Vilken kvarn ?!?

keex88

Well-known member
Jag kunde itne hålla mig!

Beställde nya alu tampers och tampmatta och Hela rancilio paketet. rocky kvarn och silvian hos kaffegrossisten.

Tobbieme tror de va du som fick mig att lägga ut över 7 tusen nu haha
 

Tobiemme

Well-known member
:)
jag känner mig rätt förvissad om att du inte kommer ångra dig på en fläck. jag skulle nästan drista mig till att utlova kaffeupplevelser som du inte kunnat drömma om! men det kan vara en litet knagglig väg dit. och som du vet är fröken silvia av en känslig natur. ge inte upp om det känns motigt ibland – sådant upplever vi alla. och det är väl det som bidrar till att göra hobbyn så spännande?
 

PekkaB

Well-known member
Tobiemme, liksom du antyder dyker det här och där på forumet upp antydingar om att Silivian skulle vara lynnig. Vet inte hur hon står sig mot proffsmaskiner, men jämfört med andra (budgetmaskiner) jag provat så är hon definitvt mer stabil och med bättre förmåga att leverera jämna shots. Sen är det naturligtvis ett viss spann på kvalitén beroende på operatörens stabilitet vad gäller kaffeval, malning, tampning. Men det är, som sagt, giltigt för andra maskiner också. Har du andra erfarenheter? Antydningar om Silvias lynnighet var nära att skrämma bort mig från henne, men jag har inte ångrat mig en dag!
 

keex88

Well-known member
Det var just de som alla sa att hon va lite svår och känslig som skrämde mig bort från henne, df ville ja satsa på en classic istället. vi får väll se. får ja inte till några shots så frågar jag om hjälp.
 

Tobiemme

Well-known member
pekkab: det var förstås inte meningen att skrämmas. snarare ett försök att skapa realistiska förväntningar. bra att du påpekade, förstås. och kul att även du och fröken silvia trivs ihop. :coffee:
 

wildgoose

Member
Kunskap är ett gissel.. Innan jag hittade detta forum hade jag tänkt att köpa en kvarn för under 1000 ingen, och espressomaskiner som var hyfsade trodde jag inte gick att få tag på till humana priser.. Men så börjar man läsa och lära sig mer.. :huh:

Och den här tråden, bland annat, har inspirerat till att det kanske får bli en rocky + silvia för mig med.. Så nu har jag, som någon sa, haft "is i magen" i nästan TRE dagar och haft koll på blocket, utan resultat..! Eh.. Så det får la bli kvarn först och maskin när man får råd med den..

Men Kex, du får gärna skriva å berätta hur grejerna är att hantera för någon som inte haft så mkt med sånt att göra innan.. Så jag kan vara beredd..! :)
 

keex88

Well-known member
Absolut, men kvarn är som sagt ett måste. jag har redan en kvarn hemma fast den använder jag bara til press och brygg, de är just press som jag gillar. men när ja bestämmde mig för att de va dags för espresso maskin så blev man tvungen att köpa en till kvarn. Och just KVARN så tycker jag de värt att köpa NYTT eftersom de likzom själva skivor och hela skiten. känns tryggast att ha en helt NY kvarn. Men ORKAR du vnta på tillfälle och ha IS i magen så lycka till.. när du väl har en kvarn och ingen maskin komme de klia i arslet för att köpa en maskin så fort som möjligt.

;)
 

wildgoose

Member
Heheh jag vet att du har rätt, men väljer att ignorera det då jag ju kan köpa en kvar hyfsat omgående.. Och vänta med en maskin.. Jag lovar.. ehh.. :nowink:
 

Colle

Active member
Jag valde mellan två italienare och två spanjorer. Rocky, Gaggia, Mimoka och Ascaso.
Eftersom jag kör både Espresso, Press samt vanligt brygg så ville jag ha en maskin med ett antal hyffsat fördefinierade lägen, då föll de båda spanjorerna. Gaggian tyckte jag var lite väl plastig- Kvar var då Rocky.
Den väger 7 kg, och plockar men isär så är det rejält byggt.
Har haft den i två år och är mycket nöjd. Lite rengöring då och då, men det är inget specifikt för judt den kvarnen.
 

Colle

Active member
Man bör nog göra det kanske varannan månad, kaffe är ganska fett så det sätter sig lite. Det är ganska lätt. Har sett någon bildserie här på forumet som visar i detalj.
Snabbinstruktion:
Drag ur kontakt
Lossa de tre skruvar som håller "fördelaren", det ligger säkert kaffeböner ovanför skruvarna.
Därefter kan du lyfta av bönhålaren, kolla vilket läge den sitter i, bra vid återmontage.
Därefter kan du skruva upp den övre malskivan med sin hållare.
Peta loss gamla kafferester och dammsug upp dessa.
Återmontera i omvänd ordning.
2 varningar:
När du skruvar ner malskvan med sin hållare, se till att den inte drar snett i gängorna.
Var försiktig när du monterar den övre malskivan så du inte skruvar den för långt ner så malskivorna tar i varandra.
Spänn inte skruvarna som håller fördelaren för "kung och fosterland", denna är av plast.
Men som sagt det finns en fin bildserie som det kan vara läge att leta efter.
Lycka till.
 

wildgoose

Member
Då var rockyn inhandlad och sår på bänken. Saligt nöjd!

Nu är ju bara frågan hur länge jag kan hålla mig innan det står en maskin där också..
 

keex88

Well-known member
tackar för länken, hadde redan kollat in den faktsikt.. men tyckte de såg lite svårt ut. tänkte kolla om de var så svårt som de såg ut. har dock inte haft min i två månader än så ja väntar ett tag. men har en hugin som inte gjorts ren på några månader nu. ingen som har erfarenhet av att göra rent en sån? och såfall när man rengör är de bara borste som gäller?

spazzola.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp