Enkelkokare med thermoblock?

Dea

Active member
Efter att ha läst den intressanta tråden om dubbelkokare vs HX undrar jag varför enkelkokare + thermoblock nämns så sällan?

Kör idag en Gaggia Baby Class D och är helt nöjd med espresson den gör...... men jag kör mycket mezzo och då står man ganska ofta och önskar en maskin som kan göra ånga direkt.

HX-maskiner känns lite för pyssliga och dubbelkokare för dyra (har redan en dyr hobby...).

Känns som en enkelkokare med thermoblock för ångan skulle kunna passa, typ Emilia, Ascaso Duo Prof eller liknande. Emilian går väl att få med PID också så då är tempstabiliteten löst (eller åtminstone bättre) särskilt som den har 3dl kokare (min Gaggia har 1dl)

Så, åsikter om enkelkokare + thermoblock??

/Dea
 

theseal

Kaffeterroristen
Utan att veta mer om dubbelblocks maskiner så kan jag avfärda HX som struligt... Du lär dig "vattendansen" väldigt lätt och resultatet blir mycket mer stabilt än med en mindre kokare som tex classicen och dess derivat.

En beggad HX maskin kostar i samma prisklass som en dubbelblocksmaskin och kapaciteten är jättemycket högre kapacitet.
 

iZappa

Well-known member
Ascaso Duo Prof er en meget god maskin som ikke koster like mye som HX. Kaffen er som på Silvia og steamen er bra og rask. Eget varmtvannsutak er flott. Tror den kommer i ny versjon over jul også. Forskjellen på E61 HX er at de lager litt bedre kaffe pga gruppen. Ellers er kapasiteten og stabiliteten litt bedre. Men det skulle vel bare mangle siden de også koster mer. Har ikke prøvd Gaggia sine maskiner, men Ascasos er et godt alternativ til dyrere HXer.
 

Dea

Active member
Vill helst ha en ganska kompakt maskin också, fast Simonelli Oscar är väl inte jätttelik?

Kommer bli intressant när det väl är uppgraderingsdags, Emilian känns klart intressant.,

/Dea
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp