jag har oxå problem med mjölkskummningen, har inhandlat idag en kanna på 0.6 det börjar funka bättre, men är inte riktigt där än...men men, imån ska jag lusläsa den där guiden om skumning!

Gör det du med, har för mig den hetter Dc:s mjölkskummningsguide---
Ha d

Ja jag har faktiskt redan läst den guiden för någon dag sedan, och idag handlade jag också en 0,6 liters kanna! Övat några gånger, första gången blev det bara varm mjölk, sista gången blev det typ liiite microskum fast mest "såpskum". Men jag ska nog handla ett rancilioångrör och se om jag får dit det! Och köpa lite nya fräscha pods också (kör nog vidare på pods innan jag köper ny, dyr kvarn).
 

fotogenicco

Well-known member
Hej!

ok, jag gjorde en espressino imorse och en latte till frugan. vad gäller mjölken så blev det för hårt skum, vilket är bra! varför det är bra är att jag alltid fått för lite, så nu tror jag att jag har det! Skillnaden jag gjorde var bara att jag höjde pipen en aning, så nu låter det lite svagt sch-sch-sch, och det ska tydligen låta lite som om man river papper. Men jag höll på för länge, tänkte att "nä jag ska inte ge mig", så blev det för hårt skum! Tyvärr kan jag inte öva mer idag, jobbar dygn (personlig assistent)!

Det som däremot hände idag var att min espresso blev lite besk, det blev den även igårkväll...hmm...får laborera i detta!

Ha d , lycka till!
 

Agathorn

Well-known member
Kul att följa hur folk får till sina drinkar :)

Jag gjorde en macciato (eller cappucino kanske, en enkel espresso med mest skum på och lite mjölk), och skummet blev rätt bra. I alla fall när jag blandat om i mjölken efteråt! Stora delar av skummet var helt utan synliga bubblor och relativt krämigt! Det tar sig!
Jag kör med pods så själva espressoshotsen blir alltid jämna och fina. (om än inte perfekta då det ju ÄR pods vi snackar om).

Har skrivit en fråga till någon kaffeaffär om filter till min gaggia (iom att jag har pods tillsatsen), ska se om dom har det på lager eller kan fixa. Mitt nuvarandra är rätt kloggat!
 

Agathorn

Well-known member
Blev en cappucino idag och skummet är verkligen svårt att få till alltså! Skummet blev för hårt, antar att jag då höll kannan för långt ner i förhållande till "pipen"?

Sedan har jag inte identifierat alla ljud som folk här säger. Som "schwuss-schwuss" eller att "riva papper". Får öva vidare helt enkelt :)
 

Agathorn

Well-known member
Haha precis :) Jag använder förresten barista mjölken (arla?), vad kör du med?
Och så kör jag med 0,6 liters kanna. Funderar på att skaffa en 0,3 liters och se om det blir någon skillnad. Jag kommer nog slänga mindre mjölk ialla fall !
 

fotogenicco

Well-known member
jag köpte precis en 0.6 l kanna, är bra mycket enklare att skumma...Just nu kör jag med vanlig röd mjölk, men ska en sväng till affären och prova barista, är rädd att mjölken kommmer bli för tjock, men det återstår att se...ha d fint, hörs sen!
 

tommy.

Well-known member
Enligt Arlas hemsida så har Baristamjölken en fetthalt på 2.6% och Standardmjölken (den röda) en fetthalt på 3%
 

fotogenicco

Well-known member
hmm, kanske inte då...Men det är bara att prova, har idag köpt både röd mjölk och baristamjölk. Så ska kolla skillnaden, är just nu inne på den röda, och det blir bättre och bättre!
 

MaZ

Well-known member
0.6l kanna låter aldeles för stort imo, fyller jag min smitfull så rymmer den 3.5dl. Jag fyller den till typ 10mm under pipen och det blir bra på min Classic med Ranciliorör.

Röret var klart största skillnaden jag varit med om på min maskin.
 

Agathorn

Well-known member
0.6l kanna låter aldeles för stort imo, fyller jag min smitfull så rymmer den 3.5dl. Jag fyller den till typ 10mm under pipen och det blir bra på min Classic med Ranciliorör.

Röret var klart största skillnaden jag varit med om på min maskin.


mm, ska nog köpa en 0,3 liters kanna också och testa! Synd bara att dom där kannorna är svåra att få tag i. I alla fall jag som inte bor i någon storstad direkt :) Får väl beställa!

Idag fick jag till ett skum jag var rätt nöjd med. Iofs liite för hårt ev men det rann i alla fall och inte så många synliga bubblor.
Men det var för hårt för att göra rosetta eller vad det heter (mönster), så jag ska testa att hålla pipen ännu längre ner i mjölken nästa gång. Vill få till sådana där fina mönster jag med juh ;)
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp