Vilken kvarn ?!?

mtre

Member
Ja jag vet frågan har säkert ställts 10k gånger :angry: .
Men jag ställer den ändå .

Alltså jag gör ca: 14-20 st espresso i veckan , i en Gaggia Classic ,
känner nu att jag måste köpa mig en kvarn.
Jag har tittat på Gaggia MDF bättre beg , Dualit , Rockey , Quick Mill Mod.031 ...jag vet att pris bilden är något spridd .
Andra förslag mottages gärna , även om jag är pryl bög så får man
tyvärr anpassa sig ekonomiskt i rådande lågkonjunktur så inga alltför dyra goda förslag tack :blush:
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag tror att frågan kommer att ställas minst 10k gånger till... ;)

Jag tror, också, att du skulle bli väldans nöjd med en Rocky. Lite pyssel för att bli vän med honom, men sedan funkar han kanon!

//Stefan (som efter en helvetesdag utan vare sig lunch eller presskaffe nu fått en fin dubbel i strupen)
 

Videoten

Well-known member
Och jag tror en Mimoka M-203
För den är snyggare än Rockyn:cool:

Eller dvs. smaken är nog som med kaffet......jag har svårt för Yirgacheffe men gillar Robusta

Det verkar som dom flesta här på forumet som vill ha en prisvärd instegskvarn som räcker länge väljer mellan Rockyn och Mimokan och jag tror det är hugget som stucket dessa två emellan.
 

kellogs

Well-known member
Att minimokan skulle vara "snyggare" än en rocky är väl en smaksak. Tycker den ser lite klen ut i jämförelse med rockyn. Båda två helt ok kvarnar. Jag har en rocky själv :p
 

Sule

Member
Jag köpte min Rocky för c:a 2 veckor sen och är jättenöjd med den!
Äger en Gaggia Classic med, och efter att diverse butiker malde åt mig med taskigt resultat insåg jag att man får lyssna på folkmassan här på RK och köpa en kvarn. Skillnaden behöver jag inte ens skriva om=)
Sen vilken kvarn som är snyggast är ju såklart en smaksak, många lär säkert komma med helt andra förslag.
 

mts

Well-known member
glöm för all del inte bort compak k-3 som i mitt tycke är värd varenda öre i skillnad mot de kvarnarna som pratats om tidigare. Finns ett gäng trådar om den här i forumet.
 

mtre

Member
Jag har en beg gaggia mdf på gång för ca: 800 kr , ska jag spara slantarna och köpa något annat ??
:eek:hmy: Nu vill jag snart börja dricka "riktig" espresso ........

Peter
 

Tobiemme

Well-known member
för bara några hundringar till kan du hitta en riktigt bra kvarn begagnat. jag säger spara – du skjuter bara upp det oundvikliga. ;)
 

integrity

Well-known member
Köp inte Gaggias MDF.
Den ser snygg ut men låter på tok för mycket och av de alla de steg som den kan ställas in i, är bara 3-4 användbara och det räcker inte.
 

joeflow

Active member
Köp en Ascaso-i mini. Har den själv tillsammans med min Gaggia classic. Funkar utmärkt! bytte upp mig från en Gaggia mm för ca 6 månader sen.
 

Englund

Well-known member
Kan varmt rekommendera Ascaso I-mini och Gaggias (relativt nya) Inox, och Inox Lux.
Kvarnar som gör jobbet utan att dra iväg allt för mycket i pris...
 

mtre

Member
Det blev en Ascaso I-mini svart , kommer lagom till tomte gröten .
Hoppas jag märker någon skillnad från att ha köpt färdigmalet....:)
 

mtre

Member
jaha , då har man ny kvarn .........
hur många timmar,dagar... tar det innan man hittar rätt ?!
ska man mala finare tampa lösare eller mala grövre tampa hårdare .....
ska det droppa, rinna , tycker att classic'n verkar klen !?
ja några funderingar i lite frustration :huh:
 

Axel

Well-known member
jaha , då har man ny kvarn .........
hur många timmar,dagar... tar det innan man hittar rätt ?!
ska man mala finare tampa lösare eller mala grövre tampa hårdare .....
ska det droppa, rinna , tycker att classic'n verkar klen !?
ja några funderingar i lite frustration :huh:

För mig tog det 11timmar första gången jag fick en kvarn att någorlunda hitta rätt.
Du får försöka hitta just ditt sätt att brygga kaffe på.
Jag själv doserar 20ish gram, maler grovt och polerar endast ytan, andra maler fint, doserar 14g och trycker för kung och fosterland. Några doserar 18g, maler någonstans därimellan och tampar inte alls.
Försök att utgå från smaken, hur tycker du det smakar. Jämför sedan med hur fort de rinner. Rinner det någonstans runt 25sekunder vilket borde generera 3cl +- 1cl så börjar du hitta rätt.
Jag vill gärna ha runt 1.5cl gärna långsamt droppande medan andra har ett konstant flöde på runt 4cl. Det handlar bara om vad du själv föredrar.
Vill du att de ska rinna långsammare, så mal lite finare, dosera lite mer, tampa lite hårdare.
Lycka till.
 

keex88

Well-known member
tänkte köra me en gaggia coffe med tillhörande gaggia kvarn, just nu har jag en hugin kvarn och den funkar ju utmärkt till presskannan mm. men just till espresson då de är lite kingigare så tänkte jag köra me denna.
Nån som har erfarenhet av denna kvarn? jag har redan den och snälla säg inte att den är värdelös och man inte får nå levererat av den, för då måste jag köpa mig en TREDJE kvarn.

Och hur är Gaggia Coffee jämfört med Gaggia Classic? någon skillnad på dem?
 

keex88

Well-known member
men förrutom trevägsventilen, de tycker jag inte gör sån JÄTTE stor skillnad iaf, skulle de vara värt att lägga ner säg 1400 kronor på både maskin och kvarn, gaggia coffee och gaggia kvarnen.

Är de en bra maskin? och kalrar kvarnen av att leverera en bra espresso?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp