Mazzer super jolly med fotpedal

Ante

Well-known member
Mala kaffe har aldrig vart roligare.

Utförlig info/"how to" kommer imorgon kväll när jag har fått ordning på alla bilder och lyckats städa upp arbetsplatsen som för denna gången råkade bli mitt på köksgolvet :coffee:

pedal.jpg
 

Buffeln

Well-known member
Jag började tänka - Varför skall man ha en fot pedal... Men när jag tänker efter - varför skall man inte ha en fotpedal?? Lycka till! :)
 

Ante

Well-known member
Jag har sedan tidigare provat Costas Mazzer som Jens Brine? (Osäker) monterat en fotpedal på och sen dess har tanken på att göra det själv aldrig gett sig.

Har kört lite med den ikväll och kombinationen pås-näsa och fotpedal är fantastisk i mitt tycke. Smidigare än smidigt!
 

Buffeln

Well-known member
Ja, det borde underlätta att få en bra fördelning av kaffet när man slipper hålla inne en knapp med portat alt. slå på och av knappen med ena handen.
 

Ante

Well-known member
Ja, alltför många gånger när man är lite stressad och ska sträcka sig efter strömbrytaren så flyttar man även pf så att det sista kaffet hamnar direkt på spillbrickan.
 

AA

Skottjägare
Trevlig projekt.
Till Speedstern (som för övrigt tillverkas just i detta nu!) så kunde jag välja till om jag ville ha pedalstyrd ånga men jag hoppade. Kees berättade att nästan ingen valt pedal så han funderade på att ta bort den som option.
Undra hur ofta man hade feltrampat med 2 pedaler på golvet? Drar igång kvarnen när man skall skumma eller tvärtom :D

Lycka till med projektet!

/AA
 

Ante

Well-known member
Trevlig projekt.
Till Speedstern (som för övrigt tillverkas just i detta nu!) så kunde jag välja till om jag ville ha pedalstyrd ånga men jag hoppade. Kees berättade att nästan ingen valt pedal så han funderade på att ta bort den som option.
Undra hur ofta man hade feltrampat med 2 pedaler på golvet? Drar igång kvarnen när man skall skumma eller tvärtom :D

Lycka till med projektet!

/AA

Tack och pedal på ångan var nog smart att skippa. Det tar säkert en hel del tid att lära sig. Den bör ju ha någon form av steglös justering och stående så är det inte det lättaste att trycka ner pedalen precis lagomt för att få det blåset man vill ur ångröret.
 

Ante

Well-known member
Kan börja med kopplingsschemat för super jollyn i originalutförande och även kopplingsschemat med pedalen monterad.
sj_timer_wiring.jpg
sj_timer_wiring_2.jpg


Jag har valt att behålla original-vredet som en slags huvudströmbrytare och sen kopplat på pedalen efter den. Singal-lampan är också omkopplad så att den lyser när orginalbrytaren är på dvs när lampan lyser är pedalen ”good to go”.

Material

Fotpedal från Elfa Art nr: Art nr: 30-677-22
2 st mikrobrytare Kjell & co Art nr 36031
Kabelskor och Sockerbit om man inte vill löda alla kopplingar.
Kablar (4 ledare). Jag slaktade två apparatkablar som jag hade liggandes sedan VHS-Formatets glansdagar.
material.jpg


Vad man behöver beror givetvis på vilken pedal man använder osv. Jag köpte denna pedalen utan att veta någonting om vad den klarade av. Elfa brukar i vanliga fall ha väldigt bra faktablad men denna fanns det inte mycket info om. Så det första jag fick göra var att skruva upp pedalen och se vad som var vad.

I mitt fall så ville jag kunna bryta två ledningar, men pedalen hade bara en brytare och jag hade dessutom ingen aning om hur mycket den klarade av att bryta. Lösningen på det problemet var nog det som tog mest tid. Två nya brytare inhandlades på Kjell & Co och sen var det bara att bygga om pedalen så den passade mina önskemål.

Orginalbrytaren i pedalen
mikrobrytare_org.jpg


Nya brytare monterade
nya_brytare.jpg


Eftersom de nya brytarna är monterade annorlunda så sticker de upp lite mer och pedalen stötte i hörnen på dem innan den ens nådde knapparna som bryter strömmen, men det löste jag med små distanser på armarna till brytarna.
distans.jpg


Med allt på plats så var det bara att dra alla kablar, jag valde att köra med kabelskor istället för att löda. Tanken var att jag skulle ha kvar plasten på kabelskorna så att allt var isolerat från chassiet till pedalen, men tyvärr var dom lite för stora så jag fick skärma av allt med några lager el-tejp istället.


kablar_pedal.jpg




kablar_sw1.jpg



kablar_sw2.jpg




När fotpedalen är färdig så är det bara att börja montera lös orginalbrytaren. En skruv på plast vredet och sen två skruvar under det som håller fast själva brytaren och plåten med markeringar för on/off.



switch_rem.jpg


Jag valde som sagt att koppla in allt direkt efter orginalströmbrytaren, Här kan det vara bra att ha en multimeter til hands för att se vilka kablar som är vilka av de som kommer från pedalen.
Men när man väl har koll på det så är det inte speciellt klurigt blått till blått och brunt till brunt. Sen var det bara att koppla om signallampan.


powersw.jpg
switch_kopplad.jpg


Sista touchen, Signal-lampans ljusblåa kablar kopplade direkt till orginalbrytaren
switch_lampa.jpg


Hoppas det inspirerar någon, själv är jag löjligt nöjd och små-ler så fort jag maler kaffe, även sambon som brukar sucka när jag börjar skruva isär allt jag hittar är stormförjust i pedalen.
 
Topp